מה קרה כשנגיד הבונדסבנק השתתף במשחק מרוץ מכוניות

הבנקים המרכזיים, שהיו אפופי מסתורין עד השנים האחרונות, מפעילים שיטות לא שגרתיות, כמו משחקים, קומיקס וסרטוני וידאו, על מנת לערב יותר את הציבור הרחב, לחנך אותו ולרכוש את אמונו • גם נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, יצאה לשוק

אלווירה נביולינה נגידת הבנק של רוסיה / צילום: רויטרס
אלווירה נביולינה נגידת הבנק של רוסיה / צילום: רויטרס

אנדרו הולדיין, כלכלן ראשי בבנק המרכזי של בריטניה, הגיע לחלקו האחרון של נאום שנשא לאחרונה בבית ספר תיכון בצפון אנגליה, כשאחת הנערות הרימה את ידה. "יש לי שתי שאלות אליך", אמרה התלמידה, לדברי הולדיין. "מי אתה, ולמה אתה כאן?"

הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם, שהיו אפופי מסתורין עד השנים האחרונות, שופכים כעת אור רב יותר על אופן פעילותם הפנימי. כעת יש להם משימה חדשה, והיא לערב ולחנך את הציבור הרחב. פקידים בכירים יוצאים לשווקים תחת כיפת השמיים, עורכים פסטיבלי יום פתוח ואירועי שאלות ותשובות מהירים במדיה החברתית. הם גם מפיקים משחקים, קומיקס וסרטוני וידאו. כמה מהם נוחלים הצלחה רבה יותר מהאחרים.

הבנק המרכזי של נורבגיה רשם אשתקד הצלחה ויראלית כנגד כל הסיכויים באמצעות סרטון מוזיקת ראפ קומי, שנועד לקדם את השקתם של שורת שטרות בנקאיים שבכולם הופיעה דמותו של דג הבקלה. בסרטון כיכב די.ג'יי Codfather, והוא כלל גם הופעה קצרצרה של נגיד הבנק, אויסטיין אולסן. "הבקלה מגיעה עכשיו", אומר אולסן כשהוא מתבונן במשקפת מחלון משרדו.

נגידת הבנק המרכזי של רוסיה, אלווירה נביולינה, הלכה בדצמבר צעד נוסף קדימה, ופצחה בשיר בסרטון וידאו מוזיקלי מגניב שהציג גם בבושקה מדובבת.

הנגיד החדש של הבנק המרכזי של ניו זילנד, אדריאן אור, דיבר בשפת סימנים ובשפה המאורית - שפתו של העם הפולינזי הילידי - במסיבת העיתונאים לרגל כניסתו לתפקיד במאי. בניו זילנד חיים 150,000 דוברי מאורית וכ-9,000 חירשים מתוך אוכלוסייה של כ-5 מיליון.

הבנק המרכזי גם פרסם "הצהרת מדיניות מוניטרית בתמונות" שהאיורים הפשוטים בה כללו כדור פורח ועליו המילה "אינפלציה" שמעוגן במקומו באמצעות ארגז שעליו נכתב "יבוא".

בנקים מרכזיים מפיצים שטרות בנקאים, מפקחים על שווי המטבע הלאומי, ולעתים קרובות גם משמשים כמלווים לעת מצוקה של בנקים מסחריים. באמצעות הכנסת שינויים בריבית קצרת הטווח יכולים נגידי הבנקים המרכזיים להאיץ את הצמיחה והתעסוקה או לשלוט ברמת האינפלציה.

עד לאחרונה הם העדיפו להסוות את כוונותיהם. הסודיות אפשרה להם להימנע מהתערבות הפוליטיקאים, שראייתם קצרת הטווח עלולה להניע אותם ללחוץ על הבנקים המרכזיים לתמוך בצמיחה כלכלית על חשבון האצת האינפלציה, שעלולה לפגוע בכלכלה בטווח הרחוק.

"לעולם אל תסביר"

בעבר לגלגו אנשי הבנקים המרכזיים על הפתיחות והבהירות. "לעולם אל תסביר ואל תתנצל" היה המנטרה של מונטגו נורמן, נגיד הבנק המרכזי של בריטניה בשנות העשרים והשלושים, שנהג לעתים קרובות לאמץ זהות בדויה בנסיעותיו. ב-1982, כשהבנק המרכזי של דנמרק שינה את האסטרטגיה בת עשרות השנים שלו לניהול שער החליפין של המטבע, הוא לא פרסם הודעה לעיתונות או הזכיר את החלטתו בדוח השנתי שלו.

עד 1994 לא דיווח הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) לציבור על שינויים במדיניותו. המומחים נאלצו לנחש את מהלכי הבנק על בסיס ההתפתחויות בשוק.

מצב זה השתנה ככל שהבנקים המרכזיים זכו בעצמאות גוברת שאפשרה להם לקבוע את מדיניותם ללא התערבות ממשלתית, ולאחרונה גם להשיק תוכניות המרצה מורכבות ונרחבות, כגון הדפסת כמויות גדולות של כסף לרכישת אג"ח ממשלתיות. אנשי הבנקים המרכזיים חוששים כי ללא תמיכת הציבור הם עלולים לאבד את הסמכויות החדשות אלה.

קרנית פלוג קנתה ירקות

בבנקים המרכזיים של היום מתחככים הנגידים בחופשיות עם האנשים ברחוב. נגידת הבנק המרכזי של ישראל, קרנית פלוג, קנתה בנובמבר ירקות באחד השווקים המקומיים כדי לקדם את השקת שטרות הכסף החדשים, והסבירה את מאפייני השטרות לאחד מבעלי הדוכנים .

הבנק המרכזי של גרמניה (בונדסבנק) הציע בקיץ שעבר לציבור הרחב מתקנים מתנפחים בצורת ארמונות לילדים, אמני כדור פורח, עגלות מזון ולהקה מוזיקלית כדי למשוך את המקומיים למשרדיו הראשיים בפרנקפורט, ששוכנים בבניין בטון חשוף בסגנון הברוטליסטי.

יצור בבגדים זהובים וצמודים פיזז בין האנשים והצטלם איתם. ינס ויידמן, נשיא הבונדסבנק, השתתף במשחק מרוץ מכוניות.

בדיחות לא מצחיקות

המעבר לאירועים לא-מתוסרטים מראש לא מתנהל תמיד באופן חלק. השפה שבה משתמשים אנשי הבנקים המרכזיים אינה תמיד מובנת, והבדיחות שלהם לא תמיד מצחיקות. כשעל כף המאזניים מוטלים טריליוני דולרים, זאת בעיה.

כשנגיד הבנק המרכזי לשעבר של אוסטרליה, גלן סטיבנס, אמר בסעודת צהריים עסקית ב-2013 שהפקידים "ערכו דיונים ממושכים מאוד" לפני שהותירו את הריבית ללא שינוי, פירשו המשקיעים את דבריו כאיתות למכירת דולר אוסטרלי, והמטבע צנח לרמה הנמוכה ביותר בתקופה של 34 חודשים לעומת הדולר האמריקאי. לאחר מכן הבהיר הבנק כי הנגיד התנסח באופן שנועד להיות משעשע.

ב-16 במאי התנצל בן ברודבנט, סגן נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, על שתיאר בריאיון עיתונאי את כלכלת בריטניה כ"סובלת מתסמיני גיל המעבר", לאחר שהתבטאותו הציתה ביקורת ציבורית.

בהודעה שפרסם לאחר מכן, אמר ברודבנט כי ניסה להסביר את המילה 'קלימקטריום', שבה השתמשו היסטוריונים כלכליים לתיאור תקופה של היחלשות בצמיחת הפריון במאה ה-19.

סקרים מראים שאנשי הבנקים המרכזיים צריכים עוד לעבוד הרבה כדי לשפר את שיעור הפופולריות שלהם.

האמון בארבעת הבנקים המרכזיים הגדולים - הפד, הבנק האירופי המרכזי (ECB), הבנק המרכזי של בריטניה והבנק המרכזי של יפן - שרוי בקיפאון, או רשם ירידה, מאז המשבר הפיננסי, שגם לפניו היה האמון ברמה נמוכה. כך עולה מסקרים שערכו ב-2016 יורוברומטר, גאלופ והבנקים המרכזיים עצמם.

מה זה בעצם בנק מרכזי?

סקר שערך השנה הבנק המרכזי של ניו זילנד העלה כי למרבית הציבור אין בכלל מושג מהו הבנק המרכזי.

"זה דבר טוב ביום שבת במגרש הכדורגל, אבל לא בהכרח דבר טוב אם אתה מנסה לשפר את הידע הפיננסי של הציבור" אמר אור, נגיד הבנק המרכזי של ניו זילנד.

כמה מנגידי הבנקים המרכזיים מנמיכים את ציפיותיהם בכל הנוגע לאיש מהרחוב.

נגיד הבנק המרכזי של בריטניה, הולדיין, מודה כי היה טעם לשאלה שהציגה לו אותה תלמידת בית הספר התיכון. "בעצם זאת הייתה שאלה טובה למדי. למה אני כאן?" הוא אומר. "לשמור על תשומת לבן של 50 נערות בנות 13 זו משימה קשה, נכון? לא אכפת להן".