"כחלון הבטיח לי אישור לתכנית המיגון לצפון בסך 5 מיליארד ש'"

כך אמר הבוקר ראש עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט בשידור חי ברדיו צפון • לדבריו, ראש הממשלה, בנימין נתניהו יחד עם שר הביטחון, אביגדור ליברמן ושר האוצר, משה כחלון, קיימו לפני יומיים ישיבה במהלכה הוצגו התוכניות • במשרד האוצר לא מאשרים את הדברים

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

ראש עיריית מעלות תרשיחא שלמה בוחבוט אמר הבוקר (ד') בשידור חי ברדיו צפון, לעיתונאית ליאת רון בתכנית ״לא דופקת חשבון״, שהתכנית ׳מגן לצפון׳ בשווי 5 מיליארד שקל אושרה על ידי משרד האוצר.

לדבריו, ראש הממשלה, בנימין נתניהו יחד עם שר הביטחון, אביגדור ליברמן ושר האוצר, משה כחלון, קיימו לפני יומיים ישיבה במהלכה הוצגו התוכניות למיגון הצפון בעלות 5 מיליארד שקל. עוד לדבריו, בימים הקרובים הממשלה אמורה להודיע לציבור על יציאת התוכנית אל הפועל.

בוחבוט ציין כי דיבר ארוכות עם השר כחלון בנושא והתרשם שהפעם, בניגוד להבטחות שניתנו בעבר, מדובר בהחלטה שאכן תצא לפועל.

״הבטיח לי שר האוצר, בימים הקרובים, תצא הודעה לציבור על 5 מיליארד שקל״ אמר הבוקר בוחבוט.

לשאלת המראיינת ליאת רון, האם זו הבטחה כמו שניתנה בזמנו לתיקצוב הצפון, עם סכומים גבוהים בסך 15 מיליארד שקל, אשר בשלבים מתקדמים נשקל לבטלה (ובסוף לא בוטלה), בוחבוט ציין ״אני לא הצטרפתי לכולנו, שר האוצר חברתי וקשוב ולכן אני מאמין לו לכל מילה שהוא אומר. בוא נחכה כמה ימים״.

אולם במשרד האוצר לא מאשרים את הדברים. תכנית ה-5 מיליארד שהציג שר הבטחון ליברמן היא ברף הגבוה במיוחד של הקניית בטחון ליישובים בטווח מרחקים של עד 50 ק״מ מן הגבול, כמו גם הקמת מיתקני בטחון ומעטפות בטחון ברמה הרחבה ביותר. לפי הבדיקות שעורכים כיום בפיקוד העורף, ובגורמי בטחון נוספים הסכום של 5 מיליארד אינו על הפרק ומדובר על תקציב בהיקפים פחותים מכך ובכל מקרה, התכנית לא הגיעה עד לשלב אישור פורמלי של משרד האוצר. בנוסף, אישור מלא של התכנית יקח עוד זמן שכן המדינה צריכה לגבש מדיניות האם לבצע את עבודות המיגון הנרחבות באמצעות קבלנים פרטיים או באמצעות המדינה.

התכנית ׳מיגון לצפון׳ הונחה על ידי שר הבטחון ליברמן לפני מספר שבועות, במהלכם של שבועות מתיחות גדולים במיוחד בין ישראל לסוריה. במהלך אפריל ומאי השנה, חיל האויר ביצע מספר רב של תקיפות בעומק השטח הסורי ואל גבול הצפון נורו עשרות טילים ורקטות. חלק מן הטילים יורטו באוויר, לפני שחדרו את הקו האווירי של ישראל ואחרים נפלו בשטח סוריה. לא היו פגיעות ביעדים בתוך איזור הצפון, אך למספר ימים התבקש הציבור לגלות עירנות ולהיעזר במרחבי בטחון. בתי הספר בצפון אינם ממוגנים וכשליש מן הבתים הפרטיים אינם מוגנים (תלוי בקרבה לגבול ובאיזה מועצה איזורית מדובר).

מטרת התכנית של משרד הבטחון הנה לתת מענה למיגון האזרחים, ומיגון השירותים החיוניים על מנת לאפשר רציפות תפקודית. התכנית אמורה לחול על יישובים הנמצאים בטווח של עד 45 קילומטר מהגבול בכ-300 ישובים שונים.

התקציב של 5 מיליארד שקל ל-5 שנים אמור לשמש לסיוע לרשויות לבניית ממ״דים בבתי האזרחים, להכשיר מקלטים ציבוריים ולמגן את בתי הספר והגנים וכן 65 מוסדות רווחה ומרפאות.