האלוף עמידרור: בתחום היבשה אלביט תהיה מונופול חזק ביותר

בדיון מיוחד בוועדה לביקורת המדינה אמר האלוף (במיל'), שבדק מטעם המדינה את טיב המהלכים שקדמו להפרטת תעש, כי "אלביט היא כבר היום כוח מאד חזק מול כוחות היבשה, והיא תהיה כוח מונופול חזק ביותר. עם זאת, זה מונופול שמשרד הביטחון חזק ממנו, שכן הוא תלוי בהזמנות של המשרד"

יעקב עמידרור / צילום: קובי גדעון-לע"מ
יעקב עמידרור / צילום: קובי גדעון-לע"מ

"אלביט היא כבר היום חברה עם כוח מאוד חזק בכל מה שקשור לתחום היבשה של צה"ל והיא צפויה להיות מונופול חזק עוד יותר. עם זאת, זה מונופול שמשרד הביטחון חזק ממנו, שכן הוא תלוי בהזמנות שעושה המשרד", כך אמר היום האלוף (במיל') יעקב עמידרור במסגרת דיון מיוחד בכנסת שיזמה יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ' בעקבות דוח מבקר המדינה על הליקויים בהפרטת התעשייה הצבאית (תעש מערכות).

עמידרור סירב לומר מה יהיה אחוז השליטה של אלביט בתחום היבשה, וציין שמדובר בשיעורים של 40% עד 50%. מנגד טענה ח"כ יחימוביץ' כי מדובר ככל הנראה בשיעורים של כ-60%.

מבקר המדינה פרסם בשבוע שעבר את הדוח בו נחשפה שורה של ליקויים שליוו בשנים האחרונות את תהליך ההפרטה של החברה ומכירתה לאלביט בתמורה ל 1.8 מיליארד שקל. מהדיון בוועדה נעדרו מנהל רשות החברות הממשלתיות לשעבר, אורי יוגב, החשבת הכללית באוצר לשעבר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו וראש אגף התקציבים לשעבר באוצר, אמיר לוי. השלושה היו מעורבים בתהליך ההפרטה של החברה במהלך השנים האחרונות. גם מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם נעדר מהדיון, בשל נסיעתו לחו"ל.

"חברה מדממת ללא זכות קיום"

עמידרור, שבחן בשם משרד האוצר את תהליכי ההפרטה של תעש, טען במהלך הדיון כי במערכת הביטחון קיימת תמימות דעים על כך שאלביט לא תעלה מחירים של מוצרים שהיא מוכרת למשרד הביטחון, לאחר רכישת תעש וזאת משום שמשרד הביטחון יגיב בסירוב לאשר לה עסקאות יצוא של נשק.

עוד טען עמידרור כי יש לקיים את ההפרטה, שכן "עד כה תעש דיממה והייתה חברה ללא זכות קיום".

מנכ"ל תעש, אבי פלדר העיר על הדברים ואמר כי "בפנטגון שומעים דברים טובים יותר על תעש מאלה שנשמעים פה. אם מדינת ישראל, שהיא הבעלים של החברה, רוצה ללכת להפרטה או למיזוג של תעש עם חברה אחרת, זאת זכותה. אבל מה שקרה כאן, זה שקודם כל ייבשו את תעש במשך שנים ורק לאחר מכן גילו שהיא צמאה. בוודאי שתעש דיממה במשך שנים: הבעלים שלה החליטו שהיא תדמם והיא דיממה. לא נתנו לנו לגייס הון ולהתנהל כמו שצריכה להתנהל חברה שרוצה לצמוח. ועדיין, אנחנו חברה מצוינת עם סט של מוצרים מעולים שהשקענו על פיתוחם חצי מיליארד שקל בעשור האחרון".

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו שהוביל במהלך החודשים האחרונים את תהליך ההפרטה של תעש טען בדיון כי ההסכמים עם אלביט כוללים סעיפים קשיחים שלפיהם לאחר רכישת תעש היא לא תוכל להעלות באף שלב את מחירי המוצרים הקיימים שפותחו בידי תעש ונמכרים למשרד הביטחון לשימוש צה"ל. השאלה של יחימוביץ' אודות מחירם של מוצרים קיימים שישודרגו, ישופרו ויעבור מיתוג מחודש, נותרה בלי מענה.

יחימוביץ' הטיחה בחזקיהו ובנציגי המדינה האחרים שהשתתפו בדיון את עיקרי הממצאים שעולים מדוח המבקר ובהם ליקויים בהכנת הערכות השווי של תעש; מתנה בגובה של כמיליארד שקל שקיבל משרד הביטחון כתמריץ לקידום הליך ההפרטה של תעש; היעדר שקיפות ופרוטוקולים שנכתבו בדיעבד; פגישות קריטיות בין בעלי תפקידים שהיו מעורבים בהליך זה ולא תועדו כלל ועוד.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, ינקי קוינט שהשתתף בדיון טען מצדו כי "התהליך הזה התנהל בלי שדבק רבב באיש".

עדיין בבדיקה של רשות הגבלים עסקיים

נציג התעשייה האווירית, שחוששת מהתעצמות אלביט ומכרסום ביתרונותיה בתחום הטילים טען בדיון כי החברה ממתינה עד לעצם הרגע הזה לפתרונות שהובטחו לה על ידי המדינה, כדי להבטיח את הוודאות העסקית שלה לאחר מיזוג אלביט ותעש.

בשלב זה, עסקת המיזוג מקודמת אף שהממונה על הגבלים עסקיים, מיכל הלפרין עדיין מקיימת בדיקה מקיפה אודות ההשפעה של רכישת תעש בידי אלביט. נציג הרשות בדיון טען כי מדובר בבדיקה שניתן לקיים אותה רק לאחר שהגיעו לרשות ההגבלים הודעות המיזוג של תעש ושל אלביט. לדבריו, במקביל להודעות אלה הוגשו לרשות גם מספר קבילות שנבדקות במסגרת אותו הליך.

יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה בתום הדיון כי הוועדה בראשותה תקיים על הנושא דיון נוסף, לרבות בוועדת המשנה החסויה.  לדבריה "רוב הפגמים בתהליך ההפרטה של תעש נולדו מהלהיטות של המדינה להפריט את תעש. היה להט לייבש את תעש ולמכור אותה בתנאים הנוכחיים. אני לא מבינה מה המדינה מרוויחה מכל זה. משהו כאן לא ברור מהיסוד".