לא באופנה: הפסד של 4.5 מ' ש' לקניון TLV ברבעון הראשון

הכנסות קניון האופנה ברבעון הסתכמו ב-26 מיליון שקל, והרווח התפעולי ב-10 מיליון שקל, אבל הוצאות המימון גררו אותו להפסד • שיעור התפוסה נותר 80%, בדומה לנתון ב-2017

קניון TLV ביום שלישי, יום לפני חג סוכות / צילום: אלון שניידר, מנהלי שיווק מצייצים
קניון TLV ביום שלישי, יום לפני חג סוכות / צילום: אלון שניידר, מנהלי שיווק מצייצים

תוצאות קניון האופנה TLV לרבעון הראשון של 2018, המצורפים לדוחות הכספיים של חברת רבוע כחול נדל"ן, מעידים שוב על מצבו המאתגר של הקניון, שנפתח לפני קצת יותר משנה. הפסדיו הרבעוניים של קניון TLV הצטברו לכ-4.5 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-53 מיליון שקל שנרשם בסיכומה של שנת 2017 כולה.

מהדוחות שפורסמו הבוקר עולה כי ברבעון הראשון הכנסות הקניון הסתכמו בכ-26 מיליון שקל, הרווח הגולמי היה 14.5 מיליון שקל והרווח התפעולי כ-10 מיליון שקל, אבל הוצאות מימון של יותר מ-13 מיליון שקל גררו את הקניון להפסד הרבעוני.

נתון נוסף, העשוי להוות סימן למצבו הלא-מזהיר של הקניון, הוא שיעור התפוסה בו, שנותר 80% - בדומה לנתון שנרשם ב-2017, כשדמי השכירות הממוצעים נותרו גם הם ללא שינוי מהותי, ברמה של 311 שקל למ"ר, לעומת 312 שקל למ"ר ב-2017. 

מכירת המכוניות של דלק רכב
 מכירת המכוניות של דלק רכב

שווי הקניון לא השתנה השנה

בדוחות מעדכנת רבוע כחול נדל"ן כי בסך הכל עד סוף מארס נחתמו 152 הסכמי שכירות וחמישה מזכרי הבנות לתקופות של בין 3 ל-10 שנים, הנוגעים לכ-26 אלף מ"ר, מתוך שטחי מסחר בהיקף כולל של כ-32 אלף מ"ר. עוד עולה מהדוחות כי שוויו של הקניון ביחס לסוף 2017 לא השתנה, ונותר ברמה המתקרבת ל-1.8 מיליארד שקל, וכי יחס החוב להון (LTV) עמד בסוף הרבעון על 63%, בהתאם להתחייבות בהסכם המימון, שקבע יחס של עד 77%.

קניון TLV בתל-אביב נפתח לקהל בחודש מארס 2017 ומאז, שלא בטובתו, עיקר הכותרות הקשורות אליו נוגעות לאכזבה מביצועיו נוכח תנועת המבקרים בו והפדיונות בחנויות הפועלות בו. אכזבה זו גררה ירידות חדות באג"ח של גינדי השקעות, אחת מבעלי המניות בקניון, שבשבועות האחרונים הודיעה על פדיון מוקדם ליתרת האג"ח שלה, בסכום של כ-62 מיליון שקל, שצפוי להתבצע בימים הקרובים, ולאחריו צפויה החברה להפסיק להיסחר בבורסה. 

גינדי השקעות, שנמצאת בשליטת האחים מנור, סתוית, טל וכפיר גינדי ומשפחותיהם, מחזיקה בכ-25% מהזכויות בפרויקט השוק הסיטונאי, הממוקם במשולש הרחובות קרליבך, החשמונאים ודרך בגין שבתל-אביב, ומלבד קניון TLV כולל גם פרויקט מגורים עם כ-720 דירות למכירה וכ-55 נוספות להשכרה, שהוקמו ב-11 מגדלים. ביתרת הזכויות בפרויקט מחזיקים משה ויגאל גינדי (25%) ושותפתם, רבוע כחול נדל"ן, שנמצאת בשליטת מוטי בן משה (50%). במארס נודע כי רבוע כחול מנהלת מו"מ לרכישת גינדי השקעות תמורת כ-40 מיליון שקל, אבל עד כה לא דווח על הסכם בין הצדדים.

ההחלטה על הפדיון המוקדם לאג"ח גינדי השקעות, שכנגדה שועבד חלק החברה בקניון, התקבלה לאחר שכבר חודשים ארוכים מלווה חוסר ודאות את פעילותה, נוכח חוסר הוודאות לגבי עתיד הקניון. בשל כך, בפברואר האחרון דיווחה גינדי כי בעלי השליטה התחייבו להזרים לחברה עוד 50 מיליון שקל במידת הצורך, לצורך פירעון האג"ח, וזאת זמן קצר לאחר שקיבלה הלוואה של 75 מיליון שקל מבית ההשקעות ילין לפידות, בריבית גבוהה, לסיוע בהתמודדות עם תשלומי האג"ח.