שרה נתניהו תועמד לדין פלילי בפרשת הזמנת הארוחות

לאחר שלוש שנות חקירה החליט היועמ"ש מנדלבליט על העמדת אשת רה"מ לדין פלילי, בטענה שקיבלה מהמדינה במרמה מאות ארוחות ממסעדות ומשפים בשווי של כ-359 אלף שקל • נתניהו מכחישה את המיוחס לה, עורכי דינה טוענים שהנוהל שעליו עברה כלל לא היה תקף; מסרו בתגובה: "כתב האישום מופרך והזוי"

עכשיו זה רשמי: שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה, תועמד על-ידי המדינה לדין פלילי, ויוגש נגדה כתב אישום בגין פרשת הזמנת הארוחות למעון ראש הממשלה.

כמעט 3 שנים אחרי שנפתחה באוגוסט 2015 חקירת פרשת הוצאות מעונות ראש הממשלה, הודיע היום (ה') היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לבאי-כוחה של אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, על החלטתו להעמיד אותה לדין פלילי בתיק הזמנת הארוחות למעון ראש הממשלה.

שרה נתניהו תועמד לדין פלילי בפרשת הזמנת הארוחות

כתב האישום הוגש על-ידי פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) נגד שרה נתניהו ונגד סמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומרמה והפרת אמונים; ולגבי מר סיידוף גם עבירות זיוף בידי עובד ציבור, שנעשו בקשר למימון הוצאות פרטיות במעונות ראש הממשלה.

מהפרקליטות נמסר כי "לאחר בחינת מכלול חומר הראיות ושקילת כל נסיבות העניין, החליט היועץ המשפטי לממשלה לאמץ את המלצת פרקליטות מחוז ירושלים (פלילי) ואת המלצת פרקליט המדינה לדחות את טענות באי-כוחה של הגברת נתניהו שעלו בשימוע, ולהעמידה לדין בגין המעשים והעבירות המיוחסים לה. במקביל החליט פרקליט מחוז ירושלים (פלילי), על דעת פרקליט המדינה, לדחות את טענות בא-כוחו של מר סיידוף בשימוע, ולהעמידו לדין".

לפי המפורט באישום הראשון בכתב האישום, פעלה שרה נתניהו, בצוותא עם עזרא סיידוף, להשיג במרמה את מימון המשרד להזמנת מאות ארוחות ממסעדות, בשווי כולל של למעלה מ-350,000 שקל, תוך עקיפה מכוונת של הנהלים שאסרו להזמין ארוחות מוכנות במקביל להעסקת מבשלת במעון. זאת עשו, כך נטען, באמצעות הצגת מצג-שווא כלפי המשרד כאילו במעון לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות.

מתוך כתב האישום נגד שרה נתניהו
 מתוך כתב האישום נגד שרה נתניהו

לסיידוף מיוחסים בכתב האישום מעשים ואישומים נוספים. כך, מיוחסות למר סיידוף עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים וזיוף בידי עובד ציבור, בקשר להעסקת שפים לאירוחים פרטיים והעסקת מלצרים במעון הרשמי של ראש הממשלה, במסגרתן פעל לכך שיזויפו דוחות נוכחות וחשבוניות על-מנת שיאושרו לתשלום על-ידי משרד ראש הממשלה.

כמו כן, בקשר לפרשת החשמלאי, מיוחסות לסיידוף עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וזיוף בידי עובד ציבור, שבוצעו על-ידו על-מנת לעקוף את החלטת הגורמים המוסמכים במשרד ראש הממשלה, שאסרה להיקשר עם חשמלאי מסוים לביצוע תיקונים במעון הפרטי של ראש הממשלה. לפי כתב האישום, במסגרת פרשה זו היטה סיידוף את הליכי המכרז וכן פעל במרמה לאישור תשלום על סמך פירוט כוזב של תאריכים ועבודות אותן ביצע כביכול החשמלאי.

עניינה של פרשת הזמנת הארוחות בחשד כי החל מראשית חודש ספטמבר 2010, לכל המאוחר, ועד לחודש מארס 2013, פעלה שרה נתניהו, בצוותא עם סיידוף, אשר שימש תחילה כראש אגף בכיר משאבים חומריים ומבצעיים במשרד ראש הממשלה ובהמשך כסמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, ליצירת מצג-שווא שלפיו במעון הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות.

זאת, על-מנת לעקוף את הוראות הנוהל, בהן נקבע בין היתר כי "במצב בו לא מועסק/ת במעון הרשמי מבשל/ת, ניתן יהיה להזמין על-פי הצורך מזון מבושל מוכן למעון הרשמי...", ולהשיג כתוצאה מכך את מימון המשרד הן להעסקה של מבשלות שבישלו ארוחות במעון והן להזמנת ארוחות מוכנות ולהזמנת שפים שיבשלו במעון. בדרך זאת התקבלו במרמה מהמדינה מאות ארוחות ממסעדות ומשפים בשווי של כ-359,000 שקל.

שרה נתניהו מכחישה את המיוחס לה. לדבריה, הטענות כנגדה הן אבסורדיות ויוכחו כמופרכות. עורכי דינה, יעקב וינרוט ויוסי כהן, טוענים כי הנוהל שנתניהו מואשמת שעברה עליו התקבל באופן לא חוקי, והוא חסר תוקף וסמכות.

משפחת נתניהו מאשימה את מני נפתלי, אב הבית לשעבר המסוכסך עם המשפחה, כי הוא אשם בעלייה התלולה בהוצאות הארוחות במעון ראש הממשלה, שלטענתם נגרמה כתוצאה מעבירות שביצע נפתלי. המשפחה טוענת כי ההוצאה החודשית הממוצעת על ארוחות מוזמנות בתקופה שבה נפתלי כיהן כאב הבית היא פי 5 (!) לעומת הממוצע החודשי ב-4 השנים שלאחר מכן, כשנפתלי לא עבד שם.

אחרי שנתניהו זומנה לשימוע בתיק, נמסר מטעמה כי "לא זו בלבד שרעיית ראש הממשלה לא עברה שום עבירה - אלא שעצם העיסוק במזון של ראש הממשלה נתניהו, שפועל סביב השעון למען המדינה וביטחונה, ובמזון של משפחתו, הוא עיסוק פתטי ואובססיבי. אף ראש ממשלה קודם לא זכה לחטטנות כזאת, הגם שההוצאות של ראשי ממשלה אחרים על ארוחות היו זהות ולעתים אף גבוהות בהרבה. עד מתי תימשך ההתעסקות האובססיבית הזאת במשפחת נתניהו?".

יצוין כי בחודשים האחרונים התנהלו מגעים להחזרת חלק מהכספים שנתניהו מואשמת כי קיבלה שלא כדין לקופת המדינה. ואולם, לפחות בינתיים, המאמצים הללו נכשלו. 

הפרקליטות מבקשת כי תיק המעונות יידון בהרכב של 3 שופטים. זאת, בין השאר, משום ש"הפרקליטות סבורה כי בנסיבות אלה, בשים לב לכך שמדובר בעבירות שבוצעו על-פי כתב האישום במעון הרשמי של ראש הממשלה, תוך ניצול במרמה של הכללים החלים על ראש הממשלה ומשפחתו, ובשים לב לרגישות הציבורית של תיק זה ולמעמדה הציבורי של הנאשמת - מוצדק כי התיק יידון בפני הרכב של 3 שופטים".

סנגורי שרה נתניהו: "כתב האישום מופרך והזוי"

באי-כוחה של הגב׳ שרה נתניהו, עורכי הדן ד"ר יעקב וינרוט, ד"ר יוסי כהן ועמית חדד מסרו בתגובה: "כתב האישום מופרך והזוי. פעם ראשונה בישראל ובעולם שמעמידים לדין רעיית מנהיג על אוכל בחמגשיות. לא היו פה שום מרמה והפרת אמונים או קבלת דבר במרמה או כל עבירה שהיא. רעיית ראש הממשלה שאינה עובדת ציבור, כלל לא הכירה את הנהלים ויצאה דוברת אמת בבדיקת פוליגרף כשנשאלה בעניין זה. רעיית ראש הממשלה היא לא זו שהזמינה את המזון והחמגשיות, אלא אב הבית לשעבר, עד המדינה מני נפתלי, כפי שהוא הודה בעצמו בבית המשפט בהרצליה.

"משפחת נתניהו היא לא זו שצרכה את עיקר המזון והחמגשיות, אלא אנשים רבים אחרים, לרבות עובדי הבית. הסכום כולל גם אירוח אורחים רשמיים מהארץ ומהעולם, לרבות ארוחות דיפלומטיות עם מנהיגים שאמורות להיות ממומנות מתקציב אחר, ושגם אותן 'הלבישו' על הגברת נתניהו.

"אבל האבסורד הגדול ביותר בכתב האישום נובע מכך שהוא מתבסס על נוהל בלתי חוקי, שגם מי שכתב אותו מודה שהוא בלתי חוקי. נוהל המבשלת נכתב בחטף על-ידי שלושה פקידים חסרי סמכות, במיוחד עבור ראש הממשלה נתניהו, חמישה ימים בלבד לפני כניסתו לתפקיד ראש הממשלה במרץ 2009.

"הנוהל מעולם לא קיבל את האישור הנדרש על-ידי ועדת הכספים של הכנסת שהיא הגורם היחיד המוסמך על-פי חוק יסוד הממשלה, לקבוע מה מותר ומה אסור במעון ראש הממשלה. כתב אישום שמתבסס על נוהל לא חוקי, לא יכול להחזיק מים. לעומת זאת וועדת הכספים של הכנסת כן קבעה, בהתבסס על חוק יסוד הממשלה, שכל הוצאות הכלכלה של ראש הממשלה ומשפחתו במעון ראש הממשלה ישולמו על-ידי המדינה, כפי שנקבע גם לגבי בית הנשיא.

"לא רק שכתב האישום מתבסס על טענות שקריות ועל נתונים שגויים ומסולפים, הוא מתבסס כולו על נוהל פסול ובלתי חוקי שהוחל במיוחד עבור ראש הממשלה נתניהו ועבורו בלבד.

"כעת נוצרה הזדמנות להטיל אלומת אור על העובדות לאשורן. אנו בטוחים שבסופו של דבר הצדק, האמת וההיגיון ייצאו לאור".

השלמות חקירה שארכו חודשים

פרשת הוצאות המעונות פרצה לחיינו בפברואר 2015, אז פרסם מבקר המדינה דוח ביקורת על הוצאות מעונות ראש הממשלה. בסמוך לכך נגבו במשטרה הודעות ממי ששימש בעבר בתפקיד אב הבית של מעון ראש הממשלה, מני נפתלי, לאחר שלבקשתו ועל דעת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה דאז, ניתנה לו חסינות מפני הפללה עצמית. למעשה החלה "בדיקה מקדימה" בפרשה.

ביולי 2015 היועץ המשפטי לממשלה דאז, עו"ד יהודה וינשטיין, קיבל את עמדת פרקליט המדינה והחליט לעבור לחקירה פלילית ביחס לנושאים מסוימים, לגביהם התגלה חשד סביר (ענייני מימון הארוחות הפרטיות והשפים לאורחים פרטיים, עניין הטיפול הסיעודי, ופרשת החשמלאי פחימה). החקירה הוטלה על יאח"ה, בליווי פרקליטות מחוז ירושלים פלילי.

לגבי חלק מהנושאים נמצא כי התשתית הראייתית שנאספה לא מגלה חשד סביר ועל כן האפיק הפלילי נגנז ביחס לנושאים אלה:

■ רכישת נרות נשמה - מבדיקת המשטרה עלה שהרכישה האמורה הייתה ידועה לגורמים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה ואושרה על-ידם.

■ נטילת פדיון בקבוקים למחזור - עלו גרסאות שונות בשאלה אם כספי פיקדון בגין מחזור בקבוקים ממעון ראש הממשלה הועברו לשרה נתניהו עצמה ושימשו להוצאות פרטיות או הועברו ל"קופה קטנה" של המעון ושימשו להוצאות שאינן פרטיות. מכל מקום, בחודש יוני 2013 העבירה שרה נתניהו 4,000 שקל למשרד ראש הממשלה סכום שלפי חשב משרד ראש הממשלה מתאים לאומדן שערך בעניין.

■ ריהוט גן ו"פטריות חימום" - מהחומרים שנאספו עלה כי בסופו של יום הוחזר למעון ראש הממשלה בירושלים הציוד החדש שנקנה. כמו כן, הוראות נוהל משרד ראש הממשלה בנוגע להשתתפות בהוצאות ראש ממשלה מכהן קובעות כי אוצר המדינה משתתף בהוצאות החלפת או רכישת פריטי ריהוט במעון הפרטי של ראש הממשלה, ככל שפריטים אלה נדרשים לצורך אירוח מבקרים המגיעים לשם מתוקף תפקידו.

בפברואר 2016 מנדלבליט החליף את וינשטיין בתפקיד היועמ"ש. כעבור כחצי שנה תיק החקירה עבר מהמשטרה לפרקליטות מחוז ירושלים. הפרקליטות ביקשה השלמות חקירה שונות שארכו כמה חודשים. בין היתר נחקר חשד נוסף שעלה מתוך חומרי החקירה ("פרשת המלצרים"). במאי 2017 התיק הועבר מפרקליטות מחוז ירושלים לפרקליט המדינה.

ביולי 2017 פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, העביר את ההכרעות בעניין שרה נתניהו ליועץ המשפטי לממשלה. הוחלט על עריכת השלמות חקירה נקודתיות נוספות. בספטמבר 2017 שרה נתניהו ועזרא סיידוף זומנו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי.

בתום השימועים החליט היועמ"ש לסגור את התיקים נגד שרה נתניהו בפרשת החשמלאי, פרשת המטפלת הסיעודית ופרשת המלצרים; ולהעמיד אותה לדין בגין פרשת הזמנת הארוחות.

במארס 2018 בוצעו השלמות חקירה ממוקדות ומתן אפשרות לסנגורים להשלים טיעון. בעקבותיהם נוהל שיח עם באי-כוחה של נתניהו, יעקב וינרוט ויוסי כהן, בעקבות הצעתם לשלם את סכום הכסף המיוחס לשרה נתניהו בכתב האישום, ובקשתם לטעון בעניין גובה הסכום.

במהלך החודשים הבאים נמצא כי חומרים שנמסרו על-ידי ניר חפץ, יועץ התקשורת לשעבר של משפחת נתניהו שגויס כעד מדינה בתיק 4000, עשויים להיות בעלי השלכה לתיק המעונות. הוחלט כי המשטרה תבצע מספר השלמות חקירה ממוקדות נוספות, לרבות גביית עדות מניר חפץ (בוצע בסוף חודש מאי). לסנגורים ניתנה הזדמנות להשלים טיעונים בעקבות ההשלמות שבוצע. היום החליטה היועמ"ש להגיש כתב אישום נגד שרה נתניהו ונגד עזרא סיידוף. טענות הסנגורים בשימוע נדחו.