במהלך הלילה הושג הסכם קיבוצי חדש בחברת החשמל

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' העביר מכתב בהול לרה"מ, כחלון וליועמ"ש בדרישה לעצור את החתימה הלילה

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

המירוץ בחברת החשמל בהסתדרות ובאוצר לחתום עוד במהלך הלילה (ד') על הסכם קיבוצי הצליח. הרעיון היה לקבוע עובדות ברפורמה במשק החשמל עוד לפני שיתקיים דיון בממשלה ואפשר גם בכנסת, שעלול לשנות חלקים ברפורמה או לדחות אותה מכל וכל.

הכוונה באוצר ובהסתדרות היא לסיים את כל המחלוקות שנותרו כבר הלילה ולכנס מסיבת עיתונאים מחר. אולם חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' כבר העביר בשעות האחרונות מכתב דחוף לראש הממשלה, שר האוצר והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והוא דורש לעצור את בהילות המהלכים עד לדיון בממשלה וגם בכנסת. כך כותב סמוטריץ', ח"כ הבית היהודי: "בשעות האחרונות הובא לידיעתי שמשרד האוצר מתכוון לחתום בבהילות על הסכם קיבוצי עם ההסתדרות וועד עובדי חברת החשמל וזאת בהתאם להסכמות אליהם הגיע הועד עם החברה במסגרת הדיונים על מתווה הרפורמה... מתווה הרפורמה שעל בסיסיו ההסכם הקיבוצי, מחייב את אישורה של הממשלה ולו רק בשל העובדה כי מדובר בהסכם מהותי למשק הישראלי. חלקים ממנו אף ידרשו אישורה של הכנסת במסגרת תיקון חוק משק החשמל. חתימה על ההסכם הקיבוצי ... עוד בטרם אושר ע"י ממשלת ישראל ובטרם בוצעו תיקוני חקיקה הנדרשים ליישומו עלולה ליצור עובדות בשטח באופן שיכבול את שיקול דעתם של הממשלה והכנסת, יקשה עד מאוד לסטות מאותו מתווה.. יפגע בשיקול דעת השרים אפילו אם ייקבע שהוא מותנה באישור הממשלה".

סמוטריץ מוסיף כי מהלך מהיר, גם אם הוא לא נקרא "רפורמה" אלא רק "הסכם קיבוצי" מהווה "פגיעה בהליך התקין", בעיקר בהיותו ממומן מתעריף החשמל. "לא ברורה הבהילות כבר הלילה בטרם דיון בממשלה" מסים הח"כ את מכתבו הדחוף "מהאופן בו מזדרזים הצדדים לנהל את המו"מ ולחתום על ההסכם במחשכים באישון לילה כמה שיותר מהר מבלי להציגו לממשלת ישראל ותוך הסתרתו מעיני הציבור עולה חשש כבד שיש כוונה לקבוע עובדות בשטח ולחשק את ממשלת ישראל.. אודה אם תפעלו בדחיפות".