פרשת ג'נרל טרייד: האם המשקיעים יתבעו את רשויות האכיפה?

ייתכן כי המפרק הזמני או הלקוחות יפנו בקרוב את האצבע המאשימה לעבר הרשויות, לא רק בתלונות ובהעלאת סימני שאלה, אלא גם בתביעות בגין אחריותן להפסדים • המפרק: "דגל שחור" התנוסס מעל פעילות בעלי השליטה, אך הרשויות השונות ישבו בחוסר מעש והפקירו את "הזירה"

עו"ד עדי פיגל, המפרק הזמני של ג'נרל טרייד / צילום: תמר מצפי
עו"ד עדי פיגל, המפרק הזמני של ג'נרל טרייד / צילום: תמר מצפי

הבטחות-השווא המוקלטות של מנכ"ל ג'נרל טרייד דוד רוז ללקוחות, ומסכת השקרים, מציגות תמונת תרמית עגומה מאוד, אשר מוגדרת על-ידי המפרק הזמני כ"הונאת פירמידה" (החזר כספים ללקוחות ותיקים מכספי לקוחות חדשים שגויסו). אבל גם נוכח המידע הרב שנחשף בסדרת הכתבות שפורסמו בשבועות האחרונים ב"גלובס", וכן למרות המידע המלא בדוח המפרק - נותרו עדיין שאלות רבות ללא מענה.

האם המסמכים שהוצגו ללקוחות כמסמכים של בנק ברקליס לונדון זויפו על-ידי רוז? האם זויפו "אישורים" אחרים כדי "להרגיע" את הלקוחות? עד כמה עמוקה הייתה התרמית? ומה עושה המשטרה היום בעניין?

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", ברשות ניירות ערך ובמשטרה הצטברו שלל תלונות נגד בעלי חברת ג'נרל טרייד, אך עד לאחרונה הן לא נחקרו, ואף נדחו על הסף. עם קריסת החברה, חידשה המשטרה את החקירה נגד בעלי ג'נרל, ונראה כי המעצרים בפרשה קרובים מתמיד.

אולם ייתכן כי המפרק הזמני או הלקוחות יפנו בקרוב את האצבע המאשימה לעבר הרשויות, לא רק בתלונות ובהעלאת סימני שאלה, אלא גם בתביעות בגין אחריותן להפסדים.

המפרק עצמו מציין בדוח כי הפעילות האסורה של בעלי ג'נרל טרייד נעשתה לעיני כל, "תוך הפקרה, זלזול ואדישות שאינם מתקבלים על הדעת מצד הרשויות השונות, שלא מנעו (ואף לא פעלו לצמצום) כל אותם נזקים כבדים שנגרמו על-ידי בעלי השליטה למאות משפחות".

עוד כתב המפרק כי "דגל שחור" התנוסס מעל פעילות בעלי השליטה, שנעשתה לעיני כל, אך הרשויות השונות ישבו בחוסר מעש, לא עשו דבר והפקירו את "הזירה" למסע השיווק האגרסיבי שאותו הוביל רוז. "תהיות כבדות-משקל עולות בהקשר זה לאור התנהלות הרשויות השונות בפרשה זו".

נזכיר כי בפרשות אחרות לא היססו המשקיעים לתבוע את האחראים לדעתם. כך, בין היתר בפרשת יוטרייד הגישו שני משקיעים של החברה תביעה נגד רשות ניירות ערך בטענה לאחריותה להפסדים שנגרמו להם. המשקיעים טענו כי רשות ניירות ערך "נרדמה בשמירה" בכל הקשור לאי-עצירתה את פעילות חברת יוטרייד, באי-מניעת המשך גיוס הלקוחות לחברה לאחר שאסרה על כך, ולכל הפחות באי-הזהרתה כראוי את לקוחות החברה, על פעילותה הבלתי חוקית של החברה - ולכן, היא (הרשות) אחראית להפסדי הלקוחות.

מהתמונה שמשרטטים המפרק הזמני והלקוחות בתקופה האחרונה עולה כי גם במקרה הזה - של ג'נרל טרייד - טיפול מהיר בתלונות היה עשוי למנוע הפסדים ללקוחות רבים, ובמיוחד ללקוחות החדשים שגויסו בחודשים האחרונים.