הקרקעות שערכן זינק ב-100%: הפן הנדל"ני של מפגש הפסגה

המחיר של רגל רבועה זינק מ-2 דולר ל-5.25 תוך ארבעה חודשים • מתווך מקומי: "יש קרקעות גדושות במוקשים יבשתיים שערכן עלה ב-100%. זה קצת קיצוני"

גבול דרום קוריאה / צילום: רויטרס
גבול דרום קוריאה / צילום: רויטרס

התקווה להסכם שלום בין ארה"ב לבין קוריאה הצפונית ממריצה את הנועזים מבין המשקיעים לבצע את ההימור האולטימטיבי על השלום: הם קונים קרקעות בקוריאה הדרומית בקרבת האזור המפורז והמבוצר מאוד בין שתי הקוריאות.

לדברי סוכני נדל"ן, מתמקדים הקונים בקרקע חקלאית בקרבת העיר פאג'ו, שנמצאת בשליטת הרשויות האזרחיות של קוריאה הדרומית. האזור, ששטחו מתקרב ל-1,368 קמ"ר (528 מייל רבוע), הוא רצועה מאוכלסת בדלילות וזרועה במגדלי שמירה, מלכודות טנקים ותיל דוקרני, ומשתרעת במרחק של כמה קילומטרים דרומית לאזור המפורז. מדובר במתחם מגורים סגור, שהגישה אליו נמצאת בשליטת צבא קוריאה הדרומית.

בפברואר עמד המחיר הנקוב של קרקע חקלאית באזור על כ-2 דולר לרגל רבועה (כ-0.09 מ"ר), אך במאי - בעקבות הפסגה ההיסטורית בין מנהיגי קוריאה הדרומית והצפונית - זינק המחיר ל-5.25 דולר לרגל רבועה, לדברי קים יון-סיק, סוכן נדל"ן בעיר מונסאן, הסמוכה לאזור המוגבל. מחיר הקרקע בקרבת תחנת דוראסן - תחנת הרכבת האחרונה בצד הדרום קוריאני של הגבול - העפיל לכמעט 13 דולר לרגל רבועה.

"יש קרקעות גדושות במוקשים יבשתיים שערכן עלה ב-100%", אמר קים. "זה קצת קיצוני".

אחד הקונים, פנסיונר שסירב לחשוף את שמו המלא, אמר שהוא קונה קרקעות באזור המצוי בשליטה אזרחית מאז 2013, וכי בחודש שעבר קנה קרקע נוספת בקרבת הכפר פנמונג'ום, שבו נחתם הסכם שביתת הנשק בין שתי הקוריאות ב-1953, ושבו נערכה הפסגה בין שני מנהיגי הקוריאות.

"אני חושב שעתיד חצי האי יכול להיות שונה מאוד ממה שאנו רואים כעת", אמר הקונה. "אם ישרור שלום, פנמונג'ום יהפוך לאתר תיירות לוהט".

בעקבות התחממות היחסים בין שתי הקוריאות שולש השנה תוך כמה שבועות נפח המכירות בשטח שנמצא סביב העיר פאג'ו, על פי נתוני עיריית פאג'ו. מספר העסקאות באזור המצוי בשליטה אזרחית והמנוהל בידי עיריית פאג'ו נסק מ-49 בפברואר ל-156 במארס, על פי הנתונים הרשמיים. באפריל - החודש שבו נערכה הפסגה בין שתי הקוריאות - המשיך מספר העסקאות לעלות והגיע ל-173, ובמאי הוא הגיע ל-194.

לאחר שבסוף החודש שעבר ביטל הנשיא דונלד טראמפ את הפסגה המתוכננת עם קים ג'ונג און, התייבשה לפתע ההתעניינות ברכישות קרקע, לדברי ג'אונג קיונג-צ'א, סוכן נדל"ן במונסאן. היום התקיימה הפגישה בסינגפור.

הבעלות על נכסי נדל"ן באזור לא נועדה לרכי לב. באזור המפורז התרחשו אין ספור עימותים צבאיים וכוחותיהם של שני הצדדים עדיין ניצבים שם זה מול זה. ב-2015 ירתה קוריאה הצפונית פגזים לצד הדרומי של האזור המפורז. באותה השנה גם נפצעו שני חיילים דרום קוריאניים ממוקשים באזור המפורז, והפכו לנכים.

באזור המצוי בשליטה אזרחית יש 800,000 מוקשים, לדברי מכון פינוי המוקשים של קוריאה. יש גם מכשולים אחרים לפיתוח האזור.

"אפילו אם תוסר השליטה הצבאית, האזור המפורז היה סביבה אקולוגית נקיה לחלוטין ב-65 השנים האחרונות", אמר קים צ'נג-הוואן, פרופסור לגיאוגרפיה באוניברסיטה הלאומית קוונגוון בקוריאה הדרומית. "לא יהיה קל לקדם פיתוח בשטח כזה".

אזור השליטה האזרחית מורכב בעיקר מקרקע חקלאית או יער, ואין לו תב"ע לשימוש תעשייתי. אפילו בעלי קרקעות שבעלותם רשומה כחוק חייבים לעבור דרך נקודות ביקורת צבאיות כדי להיכנס לשטחיהם, ומבקרים חייבים להשיג אישורי כניסה מיוחדים.

מכיוון שהאזור ממוקם במרכזו של כל עימות צבאי פוטנציאלי, היה שווי הקרקע באזור המצוי בשליטה אזרחית נמוך במשך זמן רב.

העיר מונסאן זוכה לתשומת לב מיוחדת בשל תפקידה הפוטנציאלי במערכת היחסים בין שתי הקוריאות. עיר דרום קוריאנית זו קרובה לעיר הצפון קוריאנית קאסונג בצדו השני של הגבול, ובקאסונג יש פארק עסקים משותף שעד סגירתו ב-2016 שילב את כוח האדם הצפון קוריאני הזול עם ההון הדרום קוריאני.

לנוכח הדיבורים על שלום עם קוריאה הצפונית, ומאמציו של נשיא קוריאה הדרומית מון ג'יאה-אין להרחיב את שיתוף הפעולה הכלכלי עם קוריאה הצפונית, מתכוננות החברות הדרום קוריאניות להחייאת הסחר חוצה הגבולות בין שתי המדינות.

הדרום קוריאנים חיים זה זמן רב בצל האיום הצבאי של קוריאה הצפונית. בעיר פאג'ו, שנמצאת במרחק של 24 ק"מ (15 מייל) מהגבול, חיים יותר מ-400,000 אנשים, ויש בה תעשיית הייטק כולל מפעל LG Display שמייצר צגי טלפונים חכמים. אוכלוסיית פאג'ו כמעט הכפילה את עצמה תוך עשרים שנה, ומחיר הדירה הממוצע קפץ ב-13% מאז 2014, לדברי מועצת השמאות הקוריאנית, המספקת מידע נדל"ני.