צפו: ח"כ יהודה גליק שובת רעב ומאשים את שר האוצר

"בכל שעה מת בישראל אדם אחד כתוצאה מעישון" • חבר הכנסת יהודה גליק מהליכוד שובת רעב כבר למעלה משבוע כמחאה על המיסוי הנמוך לטבק לגלגול • גליק זוכה לתמיכת ראש הממשלה, אולם מי שעומדים בדרכו הם דווקא שר האוצר משה כחלון וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן • צפו בווידאו

ועדת הכלכלה התכנסה היום בבוקר (ה') ואישרה לקראת קריאה ראשונה את חוק איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק של ח"כ יהודה גליק (הליכוד). גליק משוכנע שהצעתו תושלם גם לקראת קריאה שנייה ושלישית ותעבור באופן מלא עד סוף כנס הקיץ. אם זה יצליח לו, אז קיוסקים, פיצוציות, וחנויות לא יוכלו יותר להציג לראווה את מכירת הסיגריות באופן המושך את עיניהם של לקוחות החנויות, כולל נוער. גם הפרסום למוצרי טבק באינטרנט יוגבל ועל העוברים על החוק יושתו קנסות של 1,500 ש"ח ומעלה, הסכומים עדיין בוויכוח.

מאבקו של גליק בנזקי העישון, ייבוא סיגריות אלקטרוניות (ג׳ול) והשוואת המיסוי על סיגריות למיסוי על טבק לגלגול (האחרון זול יחסית) - הגיע לאחרונה גם לגופו של גליק. בעודו מבקש לשמור על בריאותם של אחרים, גליק החליט להזיק לגופו שלו ויצא לקמפיין שביתת רעב כדי לעורר מודעות ציבורית לנזקי העישון. את המאבק שלו הוא ממקד בשר האוצר כחלון, אשר לטענת גליק, הוא השר המחזיק במרכז הכובד של ההתנגדות לשינוי חקיקת המיסוי.

בראיון לוחמני, בתוך עמדת העישון בכנסת, כאשר הוא מוקף במעשנים של משכן הכנסת, גליק השיב ל"גלובס" על כמה שאלות.

על השוואת המיסוי בין סיגריות לבין טבק לגלגול הוא אומר: "מדברים על תיקון לעיוות במס, היום גלגול טבק הוא הדבר הכי זול בשוק, יותר זול מתפוצ׳יפס ובמבה. זה אומר שבני נוער, בתיכון, בני 13 ו-12, הכיף שלהם זה לקנות טבק לגלגול ולעשן אותו".

מישהו בממשלה מקשיב לך?

"הבעיה שלנו היא כרגע רק שר האוצר, כי סגן שר הבריאות שותף איתנו למאבק לחלוטין וגם ראש הממשלה. הוא אמר לי, מה לעשות אתה צודק, אבל שר האוצר נחוש, לא מוכן לזוז. ועוד שרים, השר גלנט והשר שטייניץ אמרו לי אתה צודק. וגם מבקר המדינה, ארגון הבריאות העולמי, הסתדרות רפואית, שלוש ועדות בכנסת, רשות המסים, סגן שר האוצר, אמר שנכון להעלות את המס הזה. יש פה אדם אחד שהולך נגד כולם מסיבות פוליטיות".

גליק מציין שהוא עצמו מעולם לא התנסה בסיגריות, מסוג כלשהו וגם לא אף אחד מילדיו, אך מספר על שותפו למאבק, ח"כ איתן כבל, אשר עישן שנים ארוכות.

"שיתוף-הפעולה עם כבל הוא מלא. אין כאן עניין של קואליציה ואופוזיציה. כבל הוא אדם שעישן המון שנים והבין את הנזק. אני מעולם לא עישנתי. גם לא כשהייתי צעיר. אני רואה שכל מי שחי במדינה נחשף לעישון משני. הילדים שלי מעולם לא עישנו".

על המהלך בועדת הכלכלה הוא אומר: "אנחנו נאסור פרסום לחלוטין באינטרנט, ונאסור תצוגה. זה יהיה בתוך הארון בחנות ואסור שיהיה שילוט בתוך החנות. בתוך החנות לא תוכלי לראות את הסיגריות".

כמה יהיה הקנס?

"לא נוכל לעשות קנסות מוגזמים. קודם שזה יהיה אסור. 1,500 שקל על פעם ראשונה, ו-3,000 שקל פעם שנייה. אני לא שמעתי שיש התנגדות של בעלי פיצוציות, אבל יש התנגדות של הדיוטי פרי. כי הם טוענים שבמטוסים מחלקים חוברות שמעודדות לקנות".

על הפגיעה הפוטנציאלית עבורו בקרב מצביעי ימין (רבים מהם אינם מאמינים בהתערבות בחיי הפרט), גליק אומר: "אני לא שואל את עצמי מה טוב למפלגה אלא מה טוב, מה נכון לעשות, גם אם אף אחד לא יבחר בי. מעבר לכך, אני אדם ליברל כלכלי מובהק, אבל האם ליברלים כלכליים בעד לבטל את הרמזורים, נגד מי שחובש קסדת אופנוע?".

למה אתה תגיד לחייל, אשר מחזיק נשק מן המדינה, מה לעשות בסוף השבוע שלו כשהוא זקוק לאיורור?

"הרמטכ"ל הקדים אותי. הוא כבר החליט שתוך 5 שנים צהל יהיה נקי מסיגריות. הוא כבר אוסר למכור סיגריות בבסיסים כי הוא רואה שזה גורם נזק לצבא. למעשנים יש יותר תחלואה ב-30% ו-40% פחות ימי תעסוקה. זה לא פגיעה אישית, אלא זה דומה לשאלה מדוע שמים קנס על עבירות תנועה. השליחות שלנו היא להגן על החברה".

על ייבוא הסיגריות האלקטרוניות, ג׳ול, הוא אומר "אם היה בא מישהו ומביא למדינת ישראל מוצר חדש ש 50% מן המשתמשים בו ימותו ממנו והוא ממכר ויפגע בילדים ומטרגטים את הפרסום בו על ילדים - המוצר הזה היה נכנס לארץ? זה לא בעיה של בן אדם בודד, אלא נזק לסביבה".

אחד מתומכיו של ח"כ גליק בליכוד, איציק דניאלי, המקפיד להגיע מדי יום ב׳ לישיבות הסיעה בכנסת, חלף לידנו במסדרון ואמר שהוא דווקא לא יסיר את תמיכתו מגליק, על אף המהלך הכלכלי הנוגד את עקרונות התנועה. "יכול להיות שזה בעיה בימין, אבל אם אנשים יאמינו ויחשבו על הבריאות שלהם, אז הם יבינו שעדיף הבריאות מאשר העישון" הוא אומר.

גם הפעילה החברתית אור-לי בר-לב מתלהבת מן המהלך: "אני לא מעשנת סיגריות. לגבי דברים אחרים, יש שאלות שאשאיר ביני לבינך… לעשן זה שיט. חברות הטבק הן מן החברות הכי שטניות שנוצרו כאן, כי הן מרוויחות מן הבריאות המתחסלת של אנשים ומן ההתמכרות וזה עסק לגיטמי. לא יאומן ולא נורמלי. ובאופן כללי, אני בעד לגליזציה של דברים אחרים".