ראשי דיסקונט זומנו לוועדת כבל לחקירת אשראי ללווים גדולים

יוסי בכר ולילך אשר-טופילסקי צפויים להופיע בפני הוועדה ב-15 ביולי; דיסקונט הוא הנושה הגדול ביותר של קבוצת יורוקום • מחר תיערך פגישה של צוות הוועדה עם המפקחת על הבנקים בנושא העברת מידע

לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט / תמר מצפי
לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט / תמר מצפי

יו"ר בנק דיסקונט, יוסי בכר, והמנכ"לית, לילך אשר-טופילסקי, קיבלו זימון להופיע בפני ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האשראי ללווים הגדולים. הזימון נקבע ל-15 ביולי. נכון לכתיבת שורות אלה, יתר הבנקים טרם קיבלו זימון שכזה. ההחלטה של הוועדה בראשות ח"כ איתן כבל לזמן קודם כל דווקא דיסקונט אינה טריוויאלית, שכן הפעילות של הבנק מול הלווים הגדולים במשק קטנה יותר לעומת זו של שני הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי.

מנגד, דיסקונט הוא הנושה הגדול ביותר בסוגיה המרכזית הנמצא כיום על סדר היום - קבוצת יורוקום, שהייתה בשליטת שאול אלוביץ ושנמצאת היום בתהליכי פירוק, ובתהליך למכירת השליטה בבזק, שבשליטתה.

כל הבנקים צפויים להיות מוזמנים להופיע בפני הוועדה, אך ייתכן ובוועדה רוצים בשלב ראשון להתחיל עם בנק בסדר גודל בינוני, ולאחר מכן להגיע אל הבנקים הגדולים.

הכנסת צפויה לצאת לפגרה בעוד מספר שבועות (זמן קצר לאחר הופעת ראשי דיסקונט בפני הועדה). יחד עם זאת, ייתכן והוועדה תערוך ישיבות בזמן הפגרה, ולא תמתין עד לפתיחת המושב הבא בחודש אוקטובר.

המכתבים לבנקים הגדולים בדרך

עוד נודע ל"גלובס" כי מחר צפוי כבל לקיים פגישה עם המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, בנושא העברת מידע לוועדה. בפגישה גם צפויים להשתתף היועצים המקצועיים של הוועדה, פרופ' ניתאי ברגמן, פרופ' אשר בלס ועו"ד רמי תמם.

הוועדה הפרלמנטרית ביקשה מבר ומראש רשות שוק ההון דורית סלינגר לקבל לידיה מידע, כגון דוחות ביקורת שנעשו משנת 2003 העוסקות במתן אשראי לקבוצות הלווים הגדולות, ופרוטוקולים של ועדות אשראי שונות.

בבנק ישראל לא התכוונו מלכתחילה לתת מידע שכזה, אותו הם רואים כסודי. באחרונה הם קיבלו לכך אף גושפנקא משפטית שרק ביצרה את עמדתם: בית המשפט העליון הכריע בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון (ביחד עם צדק פיננסי ועמותת הצלחה) כי אין לחייב את בנק ישראל לפרסם דוח ביקורת פנימי (העתירה התייחסה לדוח בנושא האשראי שניתן לאי.די.בי), וכי הסודיות הבנקאית גוברת על זכות הציבור לדעת.

בוועדה לא רואים בעין יפה את ההחלטה שלא להעביר את המידע, וצפויים לקיים מחר פגישה בנושא עם בר.

עוד נודע כי הוועדה צפויה לשלוח בזמן הקרוב מכתבים לחמשת הבנקים הגדולים, ובהן היא תבקש גם כן מידע בנושא אשראי ללווים הגדולים. לפי הערכות, הבנקים לא יספקו מידע ספציפי, אלא רק נתונים מצרפיים או מסמכים שכבר הוגשו לבית המשפט והפכו לפומביים. בכל אופן, למרות החזית המסתמנת בין הוועדה לבנק ישראל ולבנקים, הערכות הן שהוועדה תחל לפעול גם אם לא תקבל את כל החומרים שהיא מבקשת, שכן יש לה מספיק נתונים פומביים שיאפשרו את חקירת הבנקאים.