צניחה של 78% ברווחי שיכון ובינוי; בוחנת מכירת החזקות ב-SBI

פעילות SBI נפגעה משמעותית בשל חקירה שמתנהלת בנוגע למתן שוחד בקניה ע"י בכירים בחברה בעבר • הרווח הנקי הסתכם ב-17 מיליון שקל

שיכון ובינוי (שו"ב) בוחנת את מכירת ההחזקה שלה ב-SBI (סולל בונה ארצות חוץ), החברה הבת המרכזת את פעילות התשתיות הבינלאומית של הקבוצה. כך דיווחה שו"ב הבוקר (ב'), במקביל לפרסום תוצאותיה ברבעון הראשון של 2018.

שיכון ובינוי, הנמצאת בשליטת שרי אריסון, עוברת בשנה האחרונה תקופה לא קלה, בין השאר, בעקבות חקירה המתנהלת בנוגע למתן שוחד לכאורה של בכירים בחברה הבת SBI, שמרכזת את פעילות התשתיות והבנייה הבינלאומית של הקבוצה במדינות באפריקה. החקירה אילצה את שו"ב להפקיד סכום של כ-250 מיליון שקל בקרן חילוט כ"סכום תפוס", שניתן על מנת לשחרר חשבונות של החברה לצורך המשך הפעילות השוטפת.

שו"ב מימשה בשנתיים האחרונות מספר החזקות לא מהותיות ולאחרונה דיווחה על התקדמות משמעותית בעסקה למכירת החזקותיה בחברות כרמלטון (זכיינית "מנהרות הכרמל" בחיפה) ונתיבי הצפון לידי שותפות מוגבלת, שאותה תנהל החברה.

במקביל, נפגשו בחודשים האחרונים ראשי החברה עם מנהלי אלקטרה וחברות נוספות במשק, והציגו להם פעילויות של החברה, ביניהן גם SBI, במטרה לעניין אותם ברכישתם. עם זאת, עדיין לא התחילו מגעים לגבי מי מהם.

בנוגע לחקירה ציינו בשו"ב עם פרסום הדוחות השנתיים בסוף מארס כי "אין בידי החברה להעריך בשלב זה את תוצאות הליכי הביקורות של הבנק העולמי ואת החשיפות בגינן", תוך שמצוין כי "קיים חשש להטלת סנקציות על-ידי הבנק העולמי שהן בעיקרן השהייה לתקופה קצובה מהתמודדות במכרזים עתידיים של פרויקטים הממומנים על-ידי הבנק העולמי, לצד סנקציות אפשריות אחרות מסוג של השבת כספים שהתקבלו מהלוואות שהועמדו על-ידי הבנק העולמי או תיקון נזקים".

נזכיר כי במקביל מתנהלת חקירת משטרה בנושא בישראל, שכוללת גם מנהלים בכירים בעבר בקבוצה.

שיכון ובינוי מנהלת פרויקטים מול הבנק העולמי, לא במדינות העוגן עבור החברה (בעיקר ניגריה, שם נפגעה הפעילות בשנתיים האחרונות ממשבר כלכלי קשה שהוביל לפיחות חד במטבע המקומי, הניירה), כי אם באתיופיה, טנזניה, גוואטמלה וקניה. לפיכך, ככל הידוע, לבנק העולמי קשר לפחות מ-10% מהצבר הזמנות הנוכחי של שיכון ובינוי, במידה ויחליט להטיל סנקציות על פרויקטים שכבר יצאו לדרך (מה שלא ברור מאליו).

בכל אופן היום הציגה שו"ב ירידה חדה של 28% בהכנסות ברבעון האחרון לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-1.35 מיליארד שקל. ההכנסות מפעילות קבלנות תשתיות ובנייה בארץ רשמו ירידה של 30% ועמדו על כ-739 מיליון שקל, בתחום התשתיות בחו"ל (מחוץ לארה"ב) נרשמה ירידה בשיעור דומה בעיקר עקב צמצום פעילות בניגריה, וההכנסות עמדו על כ-322 מיליון שקל וביזמות נדל"ן בארץ רשמה שו"ב נסיגה של 25% בהכנסות לכ-274 מיליון שקל על רקע ירידה במספר הדירות שהחברה מכרה.

צניחה ברווח הגולמי של SBI באפריקה 

בדומה לחברות יזמיות אחרות בתחום הנדל"ן בארץ (שמעדיפות שלא להשתתף ולבנות דירות במסגרת מכרזי מחיר למשתכן) רשמה שו"ב ירידה חדה בהכנסות ממכירת דירות בארץ, והן הסתכמו ברבעון בכ-242 מיליון שקל, ירידה של 28.5% לעומת הרבעון המקביל. בין השאר מכרה שו"ב דירות בפרויקטים שלה בנתניה (צוקי השמורה), הוד השרון, ראשון לציון (נחלת יהודה), כפר סבא, חדרה וכפר יונה.

למרות הירידה בהכנסות מפעילות יזמות הנדל"ן בארץ רשמה שו"ב עלייה של 14.8% ברווח הגולמי מהפעילות, לכ-85 מיליון שקל ברבעון, "בעיקר מעליה ברווח ממכירת דירות למגורים בהשוואה לתקופה המקבילה". מנגד, הרווח הגולמי מפעילות התשתיות בחו"ל (מחוץ לארה"ב) צנח ב-82% ועמד על 13.6 מיליון שקל בלבד, על רקע "ביצוע נמוך יותר בפרויקטים בניגריה (כ-5 מיליון דולר), מסיומם של פרויקטים בגאנה, בטוגו ובחוף השנהב (כ- 8 מיליון דולר) ומירידה בסך של כ-5 מיליון דולר ברווח הגולמי בפרויקט בקניה".

השורה התפעולית הצביעה על צניחה של 77.6% ברווח לרמה של כ-45 מיליון שקל ובשורה התחתונה רשמה שו"ב נפילה של 78% ברווח הנקי ברבעון זה, לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-17 מיליון שקל. זאת, למרות הכנסות הכנסות מימון בסך של כ-6 מיליון שקל ברבעון, לעומת הוצאות מימון של כ-76 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

מניית שו"ב רושמת ירידה של 1% במסחר בבורסה היום ומשלימה צניחה של 26% מתחילת השנה. שווי השוק של החברה הצטמק לכ-2.3 מיליארד שקל.

מנכ"ל שיכון ובינוי, יובל דגים, ציין היום: "סיכמנו את הרבעון הראשון של 2018 עם צבר הזמנות בהיקף של כ-13.7 מיליארד שקל. בנוסף, לחברה פרויקטים נוספים בהיקף של כ- 3.2 מיליארד שקל שטרם נכנסו לצבר. החברה ממוקדת בהרחבת פעילויות הליבה בישראל ואסטרטגיית ה- Grow West ובוחנת מהלכים שייצרו ערך לבעלי המניות".

כאמור, לקראת סוף הרבעון הראשון דיווחה שו"ב על התקדמות משמעותית בעסקה למכירת החזקותיה בחברות כרמלטון (זכיינית "מנהרות הכרמל" בחיפה) ונתיבי הצפון לידי שותפות מוגבלת, שאותה תנהל החברה. זאת, לאחר ששותפתה בכרמלטון - קבוצת אלייד, המחזיקה בזכות סירוב ראשונה לרכישת החזקות שו"ב בזכיינית המנהרות - הסירה את התנגדותה לעסקת המכירה. במקביל, מוכרת שו"ב, שנמצאת בשליטת שרי אריסון, את זכויותיה בחברת הזכיין של פרויקט קרית הממשלה בירושלים (ג'נרי 2) לאלייד. שתי העסקאות, אם יושלמו, יניבו לשו"ב רווחי הון בהיקף מצטבר של 275-330 מיליון שקל.

שו"ב כבר דיווחה בעבר כי הגיעה להבנות מול הגופים המוסדיים, שירכשו את עיקר זכויותיה בכרמלטון ובחברת נתיבי הצפון, תמורת כ-580 מיליון שקל. עם זאת, אלייד דרשה כי יישארו בידיה כמה זכויות בנוגע ליתרת ההחזקות בכרמלטון, גם לאחר ששו"ב תעביר את עיקר החזקותיה בחברה זו לשותפות מוגבלת. לכך התנגדו המוסדיים, שהצעותיהם להשקיע בשותפות המוגבלת נבחרו על ידי שו"ב (עמיתים, מנורה, כלל ביטוח והפניקס). במארס דיווחה שיכון ובינוי כי על פי הסיכום שהושג בין הצדדים, תוותר אלייד על טענותיה בעניין זכות הסירוב לרכישת זכויות החברה כרמלטון, באופן שיאפשר להתקדם בהליכים להשלמת עסקת הפורטפוליו.

בנוגע לעסקה אמר היום יו"ר שיכון ובינוי, משה לחמני: "עסקת הפורטפוליו נמצאת לקראת סיום ואנחנו מקווים שתושלם במהלך הרבעון הקרוב. במקביל, אנחנו ממשיכים בקידום אסטרטגיית גיוון הפעילויות והנכסים של החברה, מימוש הפוטנציאל הקיים והרחבת תיק הנכסים המבוסס על ייצוב הרווח ותזרים לטווח ארוך".