טראמפ שוקל הטלת מכסים על אלומיניום וברזל מאירופה

בימים האחרונים החריף נשיא ארה"ב את ההתבטאויות נגד הסכם הסחר המתגבש עם סין, ונראה כי פניו לשיפור עמדות ביחסי הסחר מול אירופה

דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שוקל להטיל מכסים על אלומיניום וברזל מאירופה. נראה כי הידיעות שמתפרסמות בארה"ב הן בלון ניסוי שיוצא משדרות פנסילבניה. מוקדם יותר השנה החריג הנשיא טראמפ את מדינות האיחוד האירופי מהמכסים שהטיל על ברזל ואלומיניום שמיובאים לארה"ב מסין.

בכלי התקשורת האמריקאים מעריכים כי הנשיא טראמפ מעודד לאחר ההישגים מול סין, צפון קוריאה ואיראן, והוא הולך צעד נוסף קדימה בשיפור מעמדה של ארה"ב בעולם. טראמפ קרוב לחתימה על הסכם מול סין, מכיוון שהיא תגדיל את הרכישות שלה בארה"ב ב-200 מיליון דולר. גם ההישגים מול צפון קוריאה ואיראן לא מבוטלים אך קיים חשש כי מתישהו הוא עשוי ללכת צעד אחד רחוק מדי. כרגע לא ברורה מה תהיה ההשפעה המיידית של הטלת מכסים כאלה אך המשקיעים כבר מצטיידים במניות של חברות כמו אלקואה  שעלו אמש בכ-3%.

צריך לזכור כי ההשפעה של מלחמת סחר ועולם המכסים על הפעילות הכלכלית העולמית היא משמעותית למדיי ועלולה לגרום לעליית מחירים כוללת בענף. כך למשל ככל שיהיה יקר יותר לייבא לארה"ב ברזל ואלומיניום כך ייגבר לחץ המחירים בענף בארה"ב, וזאת בשל העובדה כי יצרני הברזל והאלומיניום האמריקאים לא ימהרו להתייעל אלא יעדיפו להעלות מחירים - תהליך שעלול לגרור לשרשרת של עליות מחירים.