סאגת מצלמות המהירות מאיימת גם על הנת"צים בגוש דן

האם גם מערכת הנתצ"ים של גוש דן חשופה לסיכון משפטי? • ל"גלובס" נודע כי המערכת מקבילה טכנית למערכת מצלמות ה"גאטסו" של פרויקט א-3 שהשימוש בהן הוקפא השבוע • הנתצ"ים אמורים להנפיק לקופת העיריות דוחות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה • בתוך כך: גם ביוני נמשכת פרישת עמדות חדשות למצלמות מהירות א-3

מצלמת מהירות / צילום: דפי הירשפלד
מצלמת מהירות / צילום: דפי הירשפלד

המערכת האוטומטית לאכיפת נסיעה בנת"צים, שנפרשו בשנתיים האחרונות בתל-אביב ובגוש דן, חשופה כיום לסיכון משפטי דומה לזה של מערכת אכיפת המהירות א-3, ומן הראוי לבדוק את אמינותה, כך מעריכים מומחים בענף התחבורה.

המערכת, מתוצרת גאטסו, זהה למעשה לזו של מערכת א-3 שאמינותה מוטלת היום בספק, אם כי השליטה עליה לא מתבצעת על-ידי המשטרה אלא על-ידי העיריות והרשויות שבתחומן מוצבת המערכת מכוח תיקון לחוק ההסדרים שגם מאפשר להזרים את ההכנסות מקנסות לקופת העיריות. עד כה הוצבו כ-25 מצלמות כאלה, בעיקר בנתיבי איילון ובכביש החוף.

על-פי דוחות עיריית תל-אביב, שנחשפו לראשונה ב"גלובס", בתקופת ההרצה והניסיון של המערכת, שהחלה במארס אשתקד, היא הניבה לקופת העירייה קנסות בגובה כמיליון שקל. על-פי תקציב העירייה החדש צופה העירייה שהמערכת תניב לקופתה השנה כ-20 מיליון שקל, או בסביבות 140 דוחות ליום עבודה ממוצע.

פרויקט האכיפה האוטומטית בנת"צים נחשב לאחת הפרויקטים המובילים של משרד התחבורה, והוא אף משתתף במימון עלות המצלמות שהוצבו בגוש דן ותחזוקתן בהיקף של כ-600 אלף שקל בשנה. על-פי תוכניות המשרד אמורות להיפרש מאות מצלמות אוטומטית כאלה בנת"צים רבים ברחבי הארץ, שחלקם מוכשרים בימים אלה. 

יצוין כי המצלמות שנבחרו לצורך אכיפת הנת"צים אינן המצלמות שמיועדות למטרה זו על-ידי היצרן אלא מצלמות מהירות ורמזור מקובלות. הבחירה בהן נעשתה על-ידי משרד התחבורה כדי להימנע מהעיכוב של מכרז הצטיידות חדש וביצוע תקינה ייעודית. לפיכך הן מבוססות על תקן מכון התקנים למצלמות א3, שכיום מערערים עליו בבית משפט. 

בתוך כך עולה מבדיקת "גלובס" כי בשבועיים האחרונים בלבד, כאשר הדיונים של המשטרה מול הפרקליטות בנושא השעיית הנפקת דוחות א-3 כבר היו בעיצומם, הוצבו ברחבי הארץ לא פחות מ-4 עמודי מצלמה חדשים בעלות של מאות אלפי שקלים ליחידה. מצלמה אחת הוצבה בסוף מאי על כביש 1 לכיוון מערב לכיוון החיבור לכביש ממעלה אדומים. מצלמה נוספת הוצבה על כביש 4 לכיוון דרום בצומת פרדסיה. מצלמה נוספת הוצבה בתחילת תיוני על כביש 40 ליד חצב; והאחרונה, בינתיים, הוצבה על כביש 38 ליד צומת האלה. מדובר במצלמות מהירות, שחלקן משולבות בצילום עבירות אור אדום. 

בנוסף, נעדכן כי המשטרה מסרה היום ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, כי נקבעה פגישה דחופה עם הפרקליטות לדיון בעניין דוחות מצלמות המהירות - זאת בעקבות דרישתו של היו"ר כבל מאתמול. 

היו"ר כבל אמר היום כי קיבל את הודעתה של סנ"צ דנה ימינחה, בשם ראש אגף התנועה, כי נקבעה פגישה דחופה בעניין עם הפרקליטות, כיוון שהמשטרה לא יכולה לקבל החלטה בעניין הזה לבד. הוא דרש מהמשטרה לסיים את הטיפול בנושא הזה עוד שבוע ואמר: "ביקשתי לדעת מה עושים כל אלה שקיבלו דוחות וטרם שילמו. זה לא יכול להמתין. זה מסוג הדברים שצריך לטפל בהם לאלתר".