להעלות את המיסוי על טבק לעישון

שר האוצר פוגע במאבק בעישון בסירובו לתקן עיוות מס שמעודד עישון סיגריות מגולגלות

איסור עישון \ שאטרסטוק
איסור עישון \ שאטרסטוק

הכול יודעים כי העישון מזיק. אך ממחקר שערך הבנק העולמי עולה כי רוב הציבור וגם מקבלי ההחלטות, כולל בישראל, אינם יודעים עד כמה באמת גדולים נזקי העישון. 1.3 מיליון ישראלים, 22.7% מקרב המבוגרים מעל גיל 18, מעשנים בקביעות מוצרי טבק בכמות המשתווה ל-16 סיגריות בממוצע ליום.

לפי מחקרים, אחד מכל שני מעשנים עתיד למות בטרם עת, ורוב המעשנים עתידים לחלות במחלה קשה, כגון סרטן הריאות, ואף אולי בהתקף לב או בשבץ מוחי, ולהמיט סבל רב על עצמם ועל משפחתם. לייסורי המחלה יתווספו הוצאות רפואיות, ירידה באיכות החיים ואובדן כושר השתכרות.

יותר מ-8,000 מעשנים מתים בישראל מדי שנה בגלל הנזק שגרמו לעצמם, וכ-800 בני-אדם מתים בגלל נזקים של עישון כפוי. הנזק הכלכלי המצטבר למשק כתוצאה מאובדן ימי עבודה, הוצאות רפואיות, תמותה בגין עישון כפוי, שריפות וכיו"ב, נאמד ב-12.8 מיליארד שקל בשנה.

אמנם ממשלת ישראל הכריזה על מאבק למיגור העישון, אך טעות חמורה של שר האוצר משה כחלון - אולי שלא במתכוון - גרמה לכך שבשנים האחרונות גדל מספר המעשנים, במקום להצטמצם, ועימם גדל גם הנזק האדיר למעשנים עצמם, לבני משפחותיהם, לחברה ולמשק.

כחלון דבק בסיסמה שהמציא: "אצלי לא יעלו מסים", והותיר על כנו את המיסוי הנמוך מאוד החל על טבק לגלגול (453 שקל לקילוגרם), לעומת המיסוי הגבוה החל על סיגריות בחפיסה (1276 שקל לק"ג). עקב כך, טבק לגלגול בכמות זהה לזו של חפיסת סיגריות נמכר כיום במחיר של 16 שקל בלבד, לעומת חפיסת סיגריות רגילה הנמכרת ב-31-32 שקל.

גם מבקר המדינה מתח ביקורת נוקבת על התנהלותו של השר כחלון, וכתב בדוח השנתי לשנת 2017 כי "אף שנזקי הסיגריות המגולגלות אינם קטנים מנזקי הסיגריות הרגילות, לא הושווה המס על טבק לגלגול למס על סיגריות... שר האוצר הנוכחי משה כחלון מתנגד להעלאת מס הקנייה על טבק לגלגול, בשל מדיניות משרד האוצר שלא להעלות מסים. עמדה זו מנוגדת להמלצות הוועדה הציבורית, שאימצה הממשלה, ולפיהן יש להתאים את שיעורי המס על מוצרי הטבק השונים... בעניין זה ציין שר האוצר... לא מתפקידי להכביד במסים על אלה שרוצים לעשן".

לא ניתן להפריז בגודל הנזק החברתי והכלכלי שנגרם, וממשיך להיגרם, בגלל החלטתו של כחלון לשאת חן בעיני המעשנים. עוד ועוד צעירים מצטרפים למעגל המעשנים, וחלקם עתידים ללקות במחלות קשות או למות בטרם עת. בעשור האחרון עלה מספר מעשני הסיגריות המגולגלות ב-9,800%!

דוח המבקר מחייב את השר כחלון ואת ממשלת ישראל כולה להתעשת ולהשוות מיד את שיעור המס המוטל על טבק לגלגול לשיעור המס המוטל על סיגריות בחפיסה. מהלך כזה צפוי להפחית מיד את מספר המעשנים ב-55 אלף ובנוסף להגדיל את הכנסות המדינה ממס קנייה ב-276 מיליון שקל ולצמצם את הנזק המצרפי השנתי מעישון ב-610 מיליון שקל.

השורה התחתונה: בנוסף לכל פעילות מיידית, על הממשלה לצאת בתוכנית רב-שנתית להצלת חייהם של מאות אלפי מכורים לעישון ולהכריז על מלחמת חורמה למיגור העישון.

■ הכותב הוא מנכ"ל חברה לייעוץ כלכלי ולשירותי ניהול.