עיקולים | בלעדי

כדור השלג של קופיקס: צו העיקול הורחב ל-4 זכיינים

רשת בתי הקפה ממשיכה להסתבך • לאחר שהוטל צו עיקול על קופיקס וסופר-קופיקס בסכום של 1.7 מיליון שקל, בית המשפט אישר להרחיבו ל-4 זכיינים • הספק שתבע את החברה: "כל זכויותיהן של החברות ממונפות והעיקולים לא תפסו דבר" • קופיקס: "בחשבונות של החברה סכומים הגבוהים מהסכום המדובר"

אבי כץ בסניף קופיקס / צילום:איל יצהר
אבי כץ בסניף קופיקס / צילום:איל יצהר

שעות ספורות לפני שקופיקס צפויה לדווח על תוצאותיה העסקיות לרבעון הראשון, וימים בודדים לפני שרמי לוי צפוי להשלים את העסקה עם קבוצת קופיקס שתהפוך אותו לבעלים של 50.01% מהחברה, היא ממשיכה להסתבך. הסכסוך שלה עם ספק של הרשת מעלה שאלות לגבי עתידה הפיננסי ועל התלות שלה בשותף החדש.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר היום (ד') מלהרחיב את צו העיקול הזמני שהוטל על קופיקס, והורה להטילו גם על 4 זכיינים של רשת בתי הקפה שלה, עד לסכום של 1.7 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". זאת, לאחר שלפי הבקשה, חמשת מקורות העיקול שקבע בית המשפט, בהם הגופים המעמידים אשראי לקופיקס - בנקים וחברות אשראי - וגם רשת רמי לוי, שבתחילת השנה הודיעה על רכישת 20% ממניות קופיקס, הודיעו כל אחת בנפרד כי לא ניתן לעקל מהם כספים או נכסים שקשורים לחברה. 

לאור התשובות הללו, פנתה אימפופיקס, ספקית הכוסות ומוצרי הפלסטיק של הרשת, בבקשה לבית המשפט להרחיב את צו העיקול על הכספים שהזכיינים של רשת בתי הקפה מעבירים לקופיקס . "אורבן קופיקס וסופר קופיקס מסכלות את תשלום החוב שלהן לאימפופיקס", טוען דקל בן לולו, בעלי החברה בבקשה שהוגשה לבית המשפט, ומוסיף כי "לא נראה שקיים מקור לסילוק החובות".

לאחר שהוא מפרט ומצרף לבקשה את המענה שקיבל מהבנקים, מחברות האשראי ומרמי לוי, הוא מסכם כי "בשורה התחתונה לא ניתן לעקל אצל המחזיקים כספים" לטובת קופיקס. מטענותיו עולה כי מפנייה לבנק הפועלים, בנק מזרחי-טפחות, ישראכרט, ויזה, ורמי לוי, התקבלו תשובות לפיהן נושים נוספים הטילו עיקולים על כספי וזכויותיה של קופיקס, או שהם משועבדים וכפופים לזכות הבנק ולא ניתן לעקל אותם לטובת אימפופיקס.

"העיקולים הרשומים נגד קופיקס וגם המחאת הזכויות ושיעבוד כספי וזכויות" לטובת הבנקים וחברות האשראי, טוענת אימפופיקס בבקשה, "מעידים גם הם על קריסתן הכלכלית ועל הסתבכותן של המשיבות בחובות". עוד מוסיפה אימפופיקס כי מדובר בחברות ש"כל זכויותיהן ממונפות והעיקולים לא תפסו דבר", ולא ניתן לעקל את זכויות וכספי המשיבות אצל הגופים שאושרו בבקשת העיקול.

אל הבקשה מצורפים תצהירים שהגישו החברות שבהן היו אמורים להימצא הכספים שיועקלו במסגרת התביעה של אימפופיקס. כך, רשת רמי לוי שיווק השקמה מצהירה כי "אינה מחזיקה בנכסים או בכספים מכל מין וסוג שהוא המגיעים לסופר קופיקס ואורבן קופיקס".

עוד מצורף לבקשה תצהיר של בנק הפועלים המתייחס לפקדונות כספיים בהיקף של כ-470 אלף שקל, ולתצהיר נוסף בהיקף של כ-280 אלף שקל, אשר במסגרתו נטען כי "הזכויות בחשבונות המשיב כפופות לזכויותינו בגין שירותים בנקאיים ובגין חובותיו והתחייבויותיה" של קופיקס כלפי הבנק. "אנו מתנגדים לצו העיקול ואישורו". הבנק אף ציין כי לקופיקס עיקולים קודמים מגורמים מעקלים אחרים בסכום זניח של כ-900 שקל.

גם בישראכרט סירבו להעביר את הסכום הנדרש לעיקול בנימוק כי "אין באפשרותנו לפעול על-פי הודעת העיקול מאחר שלמרות שלחייב יש הסכם עימנו, לפיו הינו זכאי לקבל מאיתנו כספים מעת לעת, זכויותיו אלו הומחו קודם לקבלת ההודעה הנ"ל לטובת הבנק".

עוד מפרטת הבקשה כי חברת ויזה לא השיבה לעיקול והיא עצמה נסלקת דרך קבוצת ישראכרט, ולכן, נטען, נראה כי גם אצלה התשובה תהיה דומה לתשובות שאר המחזיקים.

ומי הם הזכיינים אשר יכללו בצו העיקול הזמני לפי החלטת שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, עודד מאור? מדובר כאמור ב-4 סניפים: סניף קופיקס בעיר בת-ים שברחוב בלפור, סניפים בתל-אביב שברחוב ריב"ל וברחוב ברנר, ובסניף אשקלון ברחוב כצנלסון.

ההסתבכות של קופיקס נחשפה ב"גלובס" במסגרת הסכסוך המתנהל בין רשתות בתי הקפה והסופרמרקטים שבשליטת אבי כץ, לבין אימפופיקס, ספק כלים חד-פעמיים של החברה, שהגיש תביעה נגד הרשת בהיקף כולל של 21 מיליון שקל. אימפופיקס עוסקת ביבוא מוצרי נון-פוד מסין ועד לאחרונה סיפקה לרשת בתי הקפה של קופיקס מוצרים מתכלים כמו כוסות, קשים, בוחשנים ועוד, וכן סיפקה לרשת הסופרמרקטים סחורה שאינה קשורה למזון.

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע אז כי "מצבת חובות הנתבעות, כמו גם מצבת הנכסים הקבועים יחד עם הפעולות המלמדות על סיום הפעילות של שורת אנשי מפתח, מציב את התובעת בסיכון לא מבוטל כי ביום פקודה לא יהיה לנתבעות אפשרות לפרוע את התחייבויותיהן". 

מקופיקס נמסר בתגובה: "לא ראינו עדיין את הבקשה, וכשנקבלה, נלמד ונגיב. בחשבונות הבנק של החברה נמצאים סכומים הגבוהים מהסכום המדובר של 1.7 מיליון שקל. לגופו של עניין, במקביל, הגישה החברה היום בקשה להסרת העיקול, ובית המשפט יחליט בעניינה. מדובר בסכסוך עסקי בין ספק ללקוח שבו משתמש הספק בכל תרגיל אפשרי להפעלת לחץ על החברה - לחץ שלא יצלח".