הוועדה מחוזית אישרה את שימור הבניינים ברחוב מאז"ה בת"א

חברת בנייני העיר הלבנה תשמר את מתחם מעונות עובדים א' ברחוב מאז"ה הכולל 20 דירות, מבלי לקבל תוספת זכויות • בתמורה יתווספו זכויות בנייה ל-4 מגדלים במתחם יצחק שדה

הדמיית מעונות עובדים / קרדיט: קייזר אדריכלים
הדמיית מעונות עובדים / קרדיט: קייזר אדריכלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב, שבמינהל התכנון, אישרה היום (ב') להפקיד להתנגדויות הציבור את תוכנית יצחק שדה-מזא"ה בתל-אביב, הכוללת שימור מתחם מעונות עובדים א' ההיסטורי ברחוב מזא"ה 63-65 בתל-אביב, והוספת זכויות בנייה משמעותיות לארבעה מגדלים במתחם יצחק שדה. את התוכנית יזמו חברת בנייני העיר הלבנה המחזיקה בזכויות במעונות עובדים, ויזמי המגדלים במתחם יצחק שדה.

על פי התוכנית שהופקדה, מתחם מעונות עובדים א', הכולל 20 דירות מגורים בבניינים ישנים המוגדרים בתוכנית השימור העירונית כבניינים לשימור ללא מגבלות מחמירות, ישומר וישופץ על ידי בנייני העיר הלבנה, מבלי להוסיף לו זכויות בנייה. זכויות הבנייה הלא מנוצלות במתחם יימחקו, ובתמורה יוגדלו זכויות הבנייה בארבעה מגדלים במתחם יצחק שדה, לרבות תוספת בית ספר, ושימור מתחם מעונות עובדים יתווסף כמטלה ציבורית בתוכנית. מגדלים אלה שכללו שימושים מעורבים של משרדים ומגורים והגיעו על פי התוכנית המקורית לגובה 20-25 קומות, וחלקם נמצאים בביצוע, יקבלו תוספת קומות ויגיעו לגובה 35-4 קומות, כאשר השימושים בהם כבר לא יהיו מעורבים, ויאוחדו לשלושה מגדלים שכל השימושים בהם משרדים בצד הצפוני של המתחם ומגדל שכולו מגורים ויתנשא לגובה 40 קומות בצד הדרומי של המתחם. בתוך מגדל המגורים יוקם גם בית ספר בשטח 8,000 מ"ר בארבע קומות. במינהל התכנון מדגישים כי מדובר בפעם הראשונה שהוועדה המחוזית קובעת הוראה למחיקת זכויות בנייה קיימות, לטובת הוספתם במתחם אחר. חשוב לציין שלא מדובר בניוד זכויות, שכן בתחומי העיר תל-אביב ניוד זכויות מתאפשר רק בבניינים המוגדרים לשימור מחמיר.

הגדלת הזכויות במתחם יצחק שדה, מתאפשרת כאמור בזכות שימור ושיקום המתחם ההיסטורי מעונות עובדים א' ברחוב מאז"ה. באחת מ-20 הדירות שבמתחם, אף התגורר ברל כצנלסון. מאחר והמתחם מוגדר לשימור שאינו מחמיר, לא ניתן לבצע במסגרת שימורו הליך של ניוד זכויות ועל כן נמצא על ידי יזמים שונים לאורך השנים כלא כלכלי ליישום פרויקט של התחדשות עירונית. חברת בנייני העיר הלבנה, בבעלות איציק בן שוהם, המתמחה בשימור והתחדשות עירונית בתל-אביב, התקשרה עם בעלי הדירות במתחם, והובילה את התוכנית שבמסגרתה הזכויות הלא מנוצלות במתחם יתווספו למתחם יצחק שדה. החברה התקשרה בהסכם כלכלי עם יזמי ארבעת המגדלים במתחם יצחק שדה, בתמורה לזכויות שנמחקו ממתחם מעונות עובדים, והתווספו למתחם יצחק שדה.

המתחם המשתרע על כ-2.5 דונם הוא שלב ראשון בשיקום מתחם מעונות עובדים כולו, הכולל חמישה בניינים הידועים כמעונות עובדים א',ב', ג'. הפרויקט יכלול שימור מתחם מעונות עובדים במתכונת דומה לפרויקטים של פינוי-בינוי כך שיתבצע פינוי הדיירים מהמתחם לתקופת העבודות, תשלום דיור חלופי, שיקום הבניינים, החלפת תשתיות, תוספת מעליות וחניון תת-קרקעי ופיתוח נופי של המתחם. יישום תוכנית לשימור והתחדשות מתחם מעונות עובדים ב' (שנמצא כולו בבעלות בנייני העיר הלבנה) ומתחם מעונות עובדים ג', יתגבש בהמשך.

איציק בן שוהם, יו"ר קבוצת בניני העיר הלבנה, אמר בעקבות האישור בוועדה: "כמי שעוסק כל העת במשימות שימור והתחדשות מיוחדות, אני יכול לומר בוודאות כי ללא אישור תוכנית זו, לא היה סיכוי כלשהו לשימור מתחם מעונות עובדים. אנו שמחים שהוועדות המקומית והמחוזית סייעו גם הפעם למימוש חזון השימור וההתחדשות".