צנזורה ברשת? האיחוד האירופי יעדכן את חוק זכויות היוצרים

צעד ראשון בהעברת חקיקה חדשה באיחוד האירופי בשם "צו זכויות היוצרים" גורם למבקרים לחשוש מפני צנזורה עתידית על רשת האינטרנט • המבקרים טוענים גם כי החקיקה תהפוך את הרשת לכלי באמצעותו ניתן לעקוב אחר משתמשיו

זכויות יוצרים / צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
זכויות יוצרים / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

האיחוד האירופי עשה צעד ראשון בהעברת חקיקה חדשה שלדברי המבקרים עשויה להביא לצנזורה על האינטרנט. הוועדה לעניינים משפטיים של האיחוד האירופי הצביעה בעד חקיקה שנקראת "צו זכויות היוצרים" (Copyright Directive). בעוד שרוב החקיקה רק מעדכנת את השפה הטכנית של חוק זכויות היוצרים הקיים כך שתתאים לעידן האינטרנט, שני חלקים בה נחשבים לשנויים במחלוקת במיוחד.

סעיף 11 ידרוש מפלטפורמות אונליין כמו פייסבוק וגוגל לקנות רשיונות מחברות מדיה לפני שהם מקשרים לתכנים שלהן, וסעיף 13 ידרוש שכל דבר שיועלה לרשת באירופה ייבדק כדי לוודא שלא הפר זכויות יוצרים. לשם כך, יהיה צורך ליצור פילטר אוטומטי על כל התוכן שמועלה לרשת באירופה שיבחן אותו מול מאגר נתונים של רשיונות זכויות יוצרים.

מבקרים של החקיקה טוענים כי הצעד יהפוך את האינטרנט לכלי באמצעותו ניתן לעקוב ולשלוט במשתמשיו. כך, החקיקה תפגע באנשים עליהם היא מנסה להגן.

על-מנת שהחקיקה תאושר, היא צריכה לעבור הצבעה נוספת בפני כל הפרלמנט של האיחוד האירופי. כרגע אין תאריך להצבעה, אך ככל הנראה היא תקרה בתקופה שבין דצמבר לסוף המחצית הראשונה של 2019.