הורדת גיל הזכאים הרווקים במחיר למשתכן? לא כל-כך מהר

טרם גובשה הצעת החלטה מחייבת בנושא • בכל מקרה, גורמים המעורים בפרטים מסבירים כי אם הדבר יתממש, רווקים בגילאי 26-35 יוכלו לנצל את הזכאות רק לאחר שכל הזכאים מסדרות א', ב' ו-ג' מיצו את האפשרות שלהם, בדומה למשפרי דיור • למדריך ומחשבון משכנתא

מחיר למשתכן בעפולה/  צילום: עופר גולן
מחיר למשתכן בעפולה/ צילום: עופר גולן

במטה הדיור באוצר ובמשרד הבינוי והשיכון מנסים להבין איך אפשר להגדיל את מעגל הזכאים במחיר למשתכן כדי להתגבר על ההגרלות שנותרות ללא זוכים. אחד המהלכים שנמצאים בהליכי חשיבה נכון להיום הוא הורדת גיל הזכאים הרווקים שיכולים לגשת להגרלות.

נזכיר כי נכון להיום, על-פי כללי התוכנית, רווקים מחוסרי דיור יכולים להוציא תעודת זכאות רק מגיל 35 ומעלה. הרעיון שמתגלגל במסדרונות מטה הדיור ומשרד הבינוי והשיכון מדבר על הכנסת עוד כמות לא מבוטלת של רווקים למעגל הזכאים על-ידי שינוי כללי התוכנית ומתן אפשרות גם לרווקים מגיל 26 עד 35 לגשת להגרלה.

עם זאת, גורמים הבקיאים ביוזמה המתגבשת שטרם הפכה להצעת החלטה מחייבת, מדגישים כי בכל מקרה, גם אם גיל הרווקים הזכאים יירד ל-26 במקום 35, זכאים אלה יוכלו להשתתף בהגרלות ולזכות רק לאחר שהזכאים 'המקוריים' יקבלו הזדמנות לפני כן.

הדבר דומה לאפשרות של משפרי הדיור בהגרלות מחיר למשתכן שיכולים לגשת להגרלות רק לאחר שזכאי הסדרות השונות קיבלו את האפשרות. כלומר, הרווקים בני 26 עד 35 יקבלו הזדמנות דומה למשפרי הדיור רק לאחר שכל זכאי סדרה א', ב' וגם ג' ויתרו, כולל רשימת ההמתנה הארוכה.

אותם גורמים מסבירים כי מאז יצאה לדרך התוכנית קיבלו במטה הדיור לא מעט פניות מצד רווקים שמלינים על העובדה שהם אינם יכולים להתמודד על דירה מוזלת עד גיל 35. במקביל, העובדה שבהגרלה הגדולה האחרונה למעלה מאלף דירות נותרו ללא ביקוש, וזאת למרות שההגרלות נפתחו גם לסדרה ב' של זכאי התוכנית, מובילה כעת למחשבות כיצד ניתן להרחיב את מעגל הזכאות כדי להימנע ממצב דומה גם בהגרלה הבאה שצפויה להתפרסם ביולי.

בכל מקרה, נכון להיום מדובר רק ברעיון שעוד לא הבשיל לכדי מימוש, וטרם נפלה ההחלטה האם ליישם אותו או לא. נציין כי פתיחת ההגרלות גם לרווקים בגיל צעיר יותר אולי תגדיל את מעגל הזכאים הכללי, אבל גם תגרום להקדמת רכישות מצד זכאים בהיקף גדול יותר ובמקביל, גם תגדיל את הסבירות שהדירות יירכשו להשקעה ולא למגורים. החלק הראשון של המשוואה מתחבר למאמצי האוצר להקפאת שוק הדיור, אולם לא בטוח שהחלק השני מקדם את התוכנית הממשלתית לכיוון הנכון.