חברת המוניות פיקאפ לרשות ההגבלים: Gett מונופול

פיקאפ, שהפכה לקואופרטיב בשיתוף נהגי המוניות בחברה, טוענת כי נהגי המוניות שרושמים ל-Gett מהווים יותר ממחצית מכלל מוניות הספיישל הקיימות

מונית גט טקסי / צילום: רונן בוידק
מונית גט טקסי / צילום: רונן בוידק

חברת הזמנת המוניות PickUp (פיקאפ), שנכנסה לשוק בחודש מארס האחרון, פנתה לרשות ההגבלים העסקיים בדרישה להכיר באפליקציית Gett כמונופול בתחום.

פיקאפ הוקמה על-ידי עובד לשער של חברת Gett, היא מציעה לצרכנים שירות דומה: הזמנת מונית דרך אפליקציה ותשלום עבור השירות דרכה. לאחרונה הפכה האפליקציה לקואופרטיב בשיתוף עם נהגי המוניות שבחברה, ורשומים בה כיום כמעט 3,500 נהגים.

מנכ"ל פיקאפ, דודי דניאל, שיגר פנייה לממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, שבה הוא דורש לפתוח בחקירה ולהכריז על Gett כמונופול. דניאל טוען להתנהגות המאפיינת מונופול מצד Gett, לרבות נתונים מספריים.

כך, לפי פרסומים, מספר הנהגים המנויים כיום בחברת Gett הוא כ-8,500 לפחות. הנהגים אינם עובדים של חברת Gett אלא מצויים עמה בהתקשרות חוזית - הם מקבלים ממנה שירות של נסיעות בתמורה לתשלום קבוע שהם מעבירים מדי חודש, שעומד על כ-1,100 שקל (מתווה אחר כולל העברה סכום של כ-500 שקל ואחוזים מסך התשלומים של הנוסעים עבור נסיעות). הנהגים כפופים לנהלים של Gett, והם מחויבים לעבור הדרכה. כשנהג מתגלה כבעייתי, למשל, לאור דירוגים נמוכים - מופסקת לו ההתקשרות ללא אפשרות לחזור.

הטענה של פיקאפ לכך ש-Gett היא מונופול מבוססת על נתונים המפורסמים באתר משרד התחבורה, לפיהם בישראל פועלות כ-16,500 מוניות ספיישל - מכאן ש-8,500 הנהגים הרשומים ב-Gett מהווים יותר ממחצית מכלל מוניות הספיישל הרשומות.

עוד לפי נתוני המשרד, בישראל פועלות 400 תחנות מוניות. לפי הערכות, המוניות מבצעות כ-600 אלף נסיעות ביום ומגלגלות מחזור שנתי של כ-3.5 מיליארד שקל. יצוין כי הביקוש למוניות עולה עם השנים, בין היתר לאור הטכנולוגיה וקלות השימוש בנסיעה (למשל ללא צורך במזומן או הזמנת נסיעה עבור נוסע אחר), לצד תחבורה ציבורית שלא מסוגלת לספק מענה.

עלות רישיון של מונית מהווה מחסום לנהגי מוניות חדשים מאחר שמחירו עומד על 240 אלף שקל. מחירי הנסיעה במונית נמצאים במסגרת מחירון מפוקח של משרד התחבורה.

לאחרונה שינתה Gett את מדיניותה והחלה לגבות מהנוסעים 4.80 שקלים לכל הזמנה (בעבר הסכום נגבה רק בשעות הזמנה מסוימת). הסכום הזה מעוגן במחירון של משרד התחבורה בגין הזמנת מונית, טלפונית או באפליקציה. 

"אחיזה גבוהה מדי בפלח תחרותי"

האם Gett יכולה להיות מוכרזת כמונופול, למרות שמדובר בחברה שבפועל לא מחזיקה ברשותה ולו מונית אחת?

מונופול מוגדר במקרה שבו יש "חברה בודדת שולטת ברוב השוק לאספקת שירות או מוצר מסוים. המונופול בפועל של החברה אינו מעוגן בחוק או תקנה, ונוצר בעקבות תחרות חופשית מול חברות אחרות במתן השירות או המוצר".

מנכ"ל פיקאפ, דודי דניאל, טוען כי "מדובר באחיזה גבוהה מדי בפלח תחרותי - ומכאן מתחזק החשש להיותה מונופול". יצוין כי נהג מונית יכול להיות רשום בכמה אפליקציות ובתחנה במקביל.

שחקנית שלישית שקיימת בתחום היא raxi שפועלת על עיקרון אחר - האפליקציה מבצעת חיבור בין נוסעים ובין נהגים על בסיס מיקום, כשהיא לא מהווה צד בעסקה במובן של תשלום עבור הנסיעה. באפליקציה זו הנהגים לא משלמים דמי חבר להנהלת המיזם.

בחברת Gett בחרו שלא להגיב לדברים, ומרשות ההגבלים העסקיים נמסר כי הפנייה התקבלה, והיא תיבדק.