גיוס ענק לחברת הדפוס הדיגיטלי של בני לנדא: 300 מיליון דולר

חברת ההשקעות הפרטית SKion GmbH וחברת הכימיקלים הגרמנית Altana הובילו את הגיוס בלנדא דיגיטל פרינטינג • לנדא ל"גלובס": "גייסנו את הסכום הזה כהכנה להתרחבות משמעותית").

בני לנדא / צילום: איל יצהר
בני לנדא / צילום: איל יצהר

לנדא דיגיטל פרינטינג (Landa Digital Printing) של בני לנדא, מייסד אינדיגו, מודיעה היום (ד') על השלמת סבב גיוס הון בהיקף של 300 מיליון דולר. את הסבב הובילה חברת ההשקעות הפרטית SKion GmbH, ובהשתתפות קבוצת הכימיקלים הייחודיים הגרמנית, Altana, בעלת מניות קיימת בחברה. שתי המשקיעות נמצאות בבעלותה המלאה של סוזנה קלאטן (Susanne Klatten), האשה העשירה בגרמניה. הגיוס נערך לפי שווי 1.8 מיליארד דולר. ב-2016 שווי החברה היה קרוב למיליארד.

ההשקעה הנוכחית מתווספת למעל 400 מיליון דולר שהושקעו עד כה בלנדא דיגיטל פרינטינג על ידי בני לנדא ו-Altana. בני לנדא ממשיך להיות בעל המניות העיקרי בחברה, עם 54%, חלקה של Altana ממשיך לעמוד על 33.3%, ו-SKion מחזיקה ב-12.6% מהחברה.

לנדא דיגיטל פרינטינג, מייצרת פתרון דפוס המשתמש בטכנולוגיית ננו-גרפיקה (Nanography), לצורך ייעול דפוס בכמויות של אלפי עותקים בודדים, המאפיין את שוק הדפוס המסחרי. טכנולוגיה זו נועדה להפוך דפוס זה לרווחי, מאחר ששיטות ההדפסה הקונבנציונליות (דפוס דיגיטלי באיכות גבוה ודפוס אופסט) מתאימות להדפסות של כמויות קטנות או גדולות יותר.

את החברה הקים בני לנדא, 72, ב-2003, מיד לאחר שמכר את חברת ההדפסה הדיגיטלית אינדיגו ל-HP. מאז הקמתה ועד 2014, החברה התבססה על הון עצמי ועסקה במחקר ופיתוח טכנולוגיית הדפסת ננו. ב-2014, לנדא דיגיטל פרינטינג קיבלה השקעה ראשונה מחברת Altana של קלאטן, לפי שווי של כמיליארד דולר, וב-2016 יצאה לשוק. לחברה יש 450 עובדים, כ-400 בארץ והשאר בארצות הברית, סין ואירופה. הם צופים לגדול בעשרות רבות של עובדים בחודשים הקרובים. הגידול ימשיך גם בתחומי הפיתוח, אבל עיקר העבודה זה הרחבה של הייצור והתמיכה בלקוחות.

"אחרי 15 שנים של פיתוח השקנו את המוצר ראשון שלנו, ומכרנו שתי מכונות ראשונות, הראשונה בארץ, והשנייה בגרמניה שעברה" אמר לנדא בשיחה עם "גלובס". "הפידבק היה מאוד חיובי וזה ברור שאנחנו מתכוננים לזינוק מאוד גדול. קיבלנו הזמנות מכל העולם, מסין, מצפון אמריקה, מדרום אמריקה". לדברי לנדא החברה צפויה להתרחב בחודשים הקרובים מבחינת כמות העובדים לקראת ההתרחבות הגלובלית, והוא הדגיש כי הייצור יישאר "כחול-לבן".

"גייסנו את הסכום הזה כי אנחנו צריכים להתכונן להתרחבות מאוד משמעותית. יש לנו מעל חצי מיליארד יורו של הזמנות, ובינתיים הפסקנו לשווק בגלל שיש לנו הזמנות לשנים קדימה. אנחנו נספק עשרות מכונות בשנה הקרובה ואחרי זה מאות בשנה. אלו מכונות ענקיות, ששוקלות 35 טון כל אחת - 35 טון של טכנולוגיה שדורשות תשתיות ייצור מאוד מסיביות. בגדול מכונה עולה כ-3 מיליון דולר, זה תלוי בשוק ובלקוח, אבל יחסית לדפוס קונבנציונלי ההחזר הוא מאוד מהיר".

הננו-דפוס מתבסס על דיו שפיתחה החברה, שחלקיקיו קטנים משל דיו רגיל, ואף מגודלו של חיידק. החברה פיתחה מכונות דפוס-ננו הפונות לשווקים שונים, אשר עושות שימוש בראש דיו מיוחד. ראש הדיו המסוגל לעשות שימוש בגודל המיקרוסקופי של חלקיקי הדיו כדי להדפיס בעזרתו באיכות גבוהה, מבחינת חדות וצבעוניות, על סוגי חומרים שונים, מנייר, דרך עץ ועד מתכת. התוצאה היא הדפסה זולה יותר ועמידה יותר מדפוס דיגיטלי רגיל.

"אנחנו מתמקדים ב-4 שווקים", סיפר לנדא. "הדפוס המסחרי; שוק האריזות, שמתחלק לשניים - אריזות קרטון, ואריזות גמישות, כמו שקיות. יש כ-500 מיליארד דולר של דפוס בשנה רק באריזות, וזה ממשיך לגדול בקצב מרשים, וזה לא יוחלף במדיה דיגיטלית. השוק הרביעי זה הוצאה לאור. התחום אמנם נמצא בירידה, אבל יקחו עשרות שנים עד שהוא יעלם, ובינתיים יש לדפוס הדיגיטלי הזדמנויות מעולות".

לנדא דיגיטל פרינטינג היא חלק מקבוצת לנדא, שבראשה עומד בני לנדא. הקבוצה כוללת ארבע יחידות: לנדא דיגיטל פרינטינג; לנדא לאבס, זרוע החדשנות של הקבוצה המפתחת ננוטכנולוגיה לשימוש באנרגיה סולארית, ציפויים לתעשיית הרכב, צבע שיער, קוסמטיקה, יהלומי מעבדה, הדפסה תלת ממדית, ננו-תרופות ותחומים אחרים; לנדא ונצ'רס, המשקיעה בחברות סטארט-אפ טכנולוגיות ישראליות פורצות דרך; וקרן לנדא, התומכת בסטודנטים באוניברסיטאות ובתכנית עתידים, במטרה לצמצם פערים בחינוך בישראל".

לנדא דיגיטל פרינטינג

מנכ"ל: ישי אמיר

שנת הקמה: 2003

עובדים: 450, כמעט כולם ברחובות.

סה"כ גיוסי הון: 400 מיליון דולר