דרמה טלוויזיונית: רשת וערוץ 10 חתמו על מזכר הבנות למיזוג

שתי החברות הגישו היום את מזכר ההבנות לממונה על ההגבלים • לפיו, כך נודע ל"גלובס", מסתמן כי רשת תחזיק ב-60% מהחברה הממוזגת, ו-RGE תחזיק ב-40% • מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, לעובדים: "במצב שוק הטלוויזיה הנוכחי המיזוג בלתי נמנע" • מנכ"ל רשת, אבי צבי: "המיזוג הכרחי"

יוסי ורשבסקי ואבי צבי / צילום איל יצהר
יוסי ורשבסקי ואבי צבי / צילום איל יצהר

דרמה בשוק הטלוויזיה: רשת 13 ו-RGE, בעלת ערוץ 10, הגישו היום (ד') לרשות ההגבלים העסקיים מזכר הבנות לקראת מיזוג בין שני הגופים. מדובר במהלך מרוכב שעד שהוא יוכל לצאת לפועל עוד צפוי לחלוף זמן, כשבנוסף כרגע עדיין לא ברור אם הוא אכן יזכה לאישור רשות ההגבלים. בעבר הביעה הממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין, הסתייגות בדרכים שונות מאישור מהלך כזה, למרות הפסדי-העתק המצרפיים של שוק הטלוויזיה המסחרית.

על-פי הפרטים הראשוניים שהגיעו לידי "גלובס", הבעלים הנוכחיים של רשת (בהובלת אודי אנג'ל ועידן עופר) יחזיקו ב-60% מהגוף המשותף - בעוד RGE, הבעלים המרכזיים של ערוץ 10, תחזיק ב-40% מהגוף הממוזג.

ב-RGE מחזיקים בחלוקה שווה לן בלווטניק, משפחת רקנאטי ואביב גלעדי. כדי שההסכם ייצא לפועל רשת גם תצטרך למכור את החזקתה המשותפת בחברת "החדשות" (לשעבר "חדשות 2"), בה היא מחזיקה (50%) במשותף עם קשת.

מאז פיצול ערוץ 2 בנובמבר האחרון חווים שלושת הערוצים המסחריים - קשת, רשת וערוץ 10 - הפסדים ניכרים של מיליוני ואף עשרות מיליוני שקלים מדי חודש, ואלה צפויים להסתכם להפסד מצרפי של 200 עד 250 מיליון שקל במהלך השנה הראשונה לפיצול. על רקע זה נעשו בתקופה האחרונה, וגם לפני יציאת הפיצול לדרך, מספר ניסיונות לצמצם את השוק לשני שחקנים, בעיקר באמצעות מיזוג בין רשת לערוץ 10, אך עד כה כל המאמצים לא הבשילו, על רקע מורכבות העסקה. 

רשת וערוץ 10
 רשת וערוץ 10

בפני העסקה המסתמנת עומדים כרגע שני מכשולים עיקריים: עמדת רשות ההגבלים, וההחזקה המשותפת של קשת ורשת בחברת "החדשות". כך סקרנו את שתי הסוגיות הללו לפני כ-3 חודשים, עם התחממות המגעים בין הצדדים.

המכשול הראשון: חברת החדשות

נסיבות היסטוריות הביאו לכך שבחוק שבו נקבע פיצול ערוץ 2, הותר לקשת ולרשת להחזיק במשך 3 שנים באותה חברת חדשות, שנקראה עד לפיצול "חדשות 2". האישור הזה הוביל למצב א-נורמלי וחסר תקדים, שבו שני ערוצים מסחריים שמתחרים זה בזה בקרב חסר פשרות בשוק שכולו הפסדי, נאלצים בכל יום להפסיק את ההתכתשות למשך לא פחות מ-3 שעות, ולשדר 3 תוכניות זהות, שהחשובה מביניהן היא מהדורת החדשות המרכזית בשעה שמונה בערב.

אם נשים לרגע בצד את האספקטים העקרוניים והציבוריים של הסוגיה הזאת - יצירת גוף חדשותי בעל כוח רב ובעל יתרון מובנה משמעותי על פני חברת החדשות המתחרה של ערוץ 10 - אנחנו נותרים עם השאלה כיצד ניתן לסיים את השותפות הזאת באמצעות מהלך כלכלי רציונלי.

אלא שלא פשוט לתמחר חברה שהערך שלה אינו טמון ב"ברזלים" או בדוחות הכספיים, אלא בעיקר במותג ובמוניטין שכה מזוהה עם מה שהיה עד לאחרונה אפיק הבית של הישראלים, בתוספת הטאלנטים ואנשי החדשות שמהווים את הפנים שלו. מה עוד שברשת עדיין צרובה הטראומה לגבי האופן שבו הצליחה קשת לנכס לעצמה וליצור את החיבור וההמשכיות בינה לבין ערוץ 2, הן באמצעות רכישת אפיק 12, מספר שדומה יותר ל-22; והן באמצעות השארתה של "תוכנית חיסכון" (כיום התוכנית הכלכלית) - ה"ליד" למהדורה המרכזית המשותפת - ברשותה.

הקושי להגיע להסכמות על השווי שלפיו תימכר החברה שכל אחד מהצדדים מחזיק ב-50% ממנה, משליך באופן ישיר גם על המגעים בין רשת ל-RGE - הסכום שתקבל רשת עבור החלק שלה יכול לשמש אותה לעסקת המיזוג, וזהו חלק מרכזי בפלונטר.

המכשול השני: רשות ההגבלים

עוד לפני הבקשה היום התקיימו מספר פגישות בין אנשי רשת ו-RGE לבין הממונה על ההגבלים. עמדתה הבסיסית של הלפרין, וכך גם התרשמו ממנה בשני הצדדים, היא של חוסר התלהבות, בלשון המעטה, ממתווה שבו יקטן שוק הטלוויזיה המסחרית מ-3 שחקנים לשניים - זאת למרות הדימום הכספי הכבד של שלושת הגופים, ואף על-פי שמהלך של מיזוג כזה לא יקטין את היצע החדשות הקיים (גם כיום, כאמור, פועלות רק שתי חברות חדשות מסחריות).

כפי שכבר כתבנו בעבר ב"גלובס", פתרון אפשרי לסוגיה הוא מהלך שבו עם ההגעה להסכמות, או לנוכח הערמת קשיים מצד הממונה, אחד הערוצים, או שניהם, יכריזו על עצמם בפני הממונה כפירמה כושלת, כזאת שבכל מקרה עומדת להיסגר - מה שיאפשר לה להתיר את המיזוג שאותו היא מסרבת לאשר בתנאים הנוכחיים. 

נושא נוסף שעדיין עומד על הפרק נוגע לזהות האנשים שיובילו את הגוף הממוזג. על פניו, לאור העובדה שרשת היא בעלת השליטה, אנשיה הם גם אלה שיובילו את הגוף המשותף, ואכן על-פי גורמים שמכירים את פרטי העסקה, מי שצפוי להיות יו"ר הגוף המשותף הוא יו"ר רשת, יוסי רוזן; בעוד מי שצפוי לנהל אותו הוא מנכ"ל רשת, אבי צבי. 

"במצב שוק הטלוויזיה הנוכחי המיזוג בלתי נמנע"

יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10, כינס היום את עובדי הערוץ וחברת חדשות 10 ובישר להם על מזכר ההבנות שנחתם עם רשת ביחס למיזוג המתוכנן. 

לדברי ורשבסקי, "עסקת המיזוג היא בלתי נמנעת במצב הנוכחי של שוק הטלוויזיה, שנושא על עצמו הפסדי-עתק. אני רוצה להניח שהעסקה תאושר במהירות אצל הממונה על ההגבלים העסקיים".

לעובדי הערוץ וחברת החדשות הובטח לשמור על כל זכויותיהם. ורשבסקי הרגיע את העובדים והבטיח שכל זכויותיהם יישמרו. 

אבי צבי, מנכ"ל רשת 13 ומי שצפוי לעמוד בראש הגוף הממוזג, שלח היום לעובדים הודעה שבה כתב כי "מיזוג זה הכרחי כדי להשאיר את שוק הטלוויזיה והפרסום עמיד מול האתגרים בעולם הפרסום מחד והתגברות התחרות בעולם התוכן מאידך". הוא הוסיף כי הוא "מאמין במיזוג ומקווה שהתהליך יהיה מהיר ומקצועי".