מחוקקים בארה"ב לחברות התעופה: טפלו בהטרדות דיילי אוויר

לפי דיווח ב-CNN, מחודש דצמבר האחרון חלה עלייה במספר החקירות המתנהלות בשל הטרדה של צוותי אוויר

דיילת אוויר / צילום: שאטרסטוק
דיילת אוויר / צילום: שאטרסטוק

קבוצת מחוקקים מארה"ב בפנייה למנכ"לי חברות תעופה: נקטו פעולות מידיות נגד הטרדה של דיילות ודיילי אוויר - כך מפרסם ה-CNN. המחוקקים פנו להנהלות של 30 חברות תעופה בטענה כי מדובר בתופעה נרחבת שקיימת מזה זמן ממושך. 

"צוותי האוויר הם הראשונים לסייע במקרי חירום רפואיים או בתאונות שמתרחשות בתוך המטוס", כך כתבו המחוקקים, רפובליקנים ודמוקרטים, בפנייה שהועברה לחברות התעופה. "לפיכך, הם ראויים לכבוד, להכרת תודה וליחס הוגן".

הפנייה לא הגיעה יש מאין: לפי דיווחי ה-CNN, מחודש דצמבר האחרון חלה עלייה במספר החקירות שמתנהלות בעקבות תלונות על הטרדות מיניות והצקות המופנות לצוותי האוויר במהלך טיסות - מדובר בעלייה של 66% משנת 2014 לשנת 2017, לפי דיווחי האתר.

החתומים על המכתב סיכמו: "אנחנו ממשיכים במאמצינו לייצר מצב של אפס סובלנות כלפי הטרדות מיניות במקומות עבודה". לשאלה מדוע לא לחוקק חוק בנושא על פני פנייה לחברות התעופה, הושב כי תיקון פנימי מצד חברות התעופה יהיה הליך מהיר יותר מאשר חקיקת חוק בקונגרס.

מסקר שערך איגוד צוותי האוויר בארה"ב עולה כי 68% מהמשיבים טענו כי הם חוו הטרדה מינית בעצמם; שיעור דומה ציין כי לא הבחינו במהלך כלשהו שנקטו מעסיקיהם בכדי למגר תופעה של הטרדה מינית במקום עבודתם, קרי בחברות התעופה. שרה נלסון, דיילת אוויר בחברת יונייטד איירליינס ונשיאת האיגוד, אף ציינה כי מרבית צוותי האוויר של חברות התעופה הן נשים, שבאופן מתמשך חוות הטרדות מיניות הכוללות הערות סקסיסטיות פוגעניות.

לצד המטרידנים קיימים גם המתפרעים: בכנס האחרון של ארגון התעופה העולמי IATA התקיים פאנל שעסק בנוסעים המתפרעים בטיסות. אמנם מדובר בשיעור זניח מתוך כלל הנוסעים בעולם, שמספרם נאמד בכ-4 מיליארד, אלא שמקרים של נוסעים מתפרעים, שכוללים למשל נוסעים שתויים שמהווים איום על הצוותים ועל הנוסעים האחרים, עשויים להוביל במקרים קיצוניים לנחיתות חירום ולשיבוש ממשי בטיסה.

"טיסות שוקולד" קיימות לא רק בקרב הנוסעים הישראלים: לפי נתוני IATA, בשנת 2016 תועדו כמעט 10,000 מקרים של נוסעים שהתפרעו בטיסות - מספר המשקף ירידה קלה לעומת השנה הקודמת. באופן יחסי למספר הטיסות, מדובר במקרה אחד לכל 1,434 טיסות.

IATA מחלקת את חומרת ההתפרעות ל-3 דרגות: מביטויים מילוליים, עבור להתפרעות הכוללת ביטוי פיזי ועד לתקיפה אלימה של צוותי האוויר. "הנחמה" היא שמרבית המקרים שתועדו יוחסו לשלב 1, כלומר נוסעים שהסתפקו בהתבטאות ורבלית אלימה. התנהגות הנוסעים שמוגדרים אלימים כוללת, בין היתר, התעלמות מהנחיות צוותי האוויר (למשל כאשר הנוסעים מתבקשים לשבת במקומותיהם כשהם חגורים), עישון בתאי השירותים ושתייה אלכוהול בצורה לא מבוקרת במהלך הטיסה. התנהגות אחרת כוללת הפרעות אלימות אל מול נוסעים אחרים, לרבות הצקות והטרדות.