"בשוקי המניות יש חשש מוגזם מאירועים שליליים"

מנהל ההשקעות הראשי לשוק הבריטי של UBS מדבר בראיון ל"גלובס", על הצמיחה העתידית בארה"ב, סין ומחירי הנפט • "האירו צפוי להתחזק מול הדולר ב-5%-6%. לדעתנו, לא מומלץ להשקיע יותר מ-10% מהתיק בשווקים המתעוררים" • ג'פרי יו ישתתף מחר בכנס שוק ההון של "גלובס"

בורסת NYSE / צילום: Lucas Jackson / רויטרס
בורסת NYSE / צילום: Lucas Jackson / רויטרס

"אנחנו מעריכים שיהיו 3 העלאות ריבית נוספות השנה על ידי הפד, ועוד 3 העלאות ריבית של 0.25% בשנת 2019. לאחר מכן צפויות כנראה עוד שתי העלאות ריבית בשנת 2020 וזהו", אומר בריאיון ל"גלובס" ג'פרי יו (Geoffrey Yu), מנהל ההשקעות הראשי לשוק הבריטי של UBS Wealth Management. "לדעתנו, הצמיחה בכלכלת ארה"ב תתחזק בשנה הבאה ל-3% לעומת 2.8% השנה, כך שאנחנו לא מעריכים שצפוי מיתון בשנה הבאה, אלא בדיוק להיפך. לגבי 2020, אין לנו תחזית אבל כרגע הסיכון העיקרי הוא של התחממות יתר ולא של האטה". יו ישתתף וירצה מחר (ד') בכנס "גלובס" לשוק ההון.

ההערכות של יו וכלכלני UBS, יש לציין, מנוגדות לאלה של לא מעט כלכלני מאקרו בעולם, שמעריכים כי צפויה האטה בקצב הצמיחה במשק האמריקאי במהלך 2019 וחלקם אף צופים גלישה למיתון מתישהו במהלך השנתיים הקרובות.

אז מה האסטרטגיה המומלצת כיום למשקיעים בשוק האג"ח הממשלתי והקונצרני בארה"ב?

"להערכתנו, לא צפויה עליית תשואות חדה מדי באג"ח ממשל ארה"ב ל-10 שנים. לדעתנו, התשואה על האג"ח ל-10 שנים תעלה בעוד 20-25 נקודות בסיס, כלומר עד לרמה של כ-3.2% בערך, ואילו התשואה על אג"ח לשנתיים צפויה לעלות מרמה נוכחית של כ-2.5% עד לכ-2.9% בשנה-שנתיים הקרובות, כך שהעקומה צפויה להמשיך להשתטח. מה זה מסמן? לדעתנו לא צריך להיבהל, זה לא בהכרח שלילי כי כאמור הצמיחה במשק האמריקאי צפויה להמשיך להיות ברמה בריאה כ-3% לשנה בשנתיים הקרובות. מעבר לכך, אנחנו לא רואים האצה בקצב האינפלציה וזה כמובן מאוד מאוד חשוב".

המלצה להקצאה שווה בין ארה"ב ואירופה

בוא נעבור למניות. האם השוק האמריקאי יקר כיום?

"הכל יחסי כמובן. המכפיל של מדד S&P 500 עומד כיום 17 לערך וזה לא יקר. בכלכלת ארה"ב יש הרבה מאוד השקעות הון בצנרת שצפויות לצאת לפועל בשנה הקרובה, גם מחוץ לסקטור האנרגיה, מה שצפוי כמובן לתמוך בצמיחה וגם במחירי המניות. אנחנו ממליצים כיום להשקיע בשוקי המניות בהקצאה שווה לארה"ב ואירופה, כשכל משקיע צריך כמובן להתאים לעצמו את המשקל בתיק בין מניות ואגרות חוב".

בוא נדבר על גוש האירו: לאחר הטלטלה האחרונה, האם יש סיכוי שאיטליה תפרוש מגוש האירו?

"הסיכוי שזה יקרה הוא מאוד מאוד נמוך. תסריט הבסיס שלנו אומר שאיטליה תישאר בגוש האירו. זה לא תלוי בממשלה כזאת או אחרת, כי איטליה מחויבת חוקתית להישארות בגוש האירו. היא חתומה על אמנות שונות ואם זה יקרה, זה יהיה תהליך מאוד מאוד ארוך. לדעתנו, השווקים הגזימו מאוד בימים האחרונים בתגובה שלהם והשחקנים יחזרו להתמקד מהר מאוד בנתוני הבסיס של הכלכלה".

 האם הצמיחה באירופה הגיעה לשיא ובשנתיים הקרובות היא תתמתן ואולי אף יהיה מיתון ביבשת?

"השנה אנחנו צופים צמיחה של 2.2% ובשנה הבאה כ-2%, כך שהתרחבות הכלכלה האירופאית עדיין חזקה ומתמשכת. כמעט כל הנתונים המתפרסמים שם טובים מאוד וזה לא ניכר בשוקי המניות, כלומר בשוקי המניות יש חשש מוגזם מאירועים שליליים. גם האינפלציה שם צפויה להישאר נמוכה מ-2%, אולם יכולה להיות כאן הפתעה למעלה. זה תלוי כמובן בעיקר במחיר הנפט".

 לאחרונה הדולר ביצע מהלך התחזקות משמעותי מול המטבעות המרכזיים. האם הדולר כיום, לאחר העלייה האחרונה, יקר מדי? מה צפוי להיות שער הדולר בסוף 2018 לדעתכם?

"לדעתנו, האירו יעמוד ברמה של 1.25 דולר בסוף השנה, כלומר מכאן הוא צפוי להתחזק מול הדולר ב-5%-6%. הליש"ט תגיע לרמה של 1.42 דולר ולאחר מכן תמשיך להתחזק ל-1.48 דולר לליש"ט, כלומר התחזקות של 10%-12%. נתוני המאקרו הטובים שמגיעים מאירופה לא מגולמים בתוך המחירים היחסיים של המטבעות, אולם הנתונים בארה"ב כן מגולמים במחירים, כך שמהבחינה הזאת עדיף להתמקד במטבעות אירופאים. הדולר חזק מדי".

"הצמיחה בסין מתמתנת, אך עדיין חזקה"

מה לגבי סין? האם אתה מעריך שכדאי היום להשקיע במניות בסין ובהונג קונג?

"הצמיחה בסין מתמתנת, אבל עדיין חזקה וצפויה להישאר מעל 6% השנה ובשנה הבאה. מי שרוצה להשקיע בסין, יש לא מעט דרכים לעשות את זה - למשל באמצעות השקעה במטבע הסיני או באמצעות קרנות סל שמשקיעות במדדי מניות בהונג קונג או בסין. בטווח הארוך זו בהחלט השקעה מומלצת, אבל היא לא צריכה להיות המרכיב העיקרי בתיק ההשקעות".

האם נוצרו בשווקים המתעוררים הזדמנויות בעקבות הטלטלות האחרונות?

"לדעתנו, לא מומלץ להשקיע יותר מ-10% מהתיק בשווקים המתעוררים, כ-7% מהתיק באג"ח והשאר במניות בשווקים המתעוררים. אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות לכיוון 80 או 100 דולר לחבית, אנחנו נצטרך לחשב מחדש את כל ההמלצות שלנו, כולל לגבי השווקים המתעוררים. זה ישפיע כמובן על האינפלציה, על חלק מהכלכלות המתפתחות, חלקן לטובה כמו רוסיה ואחרות לרעה".

אז זה הסיכון הכי גדול כיום בשווקים? מחירי הנפט?

"כן, מחוץ לסיכונים גיאו-פוליטיים שונים שמאוד קשה לאמוד אותם, כמו ההתפתחויות השונות בגוש האירו, הפוליטיקה האמריקאית, כל מה שקשור לאיראן והמזרח התיכון ועוד. בזירת נתוני הכלכלה מחיר הנפט הוא הגורם שעלול לזעזע את השווקים, מכיוון שהמשך עלייה עלול להביא לקפיצה בקצב האינפלציה וזה כמובן ייאלץ את הבנקים המרכזיים להעלות ריבית, מהלך שכמובן עלול לפגוע בקצב הצמיחה בארה"ב ובעולם ותהיה לכך השפעה שלילית על שוקי האג"ח והמניות".