כחלון: "הצלחנו בצמצום הפערים, אבל לצערי עדיין לא מספיק"

שר האוצר הציג היום את תוכניות העבודה של משרד האוצר בוועדת הכספים של הכנסת

משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס
משה כחלון / צילום: סטרינגר ישראל, רויטרס

"יעד הצמיחה של ישראל הוא 5%, בשנתיים האחרונות צמחנו ב-4.5%" - כך אמר היום (ב') שר האוצר משה כחלון בהצגת תוכניות העבודה של האוצר בוועדת הכספים של הכנסת.

לדברי כחלון, "מי שחושב שאפשר למגן את הצפון או לעזור לעסקים קטנים או לנכים בכותרות - ניסינו, זה לא עובד, צריך להצמיח את המשק בשביל הדברים האלה".

כחלון הוסיף כי "לקחנו על עצמנו את נושא יוקר המחיה, ואני שמח שלפי ה-OECD יש ירידה של 5%. בצמצום הפערים הצלחנו אבל לא מספיק לצערי. צמצמנו פערים באמצעות תוספת שכר דיפרנציאלית ונטו משפחה. בדיור יש ויכוח אם המחירים ירדו ב-2.4% או 2.2% אבל דבר אחד ברור - המחירים יורדים, ואני כמעט בטוח שזה ימשיך. יש לנו מספיק מתנגדים למהלכים האלה אבל אנחנו כנראה נתגבר עליהם".

בהמשך הדיון שהתקיים היום בוועדת הכספים במסגרת יום תוכניות עבודת הממשלה בכנסת, נשאל שר האוצר מספר שאלות בנושאים שונים.

חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) התייחס לסוגיית דיירי השכונות שממתינות לפיצוי: "יש בעיה שצריכה להגיע לפתרון. לא הרבה מקומות בארץ, מקומות כמו ליפתא, גבעת עמל, כפר שלם, שכונת הארגזים ושורה שלמה של שכונות. אנשים שנשלחו על ידי המדינה בתחילת ימיה, יישבו את הקרקע ואחר כך ננטשו. הקרקע היום שווה מיליארדים, ורוצים לבנות מגדלי יוקרה. התושבים לא רוצים את הירח ולא רוצים לבנות מגדלים. הם רוצים רק דירה תמורת דירה. יש כאן בעיה מערכתית. אם נוכל למצוא פתרונות של דירה תמורת דירה יהיה אפשר לפנות את הקרקע וזה יעזור. זה יעזור גם לבנות במקומות האלו וגם ייתן פתרונות חברתיים.

לשאלת דב חנין השיב שר האוצר כי "הגיע לשולחני נושא השכונות. את ליפתא פתרנו, ובעיה נוספת שהגיעה אלינו בבת ים לדעתי תוך שעות גם נפתור. הרי לפנות בכוח זה הכי קל. אנחנו ממש בשעות האלה בהסדרה, אני מאוד מקווה שיסתיים. מדובר בקבוצה של אנשים שהביאו בשנות ה-90 בקרוואנים, ואני מקווה שיעברו לבתים נורמליים משלהם. החלום שלי זה לתת מענה לקבוצות האלה שלדעתי קופחו. יש בעיות משפטיות בחלק מהמקומות. הלב שלי שם, והחלום שלי לתת מענה לקבוצות האלו. אני מקווה שלאט לאט נגמור עם זה".

חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התייחס לצווי ההריסה במגזר הערבי ושאל את שר האוצר: "יש הרגשה שיש מתקפה של הריסות בתים. עשרות צווים ביישובים ואולי יותר. בנוסף לנגב. נשאלת השאלה - היו הצהרות שמשקיעים יותר בתכנון ופחות בהריסות. לכן אני שואל האם ההצהרות הללו היו סתם, כי בשטח מרגישים בעיקר את המקל".

שר האוצר השיב לח"כ טיבי ואמר: "אין בתוכנית העבודה של משרד האוצר להרוס בתים. יש לסדר ולתכנן. אנחנו משקיעים בתוכניות. הקצבנו 110 מיליון שקל ויש המון תכנון. אני מוכן לקבל שאולי זה לא מספיק. אבל אתם יודעים שנעשים דברים, אפשר לדבר על הקצב או היקפים, אבל הד'ברים נעשים ותכנון מקודם. אבל באותו הזמן, מי שבונה על קרקע באופן לא חוקי פוגע גם בחברים שלו. גם בטייבה וגם בנתניה. אם יש קרקע שצריך לבנות עליה 500 יחידות דיור, ויש מישהו שבנה בצד ללא אישור, הוא פוגע בכולם. כשמדברים על הריסה, אנחנו מתערבים במקרים שפוגעים ביישוב ובכלל הציבור". במקביל, ח"כ טיבי התייחס גם לנושא נוסף, הקושי של המגזר הערבי בקבלת הלוואות לדיור. על כך השיב שר האוצר כחלון: " הלוואות בדיור זה לא אנחנו זה בנק ישראל. אבל נשמח לסייע במידת האפשר".

גם חברת הכנסת סתיו שפיר השתתפה בדיון ושאלה את השר מדוע מנכ"ל משרדו לא הסכים להגיע לדיונים בוועדת השקיפות בראשה היא עומדת. השר השיב כי: "הגעה של נוכחות בכירה חשובה. אבל אני גם מבקש לשמור על כבודם. הם לא סמרטוטים. תשמרו על כבודם. אני עוקב, ולפעמים אני רואה מסעות השפלה בוועדות. את זה אני לא מוכן לקבל. זה עובד אולי בפריימריז אבל אין לזה מקום בוועדות הכנסת . גם לרפרנט שמדבר בוועדה יש אחים ואמא שצופים בזה. לא להשפיל. ביקורת זה בסדר, הפקידות צריכה לקבל ביקורת. אבל לא להשפיל ולא לבזות".