המכשול המרכזי למיזוג רשת-ערוץ 10: סוגיית חברת החדשות

כמה שווה חברת החדשות המשותפת של רשת וקשת, ומה תעשה הממונה על ההגבלים? • פרשנות

אחד המכשולים המרכזיים בדרך לסגירת עסקת המיזוג בין רשת ו ערוץ 10 קשור לאנומליה שבמסגרתה הורשו קשת ורשת - שני ערוצים מסחריים שמתחרים זה בזה מדי ערב בקרב מדמם לחיים ולמוות - לשדר בכל יום לא פחות מ-3 שעות משותפות של תכוניות זהות, שבראשן מהדורת החדשות המרכזית.

האנומליה הזאת תבוא לידי ביטוי גם כעת, בדרך להתיר את הקשר הזה במהלך הכרחי כדי לאפשר לרשת להתמזג עם ערוץ 10. קשת ורשת מחזיקות כל אחת 50% מחברת החדשות החזקה בישראל, אלא שהדרך לתמחור שווי ההחזקות של כל אחת מהן אינה פשוטה ועוברת הרבה יותר בשדות תורות המשחקים והפסיכולוגיה מאשר בשדה הפיננסי.

חברת החדשות היא הרי חברה שהערך שלה אינו בא לידי ביטוי ב"ברזלים" או בדוחות הכספיים שלה, אלא בעיקר במותג ובמוניטין שכה מזוהה עם מה שהיה עד לאחרונה אפיק הבית של הישראלים, בתוספת הטאלנטים ואנשי החדשות שמהווים את הפנים שלו.

כמה צריכה קשת לשלם לרשת כדי לזכות בבעלות מלאה בגוף היוקרתי במקפצת הרייטינג הנחשקת הזאת? האם לאחר העסקה ייאסר על רשת להעביר לשורותיה חלק מהטאלנטים המרכזיים (שהם למעשה עיקר הערך)? אלה שאלות שהצדדים היריבים - אך בעלי האינטרס המשותף לחזור לעידן של שני שחקנים בלבד - יצטרכו לפתור כעת.

זאת, כשברשת עדיין צרובה הטראומה לגבי האופן שבו הצליחה קשת לנכס לעצמה וליצור את החיבור וההמשכיות בינה לבין ערוץ 2 בסדרה של מהלכים שחלקם היו קשורים גם בתוכניות חברת החדשות.

המכשול השני נעוץ בעמדת רשות ההגבלים, שם לא מתלהבים להקטין את שוק הטלוויזיה המסחרית משני שחקנים לשלושה. פתרון אפשרי לסוגיה הוא מהלך שבו אחד הערוצים יכריז על עצמו בפני הממונה כפירמה כושלת, כזאת שבכל מקרה עומדת להיסגר, מה שיאפשר לה להתיר את המיזוג.