טורקיה מגרשת את השגריר הישראלי: "בעקבות הטבח בעזה"

במשרד החוץ הישראלי לא הגיבו לידיעות על חזרת השגריר נאה לארץ • סגן ראש ממשלת טורקיה בוזדאג האשים את ישראל בביצוע "טבח" ואמר שלארה"ב יש דם פלסטיני על הידיים • גם בבלגיה זומנה השגרירה הישראלית לפגישה עם בכירה במשרד החוץ הבלגי

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

בהמשך לגינויים קשים נגד ישראל מממשלות דרום אפריקה וטורקיה, הודיע היום סגן ראש הממשלה הטורקי בקיר בוזדאג על סילוקו של השגריר הישראלי, איתן נאה מטורקיה. בוזדאג האשים את ישראל בביצוע ״טבח״ ואמר שלארה״ב יש דם פלסטיני על ידיהם. הדגלים בטורקיה הורדו לחצי תורן והוכרזו שלושה ימי אבל על 60 הפלסטינים שנהרגו אתמול בגבול עזה בעת שניסו לעבור לתוך שטח ישראל. שר הבריאות הטורקי אחמט דמירקאן הודיע היום שטורקיה מוכנה לקבל אליהם ״גשר אוירי״ של הפצועים הפלסטינים מעזה כדי לטפל בהם.

במשרד החוץ הישראלי לא הגיבו לידיעות על חזרת השגריר נאה לארץ. יותר מוקדם היום אמר ראש הממשלה נתניהו, המשמש גם כשר החוץ מזה שלוש שנים וחצי: "ארדואן הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח. אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר".

זו לא הפעם הראשונה שישראל וטורקיה נמצאות על סף ניתוק יחסים. אחרי משט המרמרה בשנת 2010, בו נהרגו עשרה פעילי ארגון ה-IHH (הטורקי), הוחזר השגריר הישראלי ושתי המדינות עברו כמה שנים של נתק דיפלומטי כמעט מוחלט. בסופו של דבר, ב-2016 התנצלה ישראל באופן רשמי ואף שילמה פיצויים בסך 20 מליון דולרים למשפחות ההרוגים והיחסים בין המדינות חזרו לקשרים דיפלומטיים, אם כי קרים ועוינים.

שר הביטחון אביגדור ליברמן היה אחד מן האנשים שסברו שאין להתנצל על אירועי משט המרמרה, אולם בדרג הדיפלומטי הישראלי הובילו את המהלך שאף אפשר לישראל לשוב לסטטוס תקין יותר במוסדות בינלאומיים כמו בנאטו. היום בבוקר אמר יו״ר יש עתיד, יאיר לפיד (בראיון בגלי צה״ל) שההתנצלות בפני הטורקים הייתה טעות. 

בנוסף, גם בבלגיה זומנה השגרירה הישראלית סימונה פרנקל לפגישה עם בכירה במשרד החוץ הבלגי. הפגישה תתקיים מחר (ד').