"מיזוג רשת-ערוץ 10 - בשורה רעה למשרדי פרסום וחברות מדיה"

בכיר בשוק: "אם המיזוג יאושר - קשת תהפוך למונופול באופן מיידי" • בכיר אחר: "יהיה גרוע יותר ממה שהיה לפני פיצול ערוץ 2"

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן
מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן

"מדובר בבשורה רעה למפרסמים, למשרדי הפרסום ול חברות המדיה" - כך הגיבו היום (ד') בענף הפרסום לידיעה על הסכם ההבנות אליו הגיעו רשת 13 וערוץ 10 בנוגע למיזוג בין שני הגופים ועל הפניה לממונה על ההגבלים העסקיים לאישור המהלך.

על-פי ההערכות המהלך צפוי להגדיל מאוד את כוחם של הזכייניות מול השוק - בעיקר את כוחה של קשת שכבר היום היא השחקן הדומיננטי בשוק הטלוויזיה. המהלך יהפוך את קשת לדומיננטית אף יותר, גם מבחינת נתח הצפייה וגם מבחינת נתח הכסף.

בכיר בענף שלא רצה להיחשף אמר היום כי "מכושר מיקוח מול 3 גורמים יורדים לשניים, ובשוק יהיה פחות דקות שידור ופחות מלאי לפרסום. מאז הפיצול של ערוץ 2 סך הרייטינג המצרפי בגידול, כי יש הרבה תוכן איכותי בו-זמנית. כבר עכשיו, כשהם 3 זכיינים, בתקופות לחץ אין מקום לכל הפרסום הדרוש. בשבועיים האחרונים למשל נשאר הרבה כסף מחוץ למסך, כי הביקוש גבוה, ואין מספיק היצע בשוק כדי למלא אותו. אם יהיה מיזוג, מלאי נקודות הרייטינג יקטן, וגם מלאי הדקות, ותהיה תלות מלאה בקשת. היא תהפוך מונופול באופן מיידי. אם היום קשת, כשיש 3 ערוצים, מחזיקה מתחילת השנה 44% מנתח הצפייה - כשירדו לשני ערוצים, הם בבת-אחת יעברו את 50%-55%, ומבחינה מסחרית יהיה להם נתח אפילו יותר גבוה, כי הם מוכרים יותר יקר מהשניים האחרים. 50% בנתח רייטינג שווה יותר בכסף מ-50% למי שמוכר קצת יותר מהמתחרה שלו".

לדברי הבכיר, "כולם מבינים שבשלב הזה מיזוג הוא תנאי בלתי נמנע כדי שאף אחת מחזיקות הרישיון לא תקרוס, ולכן רבים בשוק סבורים כי כרגע המשחק הוא בין שתי אלטרנטיבות. כמו בכל העולם, גם בישראל ההכנסות של מחזיקות הרישיון בעתיד לא יהיה רק מפרסומות. יהיו הכנסות מה-OTT, ממכירת תוכן לחו"ל, מעסקאות חלוקת רווחים - מקורות הכנסה שיכולים לכסות את חלק מהבור שקיים לזכייניות היום".

"מבחינתנו אם זכיינית אחת מתמוטטת, זו אותה תוצאה כמו מיזוג", אומר בכיר אחר. "היינו רוצים שהם ידעו לחיות ב-3 ערוצים. שהמדינה תעזור להם ותפחית רגולציה, ושהם יתייעלו. ישנו מודל. הם צריכים להשקיע פחות בתוכן כמו 'האח הגדול', 'הישרדות' ו'המרוץ למיליון', אלה תוכניות שגדולות על השוק הזה. עדיף לנו שהערוצים יתאימו את עלות התוכן להוצאות, ויישארו 3 ערוצים, אבל זה לא יקרה. לדעתי אנחנו נחזור למצב גרוע יותר ממה שהיה לפני פיצול ערוץ 2. כי זה נכון שהיו רק שני ערוצים, אבל אחד מהם הופעל על-ידי שני גורמים. עכשיו יהיו שני ערוצים שמופעלים על-ידי שני גורמים, וזה יחריף את מצבנו ביחס למה שהיה טרום הפיצול".

בצירוף מקרים מפתיע, הבקשה למיזוג רשת וערוץ 10 מגיע לשולחן הממונה על ההגבלים העסקיים יום לאחר שהיא עצמה ישבה בדיון מסכם אחר שעסק בעתיד שוק המדיה. ל"גלובס" נודע כי אתמול (ג') התרחש השימוע לחברות המדיה יוניון ו-TMF, שהגישו בקשה למיזוג בכוונה לייצר כוח מדיה משמעותי נוסף בשוק. התשובה אמורה להינתן למבקשות תוך 10 ימים, אך כפי שנחשף ב"גלובס", לחברות כבר הובהר כי המגמה היא לא לאשר להם את המיזוג המבוקש.