ניגוד אינטרסים? אילו עסקים איוונקה טראמפ עושה בסין

השבוע סין העניקה לחברה של טראמפ את את האישור הסופי לסימון המסחרי ה-13 שלה בשלושת החודשים האחרונים • טראמפ העבירה את הנכסים בקרן המנוהלת על-ידי משפחתה, אך היא ממשיכה לקצור רווחים נאים מהעסק • "הדבר מעורר שאלות משמעותיות על שחיתות ומעלה את האפשרות שטראמפ מרוויחה כלכלית ממעמדה בבית הלבן ו נשיאותו של אביה"

איוונקה ודונלד טראמפ / שאטרסטוק
איוונקה ודונלד טראמפ / שאטרסטוק

החברה של איוונקה טראמפ ממשיכה להעלות שאלות על ניגוד אינטרסים בבית הלבן, כך מדווחות היום (ד') סוכנויות הידיעות. ביום א', סין העניקה לחברה של בתו של נשיא ארה"ב את את האישור הסופי לסימון המסחרי ה-13 שלה בשלושת החודשים האחרונים. באותה תקופת הזמן, הממשלה הסינית העניקה לחברה של איוונקה טראמפ אישור עקרוני לשמונה סימונים מסחריים נוספים.

יחד, הסימונים המסחריים יוכלו לאפשר למותג של טראמפ לשווק כמות בלתי נתפסת של מוצרים. החל משמיכות לתינוקות וכלה בארונות קבורה, וכל מה שביניהם כמו בושם, מוצרי איפור, כלים, מראות, ספרים, קפה, שוקולד ודבש. איוונקה טראמפ ירדה מניהול המותג והעבירה את הנכסים בקרן המנוהלת על-ידי משפחתה, אך היא ממשיכה לקצור רווחים נאים מהעסק. "סירובה של איוונקה טראמפ להתרחק מהעסקים שלה מטריד בעיקר מפני שהמותג ממשיך להתרחב ולגדול במדינות זרות", כך ציין נואה בוקבינדר, יו"ר עמותת אזרחים למען אחריות ואתיקה בוושינגטון, באימייל שנשלח ביום ב'. "הדבר מעורר שאלות משמעותיות על שחיתות ומעלה את האפשרות שטראמפ מרוויחה כלכלית ממעמדה בבית הלבן ונשיאותו של אביה".

איוונקה טראמפ ואביה בנו את המותגים הגלובליים שלהם כאשר הם מסתמכים על סימונים מסחריים בעשרות מדינות. סימונים אלו משכו את תשומת ליבם של עורכי דין העוסקים באתיקה עקב ערכם הכלכלי הגבוה וקבלתם דרך ממשלות זרות. דאגות רבות בנוגע להשפעה פוליטית עולות בעיקר מכיוון סין, כיוון שהשירותים הבירוקרטיים במדינה נשלטים על-ידי המפלגה הקומוניסטית. בכירים בממשל הסיני הדגישו כי כל תהליכי הסימון המסחרי בוצעו על-פי החוק.

"המותג הגיש, עדכן והגן בצורה חרוצה על הסימונים המסחריים הבינלאומיים שלו בשנים האחרונות, בעיקר באזורים בהם עבירה על סימונים מסחריים נפוצה במיוחד" עדכנה אביגייל קלם, נשיאת המותג של איוונקה טראמפ. "לאחרונה שמנו לב לעלייה ניכרת בנסיון לשימוש בסימונים המסחריים שלנו וזו אחריותנו להגן על הסימון המסחרי שלנו באיתנות".

אישורי סימונים מסחריים נוספים צפויים להגיע בקרוב. לפי רישומים ברשת הסינית, חברתה של טראמפ הגישה לאחרונה בקשות לאישור סימון מסחרי ב-28 במרץ, 2017. במקרה, או שלא, בדיוק יום לפני שהיא קיבלה על עצמה תפקיד רשמי בבית הלבן. מרישומים אלו עולה כי לאיוונקה לפחות 25 בקשות הממתינות לאישור.

חברות מבקשות אישור לסימון מסחרי בגלל מגוון סיבות. זה יכול להיות סימן לשאפתנות עסקית, אך במדינות רבות, כמו סין, הפרת זכויות יוצרים היא נפוצה מאוד וחברות רבות מגישות בקשת אישור לסימון מסחרי כצעד מתגונן מפני העתקות עתידיות. הסימון המסחרי מופעל פעמים רבות על מוצרים שלא מתוכננים להיות משווקים כלל. עורכי דין לזכויות יוצרים ממליצים ללקוחותיהם להפעיל סימון מסחרי על מוצרים שהם מייצרים בסין גם אם לא ישווקו שם בפועל. לאיוונקה טראמפ אין נוכחות עסקית גבוהה בסין אך רישומי מכס מציגים כי כמות נכבדה מהיבוא של החברה מיוצרת מסין.

שרשרת האספקה הסינית של חברתה של טראמפ עוררה לא מעט מחלוקות בעבר. לפני כשנה, שלושה גברים שעבדו עבור "China Labor Watch", חברה ללא רווח המבוססת בניו יורק, נעצרו בסין בעודם חוקרים מקרים של התעללות בעובדים אצל ספקים לחברה של טראמפ. השלושה שוחררו בערבות לאחר 30 יום אך עדיין נמצאים במעקב של המשטרה. מהמשטרה בסין לא התקבלה תגובה.