הטרנד הקמעונאי מתפשט: פנייה לקהלים עם צרכים מיוחדים

כלי שיווקי מתוחכם או גישה של אחריות חברתית? הניסיון להתאים את חווית הקנייה לצרכן עולה שלב: רשת Intermarché הצרפתית מקימה סופרמרקט לאוכלוסייה מבוגרת, ושופרסל משיקה אפליקציית ניווט לעיוורים

סופרמרקט / שאטרסטוק
סופרמרקט / שאטרסטוק

יותר ויותר שחקניות בתחום המזון פונות לקהלים ייחודיים וממוקדים בעלי צרכים מיוחדים. מדובר מצד אחד במהלכים שנותנים מענה לצורך, ויש בהם סנטימנט של אחריות חברתית; ומצד שני הם מציעים כלי שיווקי יעיל, בכך שהם מנגישים את מוצרי החברה לקהלים שקודם נמנעו מהם מסיבות שונות, וכך מגדילים את פוטנציאל המכירות.

כך, למשל לאחרונה השיקה ענקית המזון שטראוס מוצאים נבחרים מהפורטפוליו של בגרסאות דלות-לקטוז או נטולות גלוטן, על-מנת להתאים את מוצריהן גם לקהלים שנמנעים מהמוצרים הללו.

והנה עוד שתי יוזמות מעניינות דווקא מהכיוון הקמעונאי: בימים אלה רשת השיווק הצרפתית Intermarché מקימה קונספט מעניין - סופרמרקט ייעודי לאוכלוסייה מבוגרת תחת השם "Bien Chez Moi", שכולל בתוכו שירותים כמו עזרה פיזית, ייעוץ תזונתי, שיעורי בישול ואימוני ספורט לגיל השלישי. הסניף הניסיוני נפתח בימים אלה בנורמנדי שבצרפת בשטח של כ-200 מ"ר.

Intermarché הוא מותג סופרמרקט צרפתי שהינו חלק מרשת קמעונאית גדולה יותר, "לה מוסקטיר", שנוסדה בשנת 1969 ומונה אלפי סניפים בצרפת ומחוצה לה. בינתיים מדובר ככל הנראה בסניף אחד בלבד. 

גם ענקית הקמעונאות הגדולה בישראל, שופרסל, מבצעת מהלך מותאם לקהל יעד ויוצאת עם יוזמה שפונה לאוכלוסייה מיוחדת - עיוורים ולקויי ראייה. מדובר באפליקציה שמנחה את הלקוח העיוור ומנווטת אותו ברחבי הסניף. למשל - "מקרר חלב מימינך", או "הקופות מצד שמאל".

נציין כי כרגע קריינות ההדרכה מעט עילגת, אך מדובר ביוזמה ראשית חיובית עבור אוכלוסיית לקויי הראייה, שהיא גם מעניינת כמהלך שיווקי, בהנחה שליקויי ראייה יעדיפו לרכוש בשופרסל בזכות האפליקציה. על-פי ההערכות, בישראל ישנם כ-150 אלף איש עם עיוורון או לקות ראייה, ובשופרסל מציינים כי היא תפעל ב-200 סניפי הרשת.

RightHear, מפתחת האפליקציה, היא חברת סטארט-אפ שפיתחה פתרון להתמצאות במרחבים ציבוריים עבור ציבור העיוורים ולקויי הראייה. הפתרון של החברה מבוסס על אפליקציה חינמית באנדרואיד ובאייפון, חיישנים חכמים ומערכת ניהול מרחוק חדשנית.