הפרויקט החדש של מייסד אוקולוס: מערכת לפיקוח על גבולות

הפיתוח החדש, מערכת מעקב מתקדמת בשם לאטיס, יהיה מסוגל לעקוב אחרי תנועה של חוצי גבול ממרחק של שני מיילים • בניסוי באדמה פרטית המערכת כבר היא סייעה לכוחות הביטחון לתפוס 55 אנשים שניסו לעבור את הגבול באופן לא חוקי

פאלמר לאקי, מייסדר אוקולוס / צילום: רויטרס, רוברט גלבריית'
פאלמר לאקי, מייסדר אוקולוס / צילום: רויטרס, רוברט גלבריית'

Anduril Industries, החברה בראשה עומד כיום המייסד השותף של אוקולוס, פאלמר לאקי, פיתחה מערכת מעקב מתקדמת לפיקוח על גבולות. המערכת נקראת Lattice והיא מבוססת על VR ובינה מלאכותית. לאטיס אף הוצעה למחלקה לביטחון המולדת של ארה"ב כתחליף לחומה שטראמפ הבטיח לבנות בגבול ארה"ב-מקסיקו.

לאטיס מסוגלת לעקוב אחרי תנועה של חוצי גבול ממרחק של שני מיילים. היא מבוססת על שילוב של טכנולוגיות אבטחה מוכרות כמו לידאר וחיישני אינפרא אדום, שמזהות דאטה באיזור הגבול. לאחר מכן, הדאטה מנותחת ע"י בינה מלאכותית שאומנה לזהות את ההבדלים בין גורמים שונים כמו תנועה של בני אדם, חיות או מכוניות. לאקי סיפר בראיון למגזין "Wired" שבזכות הלמידה העמוקה שמשולבת במערכת, היא עדיפה על פתרונות שמציעים סטארטאפים אחרים שמתבססים למשל על עדשות זום יקרות או טכנולוגיה שמזהה חום.

לאטיס מאפשרת לבישה של משקפי VR כדי לצפות במה שמתרחש בסביבת הגבול. כשמישהו מנסה לעבור אותו, המערכת נותנת למשתמשים התראה על כך. כעת הטכנולוגיה נמצאת בניסוי באדמה פרטית של חווה בטקסס. במשך עשרה שבועות, היא סייעה לכוחות הביטחון לתפוס 55 אנשים שניסו לעבור את הגבול באופן לא חוקי, ולהחרים 982 פאונד של מריחואנה.

לאקי נחשב לדמות שנויה במחלוקת. אוקולוס, חברת ה-VR שהקים נמכרה לפייסבוק תמורת 2 מיליארד דולר. לאחר מכן שמו נקשר עם ארגון ימין קיצוני אמריקאי שאחת ממטרותיו הייתה לתקוף את הילארי קלינטון אונליין. לאקי אמנם הודה כי תרם לארגון, אך הכחיש חלק מהטענות לגבי פעולותיו. בהמשך לאקי עזב את פייסבוק, כשסיבות העזיבה לא פורסמו. צוקרברג טען שהסיבה לא הייתה פוליטית כשנשאל על כך במהלך השימוע שנערך לו בסנאט.