תיק המסרונים: ערן שחם-שביט יחזור מחר לעבודה ברשות ני"ע

במסגרת הסדר הטיעון נקבע כי עו"ד שחם-שביט ישוב מיידית לעבודה משפטית ברשות ני"ע וישמש במשך 9 חודשים כעו"ד במחלקת החקירות; בתום התקופה יוכל לשוב לתפקידו הקודם כיועמ"ש מחלקת החקירות ברשות • בנוסף יקבל נזיפה חמורה ויורד בדרגה אחת למשך שנה

עו"ד ערן שחם-שביט / אבי גבאי
עו"ד ערן שחם-שביט / אבי גבאי

"פרשת המסרונים" בין השופטת רונית פוזננסקי-כץ לחוקר רשות ניירות ערך ערן שחם-שביט, שפרצה בקול גדול, הולכת ומסתיימת בקול ענות חלושה - לפחות בכל הנוגע לסנקציות המשמעתיות שמוטלות על השופטת והחוקר. אחרי שהתביעה במשפט המשמעתי של השופטת  פוזננסקי-כץ ביקשה להטיל עליה עונש השעיה של שנה לכל היותר, נחתם היום (ג') הסדר טיעון בעניינו של שחם-שביט, שמאפשר לו לחזור כבר מחר (ד') לעבודה משפטית ברשות ניירות ערך.

במסגרת הסדר הטיעון נקבע כי עו"ד שחם-שביט ישוב מיידית לעבודה משפטית ברשות ניירות ערך וישמש במשך 9 חודשים כעורך דין במחלקת החקירות של הרשות. עוד הוסכם כי בתום התקופה יוכל עו"ד שחם-שביט לשוב לתפקידו הקודם כיועץ המשפטי של מחלקת החקירות ברשות ולייצג את הרשות בערכאות משפטיות. 

בנוסף הוסכם כי עו"ד שחם-שביט יקבל נזיפה חמורה ויורד בדרגה אחת למשך שנה אחת. עוד סוכם בין הצדדים כי ניתן יהיה לשקול הקלה נוספת עם עו"ד שחם-שביט, במקרה שיבקש זאת לאחר גזר דינה המשמעתי של השופטת פוזננסקי-כץ.

בתוך כך, שחם-שביט הודה והורשע בביצוע עבירות משמעתיות של פגיעה בתדמית שירות המדינה.

ההסדר נחתם לאחר שבא כוחו של שחם-שביט, עו"ד עודד סבוראי, ניהל בשבועות האחרונים מגעים מול הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה, עו"ד גיא דוד, והיום הבשילו המגעים, ונחתם הסדר טיעון בין הצדדים.

עו"ד סבוראי מסר: "חומרי החקירה, לרבות תכתובות הוואטסאפ המלאות, שכנעו את הנציבות ואת פרקליטות המדינה כי קיים פער משמעותי בין האופן בו הצטיירו הדברים בתקשורת לבין מה שקרה במציאות. להשקפתנו, בבסיס ההסדר עומדת ההבנה כי עו"ד שחם-שביט הוא עובד מדינה מסור וערכי, שלצד חתירתו לקיים חקירות ביעילות, העניק תשומת-לב מיוחדת לזכויות הנחקרים. אני משוכנע שעם חזרתו לעבודה, ישוב עו"ד שחם-שביט לממש את שליחותו החשובה והרגישה".

תחילת הפרשה ב-25 בפברואר 2018, אז נחשף במהדורת החדשות של ערוץ 10 כי בהארכות המעצר בפרשת בזק (תיק 4000) הוחלפו מסרונים בוואטסאפ בין השופטת פוזננסקי-כץ שדנה בדיוני המעצר - בין היתר של ניר חפץ, יועץ התקשורת של ראש הממשלה בנימין נתניהו; ושל שאול אלוביץ, בעל השליטה בבזק - לבין עו"ד שחם-שביט, שייצג באותם תיקים את רשות ניירות ערך, החוקרת ביחד עם המשטרה את הפרשה.

ב-27 בפברואר המליץ נציב התלונות על השופטים, השופט בדימוס אליעזר ריבלין, להעמיד את השופטת פוזננסקי-כץ לדין משמעתי - אך לא פלילי. ב-16 באפריל הורשעה פוזננסקי-כץ על-ידי בית הדין המשמעתי בראשות נשיא העליון לשעבר, אשר גרוניס, במסגרת הסדר, בעבירת משמעת של התנהגות באופן שאינו הולם את מעמדו של שופט בישראל ובהפרה של כללי האתיקה לשופטים.

הצדדים הגיעו להסכמה כי העונש שיוטל על פוזננסקי-כץ יהיה עונש של השעיה משיפוט. התביעה עותרת לכך שההשעיה של פוזננסקי-כץ תהיה למשך שנה, ואילו השופטת וסנגוריה מבקשים כי ההשעיה תהיה לתקופה מינימלית - מהיום שבו נחשף אירוע המסרונים, והיא הושעתה באופן זמני ועד מתן גזר הדין. מחר (ד') צפוי גרוניס לקיים דיון בסוגיית העונש בלשכתו.