ארגנטינה תקבל סיוע של עד 50 מיליארד דולר מקרן המטבע

חבילת הסיוע, הגדולה ביותר של ה-IMF עד היום, תוענק לתקופה של 3 שנים • בשבועות האחרונים נרשמה טלטלה במספר מדינות מרכזיות בקרב השווקים המתעוררים, כשמלבד ארגנטינה נרשם פיחות חד במטבעות של טורקיה, מקסיקו, אינדונזיה ובימים האחרונים גם בברזיל

לוח שערי מטח בארגנטינה / צילום: רויטרס
לוח שערי מטח בארגנטינה / צילום: רויטרס

ארגנטינה הבטיחה קבלת סיוע בהיקף של עד 50 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינלאומית (IMF). ההערכות הראשונות דיברו על קו אשראי של 30 מיליארד דולר, אבל כאשר הפזו הארגנטיני המשיך ליפול, המשקיעים בורחים מהמדינה ויתרות מט"ח שלה מתדלדלות, קרן המטבע נאלצה להעניק הלוואה גדולה יותר.

חבילת הסיוע, הגדולה ביותר של ה-IMF עד היום, תוענק לתקופה של 3 שנים. בשבועות האחרונים נרשמה טלטלה במספר מדינות מרכזיות בקרב השווקים המתעוררים, כשמלבד ארגנטינה נרשם פיחות חד במטבעות של טורקיה, מקסיקו, אינדונזיה ובימים האחרונים גם בברזיל, מה שאילץ את הבנקים המרכזיים במדינות אלה להעלות את שיעורי הריבית בחדות. 

הלוואות של קרן המטבע באות עם תנאים. בתמורה להלוואה, הציפייה היא שהמדינה תנקוט צעדים משמעותיים ליציאה ממצבה. מאחר שבארגנטינה פירוש הדבר במידה רבה גירעונות תקציביים גדולים ועקשניים, חלק גדל מהדיונים היה על קביעת יעדים לצמצום הגירעונות הללו, להם הסכימו קרן המטבע והנשיא מאוריסיו מאקרי. לממשלה יש כבר יעד של צמצום הגירעון התקציבי ל-2.7% מהתמ"ג בלבד השנה. 

ארגנטינה עשויה לקבל 20% עד 30% מחבילת הסיוע בתוך כשבועיים-שלושה, לאחר ישיבה של דירקטוריון ה-IMF ב-20 ביוני. 

כחלק מחבילת הסיוע הסכימה ארגנטינה להוריד את הגרעון התקציבי שלה ל-1.3% בשנת 2019 ולהציב יעד אינפלציה של 17%. 

הפזו הארגנטיני נפל ב-25% מול הדולר מתחילת השנה, עד לרמה של כ-25 פזו לדולר אתמול.