"ההורים מסייעים בכ-3-5% מהמשכנתאות, פעם זה לא היה קיים"

כך אומר אמיר לזר, ראש מערך המשכנתאות בלאומי, לרגל השקת "משכנתא דיגיטלית" • הבנק יאפשר לקיחת משכנתא בערוצים הדיגיטליים החל מיולי הקרוב • ריבית משכנתא - נתונים עדכניים

אמיר לזר / צילום: אלון רון
אמיר לזר / צילום: אלון רון

"במבחן התוצאה קצב עליית מחירי הדיור הואט. יחד עם זאת, אם אנחנו לא רוצים לחזור לעליית מחירים חייבים לספק דירות לכל סוגי האוכלוסייה ולא רק לרוכשי דירה ראשונה", כך אמר היום אמיר לזר, ראש מערך לאומי למשכנתאות במסיבת עיתונאים שערך לאומי לרגל השקת 'משכנתא דיגיטלית'.

"אוכלוסיית משפרי הדיור והמשקיעים לא מקבלים היום מספיק מענה. המענה צריך להגיע בשלושה דרכים: הראשון הוא עידוד התחדשות עירונית, השני הוא הפשרת קרקעות גם לפרויקטים שאינם מחיר למשתכן וכן ביצוע פרויקטים מעורבים במחיר למשתכן. אם יטפלו בשלושת הדברים לו נמצא עצמנו בשוק יציב, ואם לא אז נחזור לעליות מחירים בעיקר באזורי הביקוש", אמר לזר.

לזר גם נשאל האם בפועל אין ירידת מחירים חדה יותר ממה שרואים שמתבטאת בהנחות שוות כסף כגון הטבות שקבלנים מציעים בדירות חדשות, ואמר בנושא ש"יכול להיות שזה קורה בפרויקטים מסויימים, אבל זה לא מגמה גורפת. אין ספק שהקבלנים מגיבים לשוק גם דרך הנחות וירידת מחירים כדי לייצר תזרים חיובי, אבל זה לא דרמטי כרגע", אמר לזר.

באשר לתופעה שבה רוכשי דירה נעזרים בהורים ורושמים אותם כלווים במשכנתאות, לזר אמר כי גם בלאומי מזהים את התופעה הזו. "אנחנו רואים יותר ויותר הורים שמסייעים לילדיהם בהון העצמי או באמצעות רישומם כלווים. הסיוע של ההורים לילדים עומד כיום על 3-5% מהמשכנתאות, כשלפני כמה שנים זה לא היה קיים בכלל. זו תופעה חדשה שמתחברת לקצב עליית המחירים שראינו לאורך השנים", אמר לזר.

לזר התייחס גם להשפעת תכנית מחיר למשתכן. לדבריו, נוטלי המשכנתאות בתוכנית זו מהווים כיום מעל ל-10% מהשוק, והוא מעריך שחלקם יגדל תוך זמן קצר ל-30% מהשוק. עוד העריך לזר כי אחרי שבשנים האחרונות ריבית המשכנתאות עלתה, היא תתייצב ותישאר פחות או יותר באותה רמה, כל עוד ריבית בנק ישראל לא תעלה.

לזר אמר את הדברים כאמור במסגרת השקת 'משכנתא דיגיטלית', שתחל לפעול רשמית בתחילת חודש יולי. מדובר בפרויקט שבנק לאומי השקיע בו במשך כשנה ביחד עם הסטארט אפ איזיסנד. במסגרת זו לאומי מביא לכך שתהליך לקיחת המשכנתא ייעשה כולו באמצעים דיגיטליים או בשיחות עם יועץ משכנתאות, כולל העברת המסמכים השונים, וכי הלקוח יצטרך להגיע אל הסניף רק בשלב האחרון של החתימה הסופית. לאומי שם דגש בשנים האחרונות על מעבר לפעילות בדיגיטל, כשבמקביל לכך הוא מבצע מהלכי התייעלות עמוקים הכוללים סגירה של עשרות סניפים. כעת הוא רוצה להפוך גם את תהליך לקיחת המשכנתא לדיגיטלי, אם כי בבנק מציינים כי בשלב זה אין כוונה לצמצם את מערך השירות במשכנתאות.

בבנק מדגישים כי השירות החדש המוצע יינתן במקביל לשירות האנושי הקיים בסניפים, וכי הלקוח גם יוכל לבחור לעבור באמצע התהליך מהמסלול הדיגיטלי לאנושי ולהפך. "משכנתא זה הפעולה הבנקאית הכי מורכבת לזוג. זהו תהליך שכרוך בהרבה רגולוציה, והקושי האמיתי היה לפרק את התהליך ולה אותו לפשוט ונגיש יותר", אמר לזר. להערכתו קיים פוטנציאל ולפיו עשרה אחוזים מהמשכנתאות יילקחו בערוץ הדיגיטלי. התהליך הדיגיטלי ייפתח גם בפני יועצי המשכנתאות החיצוניים, שבאחרונה הלינו כי הבנקים מקשים על פעילותם.