רשות ההגבלים: מעבר הלקוחות בין בנקים כ-1.5% בלבד

רשות ההגבלים במסמך המנמק את התנגדותה למיזוג מזרחי טפחות ואגוד: "גופים המתעניינים בהקמת בנק נמצאים בשלב מאד התחלתי בתהליך שעשוי לקחת מספר שנים"

אורי שוורץ, רשות הגבלים / צילום: שלומי יוסף
אורי שוורץ, רשות הגבלים / צילום: שלומי יוסף

רשות ההגבלים העסקיים מצננת את התחזיות האופטימיות של בנק ישראל על הקמת בנק דיגיטלי בקרוב. "מבדיקת הרשות עולה כי הגופים המתעניינים נמצאים עדיין בשלב מאד התחלתי של התהליך. קבלת רישיון בנקאי הוא תהליך ארוך שעשוי לקחת מספר שנים, ואין וודאות בנוגע לסיכוי לקבלת הרישיון", כותבת רשות ההגבלים במסגרת מסמך שפרסמה היום שמנמק מדוע פסלה את המיזוג בין מזרחי טפחות לבנק אגוד לפני מספר שבועות.

"משך הזמן הדרוש ליצירת מוניטין וגיוס לקוחות צפוי להיות ארוך מאד. לצרוך המחשה, אחד הגופים המתעניינים העריף שחמש שנים לאחר כניסתו לשוק יגיע לנתח שוק מזערי של שברירי אחוזים", כותבים ברשות. "נוכח כך, החששות התחרותיים העולים מהמיזוג לא יהיו מופגים בעתיד הנראה לעין", כותבים ברשות.

עוד הרשות מציגה במסמך נתונים שאספו מהמערכת הבנקאית ולפיהם היקף מעבר הלקוחות במהלך 12 חודשים (מחצית 2016 עד מחצית 2017) עמד על 1.5-1.8% בלבד. "אינדיקציה נוספת לכך שחסמי המעבר גבוהים היא ותק הלקוחות, כלומר משך הזמן שלקוח מנהל חשבון עו"ש. הוותק הממוצע עומד על 7-19 שנים. נתון זה גבוה במיוחד בבנקים הגדולים", כותבים ברשות.

מהמסמך עולה כי למעט בנק ישראל, גופים ממשלתיים אחרים הביעו התנגדות למיזוג: המועצה הלאומית לכלכלה התנגדה וטענה שהנזק מהמיזוג גבוה מהתועלת. אגף התקציבים באוצר התנגד גם כן הטענה שהמיזוג יפגע בתחרות, ושלאגוד פוטנציאל לפעול כמחולל תחרות. הרשות ציינה כי גם שרי האוצר והכלכלה הביעו את התנגדותם למיזוג. נציין כי בעלי השליטה בבנק אגוד לא מסכימים בלשון המעטה עם החלטת הרשות, ובכוונתם לערער עליה לבית הדין להגבלים.