מליץ היושר של ישראל בארה"ב? ד. פרידמן, שגריר ארה"ב בארץ

תחקיר ב"פוליטיקו" מגלה, כי פרידמן חלק על הוראה של הסטייט דיפרטמנט לבחון האם מדינות במזה"ת, שמקבלות סיוע צבאי מארה"ב, לרבות ישראל, מפרות זכויות אדם • "ישראל מדינה דמוקרטית וצה"ל אינו מעורב בהפרות חמורות של זכויות אדם" • סנטור: השאלה אינה האם מדינה מסוימת דמוקרטית או לא, אלא האם צבאה יורה באזרח לא חמוש

מיקומה החדש לשגרירות ארה"ב בשכונת ארנונה / צילום: אמר אווארד, רויטרס
מיקומה החדש לשגרירות ארה"ב בשכונת ארנונה / צילום: אמר אווארד, רויטרס

דייוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, הוא גם מליץ יושר לישראל בארה"ב ומגן בנאמנות על האינטרסים שלה בוושינגטון - כך עולה מתחקיר של "פוליטיקו", אתר חדשות פופולרי שמתמקד בקונגרס ובממשל.

התחקיר מגלה, כי באוקטובר אשתקד הורה הסטייט דיפרטמנט לשגרירויות ארה"ב במדינות במזה"ת, שמקבלות סיוע צבאי מוושינגטון, לבחון בקפידה רבה יותר את הסיוע למדינות שבהן מתפקדות השגרירויות. המטרה היתה לוודא, שהממשל אינו מפר חוק שאוסר מתן סיוע אמריקאי ליחידות בצבאות זרים שאחראיות להפרות חמורות של זכויות האדם.

השגרירות בישראל קיבלה אף היא הוראה זו. כמה מחוקקים דמוקרטים בקונגרס חששו שצה"ל חטא בהפרת זכויות האדם של הפלסיטינים. אך פרידמן דחה אפשרות זו על הסף, טוען "פוליטיקו". באימיילים לעמיתיו במשרד-החוץ בוושינגטון דחה השגריר האמריקאי את הרעיון שהשגרירות בת"א צריכה לבדוק לעומק האם נשמרים תנאי הסיוע לישראל. כדבריו: "אינני מאמין שאנו צריכים להחיל את ההנחיות החדשות על ישראל בשלב זה".

"ישראל היא דמוקרטיה וצבאה אינו מעורב בהפרות חמורות של זכויות האדם", כתב פרידמן. "... (לישראל) יש מערכת איתנה של חקירות ותביעות במקרים הנדירים שבהם נרשמה התנהגות בלתי הולמת". הוא הוסיף: נקיטת צעדים שעלולים להצר את נגישות ישראל לציוד צבאי "תהיה מנוגדת לאינטרס האמריקאי... במיוחד בעת מלחמה".

בתגובה אמר ל"פוליטיקו" הסנטור הדמוקרטי הוותיק פטריק ליהי, יזם החוק שקושר בין מתן סיוע צבאי למדינה זרה לבין הימנעות מהפרות של זכויות האדם: "החוק אינו מבחין בין מדינות דמוקרטיות, מדינות אוטוקרטיות או מדינות אחרות ואף אינו מתייחס לשאלה האם המדינה הנתונה נמצאת בעיצומה של מלחמה או במצב שלום. מה שקובע הוא האם יחידה של כוחות הביטחון במדינה הנתונה ביצעה פשע נתעב, כגון ירי על אזרח בלתי חמוש או אונס אסיר/ה, והאם הממשלה של אותה מדינה העמידה לדין את חברי היחידה שבצעה את הפשע. החלופה היא להתעלם ממעשי פשע נוראים של יחידות בצבאות זרים שאומנו ע"י ארה"ב וקיבלו ממנה סיוע".

משרד החוץ האמריקאי דרש לבדוק את התנהלות מקבלות הסיוע במזה"ת לאחר דו"ח של המבקר הכללי של המשרד, שמצא בעיות של הפרת זכויות האדם במצרים. הדו"ח ציטט ביקורת של GAO, גוף ביקורת של הקונגרס. כידוע, מקבלת מצרים את חבילת סיוע החוץ השניה בגודלה אחרי ישראל. פרידמן הסתייג באי-מייל שלו מעצם העובדה שישראל נדרשת לנקוט פעולה בעקבות בעיות במצרים. "איננו יכולים ואיננו צריכים להניח שמחברי הדו"ח של GAO התכוונו ליישם על ישראל את ביקורתם על מצרים", הוא אמר. פרידמן יצא מנצח. השגרירות לא בדקה הפרות של זכויות האדם בישראל בהקשר של מתן הסיוע.

במקרה אחר, חלק פרידמן על הערכות של שירותי המודיעין האמריקאים לגבי פעילויות של מנהיגים פלסטיניים והעדיף לקבל הערכות של ישראל, לדברי "פוליטיקו". במקרה אחד אשתקד, אמר השגריר כי פקידים ישראליים סיפרו לו על חשיפה של המודיעין האמריקאי: מנהיגים פלסטיניים פנו לבין הדין הבינלאומי בהאג בבקשה לחקור את ישראל. על פי החוק, פניה כזו היתה מחיבת את סגירת הנציגות הפלסטינית בוושינגטון. מכל מקום, פקידים אמריקאים אמרו לפרידמן, כי לא חשפו כל מידע לגבי מגעים בין הפלסטינים לבית-הדין בהאג. פרידמן לא קיבל זאת, ופקידים אמריקאים תמהו מדוע הוא מאמין לישראלים ולא לאמריקאים, לדברי פקיד לשעבר בסטייט דיפרטמנט. דובר בסטייט הכחיש את הדיווח.

האי-מיילים של פרידמן לוושינגטון הם חלק מחבילת מסמכים שמסר ל"פוליטיקו" פקיד לשעבר בסטייט דיפרטמנט שבקי בנושאי המזה"ת. המסמכים האלה שופכים אור על השקפת העולם של פרידמן ש"פוליטיקו" מתארו כאחד מהשגרירים המשפיעים ביותר - והכי שנויים במחלוקת - בממשל טראמפ. המסמכים - וכמה אירועים במהלך כהונתו של פרידמן - מראים שלדעתו ישראל נמצאת מעל לכל ביקורת ומדגישים את הטון הפרו-ישראלי הבוטה של ממשל טראמפ.

בעיני תומכיו, פרידמן הוא שגריר ראוי, מציין האתר. "השגריר פרידמן עושה עבודה מצוינת והוא זוכה בכבוד מכל גווני הקשת הפוליטית בישראל", אמר שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר. "מנהיגי ישראל מעריכים את יחסיו ההדוקים עם הנשיא טראמפ ויודעים שהוא מדבר עם הנשיא ומדבר בשמו ברמה שאולי לא היתה נגישה לקודמיו בתפקיד".

"הוא אינו דיפלומט מקצועי והוא אינו נופל במלכודת של התנסחויות דיפלומטיות", אמר עליו מאט ברוקס, מנכ"ל הקואליציה היהודית רפובליקאית. "הדבר היחיד שבו ניתן להאשים את פרידמן הוא אמירת אמת. אם זה פוגע באנשים, אז שיהיה".

אך מתנגדיו פרידמן טוענים, כי הוא מצדד באג'נדה ימנית שאינה משקפת את דעת רוב הציבור בארה"ב או בישראל, לדברי "פוליטיקו". מותחי הביקורת אומרים, כי הקו הנוקשה שלו כלפי הפלסטינים ונטייתו האינסטינקטיבית להגן על כוחות הביטחון של ישראל יקשו עוד יותר על השגת הסכם עם הפלסטינים.