יש הסכם באיחוד האירופאי: יוקמו מרכזי פליטים מחוץ ליבשת

ההסכם קובע לראשונה הקמת "מרכזי קליטה" לפליטים מחוץ לגבולות אירופה בסיוע סוכנות הפליטים של האו"ם, צמצום פעילות ספינות ארגונים לא ממשלתיים בים התיכון שמסייעות לפליטים וכן השתתפות במימון מרכזי קליטה חדשים לפליטים באיטליה וביוון

סירת פליטים בחוף לסבוס ביוון / צילום: רויטרס, Dimitris Michalakis
סירת פליטים בחוף לסבוס ביוון / צילום: רויטרס, Dimitris Michalakis

לאחר דיונים שנמשכו כל הלילה, הגיעו הבוקר מנהיגי מדינות האיחוד האירופי להסכם בסוגיית ההגירה הלא-חוקית ליבשת, במטרה לצמצם או למנוע כליל כניסה חדשה של פליטים ומבקשי מקלט ליבשת.

ההסכם קובע לראשונה הקמת "מרכזי קליטה" לפליטים מחוץ לגבולות אירופה בסיוע סוכנות הפליטים של האו"ם, צמצום פעילות ספינות ארגונים לא ממשלתיים בים התיכון שמסייעות לפליטים וכן השתתפות במימון מרכזי קליטה חדשים לפליטים באיטליה וביוון. ההסכם גם כולל תשלום נוסף לטורקיה, בשווי שלושה מיליארד, תמורת נכונותה למנוע הפלגת פליטים ליוון.

"אנחנו לא לבד יותר באיחוד האירופי", הכריז בסוף הפגישה ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, שהצהיר כי עמדות מדינות אומצו בהחלטה המשותפת. גם קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הודיע כי "בפעם הראשונה תחוזק השמירה על גבולות האיחוד האירופי". קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שההחלטה החדשה מהווה שינוי מהותי של מדיניות קבלת הפליטים שלה לפני שלוש שנים, אמרה כי ההצהרה המשותפת שולחת "מסר של תקווה" בנוגע לטיפול בסוגיה במסגרת האיחוד האירופי. מרקל אמרה לפני כן כי שאלת ההגירה וההתמודדות האירופית אתה היא "בעיה גורלית המאיימת על עתיד האיחוד האירופי".

כעת נותר למרקל לברר אם רפורמת ההגירה שהוכרזה בבריסל הבוקר, לאחר עשר שעות דיונים, תספק את שותפיה הקואליציוניים מבוואריה, ה- CSU . המפלגה הציבה אולטימטום לקאנצלרית לפי עליה למצוא פתרון שיאפשר חלוקה בנטל הפליטים ודחיית מבקשי מקלט שנרשמו במדינות אחרות כבר בגבול גרמניה. ההסכם האירופי אינו מתייחס לכך, אך קובע כי "יוחמר הפיקוח" על מעבר של פליטים ממדינה למדינה בתוך האיחוד.

כלי התקשורת ביבשת עסקו הבוקר בעיקר בסעיף עליו הסכימו מדינות האיחוד האירופי בנוגע להקמת מרכזי קליטה לפליטים ומבקשי מקלט מחוץ לגבולות האיחוד, ובמיוחד במדינות צפון אפריקה. הדבר אמור להיעשות בשיתוף סוכנות האו"ם לפליטים וכמובן בהסכמת המדינות בהן יוקמו, שצפויות לקבל תמיכה כספית רבה מהאיחוד בתמורה לנכונות להקמתם. עד כה, לא ברור אילו מדינות יהיו מוכנות לכך.

עצם ההודעה על ההגעה להסכם משותף היא הישג משמעותי בעבור האיחוד, בעקבות הבחירות באיטליה ובאוסטריה, שהעלו לשלטון קואליציות המתנגדות בחריפות להגירה. משמעות ההסכם, גם אם נוסח בעמימות, היא שהעדיפות הראשונה של האיחוד האירופי כיום היא למנוע הגעה נוספת של פליטים, מבקשי ומקלט ומהגרים לגבולותיו, גם במחיר העברת מיליארדי יורו למדינות מחוץ לאיחוד שהן מדינות מקור לפליטים או מדינות מעבר.