העבודה בקמפיין גיוס המונים: "עוקרים את מנגנון השחיתות"

במפלגת העבודה התקבלה ההחלטה לגייס כספים באמצעות קמפיין גיוס המונים באתר הדסטארט • מהמפלגה נמסר כי מדובר בקריאה כפולה לציבור - לתמוך במבצע הגיוס כספים כדי להרחיב את פעילות המפלגה ולהביא מתפקדים חדשים

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי / צלם: אמיל סלמן
יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי / צלם: אמיל סלמן

יושב-ראש מפלגת העבודה, אבי גבאי, החליט לגייס כספים עבור מפלגתו מן הציבור באמצעות אתר גיוס ההמונים הדסטארט. זאת למרות שבמדינת ישראל נושא מימון המפלגות וחברי הכנסת מוסדר באמצעות חקיקה המאפשרת למפלגות לקבל מיליוני שקלים כדי לממן את מערכות הבחירות, כאשר הקצאת התקציב למפלגות נעשית לפי מפתח ראש. ככל שיש לסיעה מספר רב יותר של חברי כנסת, כך עולה המימון המדינתי למערכת הבחירות הבאה בתור.

באשר לגיוס כספים למטרות פריימריז של חברי הכנסת עצמם, החוק שונה לאחרונה ביזמת הליכוד וכעת לחברי כנסת אסור לגייס תרומות והמדינה מממנת גם את הקמפיינים הללו, לרבות שיפוי מסוים למפלגות בהן אין פריימריז. על כל פנים, המהלך של מפלגת העבודה אמור לפעול ברמת המפלגה, ולא ברמת גיוסי הכספים של הח״כים עצמם.

ממפלגת העבודה נמסר: "פחות משנה אחרי בחירתו לראשות מפלגת העבודה, אבי גבאי ממשיך בהזנקתה קדימה ומביא לארץ את אחת המגמות העדכניות בעולם הפוליטי - המפלגה וחבר הכנסת מגייסים תמיכה כלכלית. לא ממיליארדרים אמריקאים, טייקונים בעלי הון ואינטרסים, אלא הישר מקהל התומכים שלהם - הציבור". 

למרות הדברים לעיל, נושא גיוס ההמונים בזירה הפוליטית המקומית קיים ברצף כבר מאז 2011. ח"כ שלי יחימוביץ', שהתמודדה אז לראשות מפלגת העבודה, גייסה כחצי מיליון שקל בתרומות קטנות, וגם ח"כ משה פייגלין גייס סכומים דומים תוך זמן קצר מתומכיו הרבים. יחימוביץ' ניצחה באותה המערכה, ופייגלין לא, כך שנושא גיוס התרומות הקטנות עשוי לעבוד או להיכשל.

עוד נאמר בהודעת מפלגת העבודה כי מדובר בקריאה כפולה לציבור - לתמוך במבצע הגיוס כספים כדי להרחיב את פעילות המפלגה ולהביא מתפקדים חדשים. "בחרו את הנבחרת שתביא את הניצחון", כך בלשון ההודעה.

במפלגה מלינים על הקשרים שיש לפוליטיקאים עם מיליארדרים, ובתגובה לנושא נאמר בעבודה כי "פוליטיקאים ומפלגות במדינת ישראל מקבלים תרומות ומימון ממיליארדרים. את התוצאות של התרומות האלה ניתן לראות בכל יום במוסף הפלילים בעיתונות, בלהב 433 ובבתי המשפט. אבי גבאי ומפלגת העבודה החליטו לפנות לכיוון חדש ולגייס תמיכה מהציבור. רק ככה עוקרים את מנגנון השחיתות".

נזכיר כי גם במפלגת העבודה נוצרו בעבר קשרים ענפים עם מיליארדרים, האחרון שבהם שר הביטחון לשעבר בנימין (פואד) בן-אליעזר ז"ל, אשר תוך כדי התמודדותו לנשיאות ב-2014 נחשפו עומק ועובי קשריו עם תורמים מיליארדרים, והוא עמד בפני כתב אישום, אך נפטר לפני שהחל המשפט הפלילי.