מונדיאל | בלעדי

האם "כאן" אישר לגוגל למכור פרסומות בתכני המונדיאל?

לאחרונה אסר תאגיד השידור על אתרי התוכן הישראליים לשדר פרסומות על גבי תכנים שקשורים למונדיאל • בכיר בתעשייה: "זו אפליה בוטה ומתן יתרון תחרותי לגוגל על חשבון האתרים המקומיים. מדובר במונופול דורסני" • התאגיד: "מכירת הפרסום נעשתה ללא ידיעתנו"

גביע המונדיאל שייערך ברוסיה / צילום: שאטרסטוק
גביע המונדיאל שייערך ברוסיה / צילום: שאטרסטוק

האם גוגל מוכרת פרסום על גבי תכנים של תאגיד השידור הציבורי "כאן" ללא אישור? תלוי את מי שואלים. ל"גלובס" נודע כי משרדי פרסום וחברות מדיה קיבלו בימים האחרונים הצעה מגוגל לפרסם על גבי תכנים של "כאן" שמופקים סביב שידורי המונדיאל.

המונח "תוכן רשמי" מתנוסס בראש ההצעה של גוגל שהגיעה לידינו, ומתחתיה ההצהרה "first time ever - כאן". בהמשך מוצגת הבטחה לפיה יתאפשר למפרסמים לפרסם על גבי תוכן רשמי בערוץ יוטיוב, ואף מפורטת ההצעה המסחרית שעלותה עשויה להגיע לכ-100 אלף דולר.

תאגיד השידור הציבורי מחזיק בזכויות לכל 64 משחקי המונדיאל (מתוכם 9 משחקים נמכרו לערוץ הספורט), שאותם הוא רכש ב-6.3 מיליון אירו (כ-26.5 מיליון שקל), כאשר חלק מהסכום שולם על-ידי רשות השידור שאותה ירש התאגיד. במקביל לשידורי המשחקים בטלוויזיה, מחזיק התאגיד גם ערוץ ביוטיוב שאליו עולות תוכניות ללא פרסומות. 

מאחר שמדובר בתוכן שנרכש בכסף ציבורי, המטרה היא להנגיש אותו לכמה שיותר צופים, ואכן לאחרונה קיבלו אתרי התוכן הישראליים הודעה כי יוכלו למשוך ממנו את נגן הווידאו של התאגיד עם תקצירי המשחקים שישודרו במונדיאל - אבל נאסר עליהם לשדר פרסומות על גבי התוכן הזה.

מטבע הדברים, הדבר עורר היום סערה בשוק: "זו אפליה בוטה ומתן יתרון תחרותי לגוגל על חשבון האתרים המקומיים", אומר ל"גלובס" בכיר בתעשיית התוכן המקומית. "לטעמי, הסיטואציה שבה גוף ציבורי רוכש תוכן ואז מעמיד אותו בחינם לרשות גוגל לטובת מכירה באמצעות יוטיוב, היא בלתי נסבלת ומאפשרת לגוגל למשוך כספי פרסום מבלי שהשקיעה אגורה ביצירה או ברכישה של זכויות התוכן. ממילא מדובר במונופול דורסני שכבר גרם נזק רב לתעשיית התוכן המקומית, ובמקביל עושה ככל שביכולתו כדי להתחמק מתשלום מסים על הכנסותיו בישראל". 

"איך זה יכול להיות שהם קונים זכויות מהכסף שלנו ונותנים לגוגל לעשות מזה כסף בלי לשלם מסים?", תוהה בכיר אחר. "הרי גוגל מוכרים על זה חסויות במאות אלפי שקלים - זה פשוט לא הגיוני".

לדברי גורם אחר, "חייבים לעצור את זה לפני שהמונדיאל מתחיל. לתאגיד יש מדיניות של הפצת תכנים לכמה שיותר אנשים, והם הציעו לנו להשתמש בתכני הווידאו שלהם, אבל הבהירו שלא ניתן לפרסם עליהם בכלל. זה לגיטימי, אבל ההוראה צריכה להיות תקפה גם לגבי גוגל ויוטיוב. אם יש פרסומות - שייתנו לכולם, או לפחות שיעשו מכרז מסודר". 

בתאגיד השידור כאן טוענים היום (ה') כי מכירת הפרסום נעשתה ללא ידיעתם, וכי בעקבות פניית "גלובס" הורה התאגיד לגוגל להפסיק את פעילויות המכירה. "בעקבות סוגיות רגולטוריות אנו מבקשים מגוגל לעצור את פעילויות המכירה של המונדיאל", נכתב בהודעה לגוגל שהגיעה לידי "גלובס". בתאגיד הבהירו כי ימשיכו לערוך בדיקה בנושא. 

מגוגל לא נמסרה תגובה לדברים.