מחזיקי מניות מיעוט במטעי הדר יוצאים נגד בעלי השליטה

חברת הפרדסים והנדל"ן דוחה את דרישתם של בעלי 27% ממניותיה לחלוקת דיבידנד, סיום עבודתם של מנכ"ל החברה ושל כל חברי הדירקטוריון

מטעים, פרדסים, פירות הדר / שאטרסטוק
מטעים, פרדסים, פירות הדר / שאטרסטוק

משפחת בן עזר, בעלת השליטה בחברת הפרדסים והנדל"ן מטעי הדר 5  , על מסלול התנגשות מול שלושה מבעלי מניות המיעוט בחברה, עודד רז והאחים גרשון ועופר לוי, המחזיקים יחד בכ-27% מהונה. באחרונה יצאו רז והאחים לוי נגד התנהלות החברה, בטענות לקיפוח זכויות בעלי המניות והפרת חובות אמונים של בעלי תפקיד בחברה וחובת הגינות של בעלי השליטה בה.

בהתאם לטענותיהם, השלושה דרשו נקיטת צעדים בחברה ובהם "ביצוע חלוקת דיבידנד לבעלי המניות, סיום עבודתם של מנכ"ל החברה ושל כל חברי הדירקטוריון הנוכחיים ומינוי מנכ"ל ודירקטורים חדשים", וכן "מינוי מומחה מקצועי לשם מתן חוות דעת שמאית ופיננסית אודות נכסי המקרקעין שבבעלות החברה וחברות הבת שלה". כעת בתגובה, במטעי הדר עדכנו כי "לאחר שהטענות שהועלו על-ידי בעלי המניות נבדקו בידי גורמים הרלוונטיים בחברה", היא החליטה לדחות את טענותיהם.

לרז, המחזיק בקצת יותר מ-13% מהונה של מטעי הדר באמצעות חברת או.אר.סי (ORC) לנד גלובל, הסכם שיתוף פעולה עם האחים לוי, המחזיקים בשיעור דומה מההון באמצעות חברת ג.ע לוי יזמות, והם נחשבים כמחזיקים יחד במניות החברה.

השערוך הקפיץ את הרווח

מטעי הדר היא חברה ותיקה שהוקמה ב-1958 על-ידי יעקב בן עזר, שהיה מראשוני הפרדסנים בארץ. לאחר יסודה צירף אליו משקיעים מארה"ב ומקנדה, וכבר ב-1964 נרשמו מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב. כיום מחזיקים בני משפחת בן עזר קצת יותר מ-50% ממניותיה, ומנכ"ל החברה הוא ערן בן עזר, בנו של צמח בן עזר, אחיו הצעיר של מייסד החברה.

מטעי הדר עוסקת באספקת שירותי חקלאות, הכוללים נטיעת פרדסים, החזקתם ועיבודם, וכן היא מתכננת ומפתחת שטחים מניבים, בעיקר לשימוש חקלאי. החברה, הנסחרת בבורסה (באמצעות שני סוגי מניות) בשווי של כ-40 מיליון שקל, נהנתה בשנה האחרונה (כמו גם ב-2016), בעיקר משערוך נכסיה, שהצטברו ב-2017 ליותר מ-10 מיליון שקל וסייעו לקפיצה של 85% ברווחיה השנתיים, שהגיעו ליותר מ-7 מיליון שקל.

סך הכנסותיה השנתיות עלו ב-9% ועמדו על כ-1 מיליון שקל - עיקרן (כ-70%) משכירות, והיתר מאספקת שירותי חקלאות. במרכז השיערוכים עומד מגרש בשטח של כ-72 דונם בכפר יונה, המיועד לשימוש חקלאי, ואשר נרכש על-ידי החברה בשנות ה-70, ששוויו עלה תוך שנתיים (2016-2017) בכ-80%, לכ-27 מיליון שקל.

בחודש האחרון עדכנה מטעי הדר כי הוועדה המחוזית לתכנון ובניה של מחוז מרכז אישרה להפקיד בתנאים תוכנית מיתאר כוללת לכפר יונה, הכולל את הקרקע בה מחזיקה החברה, אולם היא לא כוללת הוראות תוכנית מפורטת, "ולא ניתן להוציא מכוחה היתרים או הרשאות".