מקורבי שרגא ברוש בעקבות מעצרו: "זה אובר-שוטינג מטורף"

תעשיינים: "מישהו כאן יצא מפרופורציות: מחלוקת על מס של 1.5 מיליון שקל אינה כזה ביג דיל, ובטח לא סיבה מספיק מוצדקת בשביל לעצור איש עסקים מוכר"

שרגא ברוש / צלם: תמר מצפי
שרגא ברוש / צלם: תמר מצפי

תעשיינים ואנשי עסקים שהגדירו את עצמם כ"מקורבים לשרגא ברוש", טענו היום (ה') בעקבות מעצרו כי "מישהו כאן יצא מפרופורציות: מחלוקת על מס של 1.5 מיליון שקל אינה כזה ביג דיל, ובטח לא סיבה מספיק מוצדקת בשביל לעצור איש עסקים מוכר, שגם מייצג את המגזר העסקי במשך שנים ארוכות. זה אובר-שוטינג מטורף".

אותם מקורבים לברוש טענו עוד כי התבשרו על מעצרם של האחים שרגא ויריב ברוש בהפתעה. לדבריהם, "שרגא הוא איש ישר. הוא זהיר, מכיר את הסביבה שבה הוא פועל ומקפיד לקיים הפרדה מוחלטת בין פעילותו הציבורית כנשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, תפקידים שהוא ממלא בהתנדבות - לבין פעילותו כתעשיין וכאיש עסקים. אפילו את הנסיעות שלו לישיבות בירושלים הוא עושה על חשבונו".

בכל הקשור להתנהלות העסקית ובכלל, יש לברוש כמה סיבות טובות להקפיד עליה. זאת, מתוקף השותפות העסקית שלו עם עופר עיני, לשעבר יו"ר ההסתדרות, בחברה המשותפת שלהם למכירת גז טבעי לתעשייה; ומפעילויותיו העסקיות הנוספות. ברוש הוא תעשיין ותיק שמחזיק מפעל לייצור חוטים ושטיחים באזור התעשייה ברקן ומפעל נוסף בנצרת לייצור של אריזות גמישות למוצרים.

אגב, על המפעל בברקן ביקש ברוש מרשות ההשקעות שבמשרד הכלכלה מענק במסגרת תוכנית שגיבש כדי לפתח אותו. המענק, בהיקף של כמה מיליוני שקלים, אושר, אך החברה של ברוש עדיין לא משכה אותו.

כך, בנוגע לחלקה המרכזי של התאחדות התעשיינים, שהיא הלוביסטית הגדולה של התעשיינים מול משרדי הממשלה, רגולטורים ומחוקקים, בעניין הנגשת הגז הטבעי למפעלים בכל הארץ במטרה להוזיל עלויות ייצור - טען ברוש בעבר כי הוא נמנע מעיסוק בנושא בשל הזיקה שלו לחברת הגז שהקים עם עיני. לדבריו, הוא יוצא מישיבות הנהלה של ההתאחדות שבהן מועלית סוגיית הגז הטבעי,והוא ייפה את כוחם של אחרים לדון על כך במקומו.

היחסים האישיים והעסקיים של ברוש עם עיני היו מספיק טובים כששניהם היו בשתי פוזיציות: זה בתפקיד הלוביסט של המעסיקים, וזה בתפקיד הלוביסט של העובדים. למרות האינטרסים המנוגדים של שניהם, הם ידעו להסתדר כל-כך טוב, עד שהפכו את זה לביזנס לכל דבר, כזה שעוד צפוי להתרחב בקרוב בשל שאיפותיהם לפעול גם בתחום החשמל הביתי, תוך תחרות בחברת החשמל.

אף שיש מי שטוענים כי התאחדות התעשיינים - קודם בתקופת הכהונה של הנשיא הקודם צבי אורן ובהמשך בתקופתו של ברוש בתפקיד - איבדה מכוחה ומהשפעתה על משרדי הממשלה והכנסת, היא עדיין נחשבת לגוף כלכלי מרכזי, חשוב וכנראה גם עשיר יחסית.

בסוף השנה שעברה, כשתקופת הכהונה הראשונה של ברוש בתפקיד נשיא ההתאחדות הסתיימה, והוא עמד לפני הליך טכני של בחירות פנימיות לקראת תקופת כהונה שנייה, התלבט ברוש אם לפרוש ולהיכנס לחיים הפוליטיים במסגרת אחת המפלגות.

גורמים בהתאחדות מתעקשים לומר שהוא עדיין מתעניין בחיים הפרלמנטריים באמצעות מפלגת ישראל ביתנו שבראשות שר הביטחון אביגדור ליברמן. היחסים בין השניים כל-כך טובים, עד כדי כך שתוכנית שגיבש ברוש להעלאת קצבאות הזקנה, תוך ייקור ההפרשות לביטוח הלאומי של המעסיקים, זכתה לברכת הדרך של ליברמן ולהבטחה כי הכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו, יאפשרו את הוצאתה לדרך.

אלא שבתום שבועות ארוכים של אי-ודאות באשר למהלכיו ולרצונותיו של ברוש, הוא החליט שהוא נשאר בתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים. "אז הוא הפריח בלון, כדי לראות אם עדיין אוהבים אותו", ניתח אז תעשיין שהתבונן על הדברים מהצד.

מנגד, אחד ממקורביו של ברוש סיפר על "טלפונים שהוא קיבל בלי סוף מראשי המשק, מבכירי התעשיינים ואפילו מגורמים פוליטיים שביקשו ממנו להישאר, כי זה 'צו השעה'".