מועמדת לרכישת בזק: קרן ההשקעות Searchlight

קרן ההשקעות האמריקאית שמנוהלת ע"י חתנו של רון לאודר הגישה לפני כ-10 ימים הצעה לרכישת מניות בי קום לפי שווי של כמיליארד שקל • הקרן קיימה לפני כשנה מגעים לרכישת החברה מידי משפחת אלוביץ

בזק / צילום: רויטרס
בזק / צילום: רויטרס

לא רק האחים נוימן רוצים לרכוש את השליטה בבזק: ל"גלובס" נודע כי קרן ההשקעות האמריקאית סרצ'לייט (searchlight) הגישה לפני קרוב לשבועיים הצעה לאינטרנט זהב לרכישת השליטה בחברה. לפי הערכות, מדובר בהצעה בסדר גודל דומה לזו שהגישו האחים נוימן, קרי רכישת מניות בזק  - החברה המחזיקה בשליטה בבזק - לפי שווי של כמיליארד שקל, המהווה פרמיה של כ-30% מעל המחיר הנוכחי.

יחד עם זאת, בעוד האחים נוימן מוכנים לרכוש את החברה ללא בדיקת נאותות, בקרן ביקשו מספר שבועות בכדי לבצע הליך מזורז יחסית של בדיקת נאותות לחברה, ורק לאחר מכן להפוך את הצעתם למחייבת. עוד נודע כי הקרן כבר התעניינה בעבר ברכישת בזק, ואף קיימה לפני כשנה שיחות בנושא ועם נציגי משפחת אלוביץ, בעלת השליטה הקודמת בחברה.

קרן סרצ'לייט היא קרן השקעות גלובלית לה משרדים בניו יורק, טורונטו ולונדון. הקבוצה משקיעה במספר מצומצם יחסית של סקטורים בהם תקשורת ומדיה. הקרנות של הקבוצה ביצעו השקעות בחברות בתחום התקשורת בין היתר בארה"ב, איטליה וספרד. בנוסף לכך הקבוצה מבצעת השקעות בסקטור הצרכנות, שירותים פיננסים וחינוך. הקבוצה מגדירה עצמה כקרן המבצעת השקעות אסטרטגיות לטווח ארוך. לצד זאת לחברה יש גם פעילות כמשקיעה פסיבית במה שהיא מכנה "קרנות הזדמנות". אחד ממייסדי הקרן הוא אריק זינטהופר הנשוי לבתו של איש העסקים רון לאודר.

למרות ההצעה, באינטרנט זהב, בניהולו של דורון תורג'מן העדיפו לקדם עסקה עם האחים נוימן מכמה סיבות. ראשית, ההצעה של האחים נוימן היא זמינה ומידית ואינה תלויה בבדיקת נאותות. שנית קבלת היתר שליטה לאחים נוימן הישראלים אמורה להיות קלה ומהירה יותר מאשר לקרן זרה, שתצטרך ככל הנראה לצרף שותף ישראלי לצורך קבלת היתר שליטה.

הקרב על הדירקטוריון 

בינתיים המנהלים המיוחדים של יורוקום - עורכי הדין של הבנקים הנושים של החברה - ממשיכים במאבקם למנוע את העסקה למכירת בי קום לאחים נוימן. היום הגישו המנהלים המיוחדים עורכי הדין פיני רובין, אמנון לורך ואורי גאון בקשה לבית המשפט לקבלת צו מניעה למכירת בי קום. המנהלים קיבלו צו זמני, והשופטת איריס לושי עבודי המטפלת בתיק בשל היעדרותו של השופט איתן אורנשטיין, החליטה לצרף את האחים נוימן כצד לבקשה, וקבעה כי הם, אינטרנט זהב והכנ"ר יעבירו את עמדתם בנוגע לצו עד ליום רביעי בצהריים.

אלא שהבנקים לא הסתפקו בזאת. בנוסף לכך הם ביצעו היום חילוף חלקי של דירקטוריון אינטרנט זהב, והגיעו לאחיזה ראשונית בו. לדירקטוריון החברה נכנסו עורכי הדין גלעד שר ויהל שחר כדירקטורים מטעם הבנקים, והחליפו את נציגי בעל השליטה הקודם אלוביץ: יוסי אלוביץ, ופליקס כהן לשעבר סמנכ"ל הכספים של יורוקום.

היום אמור היה הדירקטוריון לאשר את עסקת המכירה לאחים נוימן, והדירקטורים החדשים היו אמורים לסכל זאת בישיבה, אך כאמור האישור נדחה לאור הצו הזמני שהתקבל מבית המשפט.

אלא שבזאת לא נגמר הקרב על דירקטוריון אינטרנט זהב. הבנקים רוצים להכניס עוד שלושה נציגים שלהם בדירקטוריון, ובכך להשיג בו רוב, ואילו אינטרנט זהב מתנגדת לניפוח דירקטוריון החברה לתשעה חברים. דיון בנושא אמור להיערך בבית המשפט ביום רביעי.

הבנקים הנושים של יורוקום: דיסקונט, הפועלים והבינלאומי מתנגדים לעסקה למכירת בי קום לאחים נוימן, משום שהם מעדיפים לקיים מכרז מסודר ולא לקפוץ על ההצעה הראשונה. גישה זו נובעת מכך שרק לפני כשבוע הם הזרימו לאינטרנט זהב כ-50 מיליון שקל במסגרת ההנפקה שלה ובמטרה לייצב את מצבה הפיננסי, ולבצע הליך מכירה מסודר וללא לחץ מצד בעלי האג"ח של אינטרנט זהב.

מטעמו של איש העסקים ונשיא הקונגרס היהודי העולמי , רונלד לאודר , נמסר כי בעקבות הפירסומים על כך שקרן סרצ׳לייט התעניינה בהשקעה בחברת בזק, ברצוננו להבהיר כי מר לאודר מכחיש כל מעורבות ברכישת בזק. הקרן מנוהלת על ידי חתנו, מר אריק זינטרהופר, באופן עצמאי לחלוטין.