התקדמות במו"מ רפורמת הנמלים, אין הסכמות על פיצויי עובדים

בפגישה שנערכה אתמול בין שר התחבורה ליו"ר ההסתדרות הושגו הסכמות על הכנסת משקיעים אסטרטגיים שיבטיחו תחרות הוגנת ועל השארת מחלקות הים בנמלים הממשלתיים • עובדי הנמלים שסרבו לתנאי פרישה בגובה 3 מיליון שקל מחכים שהמדינה תשפר את הצעתה

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן \ צילום: יונתן זינדל פלאש90
יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן \ צילום: יונתן זינדל פלאש90

"למרות הסיכומים שהושגו אתמול עם ההסתדרות, ישראל כ"ץ לא ממצמץ. הוא ממשיך באותו קו של הצורך בהתייעלות הנמלים, והשגת הגמישות הניהולית. הוא אפשר הכנסת משקיע אסטרטגי לנמלים כדי שהתחרות מול הנמלים החדשים תהיה הוגנת", כך סיכם ל"גלובס" גורם בכיר בנמל אשדוד את הפגישה שהתקיימה אתמול (ב') בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לשר התחבורה ישראל כ"ץ.

אין עוררין על כך שהפגישה בין השניים הובילה לפריצת דרך משמעותית במו"מ שמתנהל בין המדינה וההסתדרות על רפורמת הנמלים. ההוראה להתכנס למו"מ אינטנסיבי בן 18 ימים (שיסתיים ב-10.6) ניתנה על ידי השופט איטח בתום הדיון שהתקיים בבית הדין הארצי לעבודה. 

על אף ההתקדמות המשמעותית בדברים הגדולים, בין הצדדים עדיין קיימות מחלוקות רבות ועמוקות - בין היתר בתחום תנאי הפרישה. ההצעה שעד היום הציעה המדינה היא הטבות פנסיוניות ומענק פרישה בסך כולל של 3 מיליון שקל לעובד - הצעה שנדחתה על ידי העובדים ללא הצעה קונקרטית מצידם. על פי הגורמים בוועדים, העובדים עדיין מחכים "להצעה אטרקטיבית" יותר.

בפגישה סוכמו כמה דברים מהותיים, כאשר החשוב שבהם הוא הסכמת השר להכנסת "משקיע אסטרטגי" לנמל אשדוד ונמל חיפה, כשמדובר על אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. המטרה המרכזית היא להגדיל את היקף העבודה לנמלים הוותיקים. כ"ץ אישר את נכונות הדברים בחשבון הטוויטר שלו היום וכתב כי "הושג סיכום עם יו"ר ההסתדרות להכנסת משקיעים אסטרטגיים והרחבת התחרות גם לנמלים הקיימים".

הצורך בהכנסת משקיע אסטרטגי נובע מהעובדה כי חברות הספנות הגדולות בעולם התאחדו בינהן לשלוש ״בריתות״, כאשר לכל אחת מהן יש העדפה ל'נמל בית' מסוים. החששות של העובדים מפני הקמת הנמלים החדשים היו כי החברות הבינלאומיות שמקימות אותם נמצאות בבעלות הבריתות האלה - דבר שיסיט את מרבית הביקושים אל הנמלים החדשים.

כך למשל, הנמל הדרומי מוקם על ידי חברת TIL שנמצאת בבעלות חברת הספנות MSC, שהתאחדה לברית עם חברת הספנות Maersk. לתפיסת עובדי נמל אשדוד, הכנסת משקיע אסטרטגי בדמות אחת מחברות הספנות גדולות בעולם, יאפשר לנמל אשדוד תחרות הוגנת מול הנמל החדש.

בשלב זה לא ידוע מי יהיה אותו "המשקיע האסטרטגי" אך דבר אחד ברור לכולם: זה חייב להיות משקיע שיביא עמו אוניות, ובכך ישמור על היקפי העבודה בנמלים הממשלתיים. למשקיע האסטרטגי בנמל אשדוד תינתן אפשרות כנגד קריטריונים שיוסכמו להשתמש ברציפים 24 ו-25, ולמשקיע בנמל חיפה תינתן האפשרות להשתמש ברציף כרמל ב'.

אחד הדברים המשמעותיים שהושגו אמש עבור עובדי נמל אשדוד הוא אפשרות להשתמש ברציפים החדשים 24 ו-25, להם יש את היכולת לקלוט גם אוניות מודרניות בעלות היקף של 18,000 מכולות ומעלה. עד היום לא היה ידוע מה יעלה בגורל רציפים אלה, והעובדים חששו כי הם יעוברו לשימוש הנמל החדש שייפתח בעוד שנתיים וחצי.

המציאות של נמל חיפה שונה לגמרי מזו של אשדוד. אם באשדוד מחפשים להרחיב את היקף הפעילות, להשקיע בשדרוג הרציפים הקיימים, נדמה כי לפחות חלק מהגורמים בנמל חיפה שמחו מההסכמה שהושגה אמש לא להרחיב בשלב זה את התשתיות של נמל חיפה.

המשמעות של המהלך היא שנמל חיפה כנראה לא יוכל להתמודד עם אוניות הענק המודרניות בעלות קיבולת של 18,000 מכולות, אך מצד שני יחסוך את ההשקעה הנדרשת בסך כ-1.5 מיליארד שקל. בנמל חיפה מעדיפים להשקיע בתחרות על אוניות שמכילות עד 14,000 מכולות ובתחומי מטען אחרים.

על פי מקור רשמי בנמל חיפה, "עדיף להילחם במלחמות שאפשר לנצח ולא להקריב הכל בשביל שאולי מתישהו תגיע לפה אוניה אחת כזו בשבוע, שתהיה שייכת גם ככה לאחת הבריתות הגדולות של חברות הספנות שיפקדו את הנמלים החדשים".

אחת המחלוקות הנוספות שנפתרה אמש בפגישה עם השר, היא בנוגע למחלקות ים של שני הנמלים - על פי מקורות, אמש הוחלט להשאיר את המחלקות בנמלים הוותיקים. החלטה זו נוגדת את העמדה שנקטה המדינה עד כה, לפיה יש להוציא את המחלקה מהנמלים.