אגד בהסכם סובסידיות חדש: כל הקווים יצאו לתחרות עד 2030

עפ"י מקורות בענף, ההסכם כולל סובסידיות בגובה שמוערך בכמיליארד שקל בשנה למשך 10 שנים • בתמורה הקואופרטיב יתייעל ויהפוך לחברה, כל הקווים בהפעלתו יוצאו למכרזים של משרד התחבורה עד שנת 2030, ו-3,100 חבריו יפרשו

מצמצמים את כוחו של אגד בענף התחבורה הציבורית: בתום משא ומתן ארוך, משרד התחבורה, משרד האוצר וקואופרטיב אגד אישרו היום (ד') הסכם חדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית של אגד. על פי מקורות בענף, ההסכם כולל סובסידיות בסכום שמוערך בכמיליארד שקל בשנה למשך 10 שנים. בתמורה הקואופרטיב יתייעל, יהפוך לחברה, כל הקווים בהפעלתו יוצאו למכרזים של משרד התחבורה עד שנת 2030 ו-3,100 חבריו יפרשו.

ההסכם החדש שנחתם היום יספק לאגד, שלא היה רווחי בשנים האחרונות, אופק כלכלי חדש. יצוין כי תשלום הסובסידיה לאגד מותנה בביצוע נסיעות בפועל (שלא כמו בהסכם הקודם) ובתמריצי איסוף נוסעים. 

אגד
 אגד

מדובר בהסכם ארוך טווח ל-10 שנים, שכולל כאמור הוצאה לתחרות של כל קווי השירות של אגד עד לשנת 2030. מטרת המהלך היא להוציא את הקווים שמפעיל אגד למכרזים של משרד התחבורה ובכך לצמצם את נתח השוק שלו בתחבורה הציבורית, העומד היום על 35%.

על פי התכנון כבר בשנה הבאה כ-35% מקווי אגד יוצאו למכרזים - המשמעות היא באזורים מסוימים שבהם פעיל אגד  יפורסמו בחודשים הקרובים מכרזים להפעלתם, שבהם יוכלו להשתתף כל חברות התחבורה הציבורית (סופרבוס, קווים, דן, מטרופולין וכו').

רוב קווי השירות שיצאו לתחרות נמצאים בערי המטרופולין הגדולות. בירושלים, לדוגמה, כבר בחודשים הקרובים, יוצאו לתחרות כ-50% מקווי התחבורה הציבורית - מדובר בכ-80 קווים המסיעים כ-60 מיליון נוסעים בשנה. בשנת 2020 יפורסמו מכרזים נוספים להפעלת עשרות קווי שירות, בין השאר בפרברי ראשון לציון וחיפה. בהמשך יפורסמו מכרזים להפעלת קווי השירות של אגד גם בחולון, כרמיאל, חיפה, חדרה, הנגב והגליל.

כחלק מההסכם, אגד התחייב לעבור התייעלות משמעותית, הכוללת שינוי מבני והכנסת משקיע פרטי, כך שבתום תקופת ההסכם, אגד יוכל לפעול בתנאי תחרות. כחלק מהיערכות אגד לפעילות בתחרות מלאה, יוקצה תקציב לצורך הפרשה של מרבית החברים (1,300 מתוך 1,500) ועובדי דור א' (1,800 מתוך 2,400), בתנאים שהוגדרו.

בנוסף לפרישת עובדים וכחלק מהיערכות לתחרות, אגד יהפוך בתוך שנה וחצי מקואופרטיב לחברה. אגד יידרש לעמוד ברמת שירות המקובלת בקווי השירות שיוצאו לתחרות. עד לשנת 2021 יחודש צי האוטובוסים של אגד כך שיעמוד בדרישות המכרזים התחרותיים (גיל מקסימלי של 10 שנים, לעומת כ-15 שנים כיום), הצטיידות ב-150 אוטובוסים חשמליים ועוד.

כץ: שדרוג התחבורה הציבורית

ההתייעלות תכלול חיסכון בעלות ההפעלה של אגד, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. על פי משרד התחבורה, ההסכם מגלם בחובו חיסכון של כמיליארד שקלים, כתוצאה מהוצאתם של קווי אגד לתחרות, כאשר התכנון הוא להפנות חסכון זה "לשיפור רמת השירות, תוספות שירות, הגברת תדירויות ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות".

שר התחבורה ישראל כץ ציין כי עם אישור עקרונות ההסכם, "תהפוך אגד להיות חברה תחרותית מודרנית ומובילה לטובת אזרחי מדינת ישראל, חברי אגד ועובדיה". לדבריו, "העקרונות שסוכמו ישדרגו באופן משמעותי את שירותי התחבורה הציבורית ורמת השירות לציבור הנוסעים. עקרונות ההסכם כוללים בין השאר את הצערת גיל האוטובוסים של התחבורה הציבורית, הפעלת אוטובוסים חשמליים בהיקף נרחב, עלייה מהדלת האחורית, שילוב טכנולוגיות חדשות בתחבורה הציבורית ותחנות ההסעה ושיפור המידע לנוסעים".

"ההסכם שנחתם מאפשר מחד את המשך פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות, דבר שיביא לשיפור השירות לציבור הנוסעים ולהגברת השימוש בתחבורה הציבורית. מאידך, הוא מאפשר לאגד להיערך לפעול בתנאי תחרות, תוך דאגה לעובדים הותיקים, שתרמו רבות להתפתחות ענף התחבורה הציבורית מאז קום המדינה", אמר השר כץ.

אגד מפעילה כיום כ-2,950 אוטובוסים. נתח הפעילות של אגד בענף התחבורה הציבורית מסתכם כיום בכ-35%. מספר הנוסעים בקווים העירוניים והבינעירוניים של הקואופרטיב מגיע לכ-900 אלף ביום.

יו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן, אמר היום כי "אגד שותף מלא עם ממשלת ישראל ומשרד התחבורה במימוש הרעיונות להסדרת מבנה התחבורה הציבורית בעשורים הקרובים במדינת ישראל. ההסכם הנוכחי מסדיר את מבנה התחבורה הציבורית בישראל ויבטיח את מעמדו ויציבותו של אגד גם בעתיד.

"מדובר בהסכם המשמעותי ביותר עבור אגד מאז הקמתו, והמשא ומתן שנמשך ברציפות כ-3 שנים מבטא את עומק ומורכבות הנושאים והמאמץ להביא לשיפור השירות ללקוחות ולצד זה מחוייבות בלתי מתפשרת להעניק ביטחון תעסוקתי ויציבות כלכלית לטווח הארוך לכ-6,500 העובדים והחברים". אמר פרידמן והוסיף כי, אגד התחייב בהסכם החדש לבצע שינוי מבני תוך ביצוע מעבר מקואופרטיב לחברה לרבות, הכנסת שותף ויישום צעדי התייעלות, שיאפשרו לאגד להתמודד טוב יותר עם אתגרי התחרות שעומדים בפניו.