כחלון שוב מתחמק מהתייחסות למחירי מוצרי החלב המפוקחים

בדיון שנערך היום בוועדת הכספים, במקום להתייחס לעובדה שהוא נמנע מלחתום על התייקרות מוצרי החלב המפוקחים כפי שהמליצה ועדת המחירים - התייחס שר האוצר באופן רחב יותר לנושא התמיכה בחקלאים

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

המשבר בענף החלב חזר היום (ב') לשולחן ועדת הכספים. זה עתה הסתיים בוועדה דיון בהשתתפות שר האוצר משה כחלון, במהלכו שני חברי כנסת החברים בוועדה - יצחק וקנין ואיתן ברושי - העלו את נושא חתימה על צו התייקרות מחירי מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4%.

ואולם, שר האוצר התחמק ונמנע פעם נוספת מהתייחסות לסוגיית מחירי מוצרי החלב המפוקחים באופן ישיר. כך, במקום להתייחס לעובדה שהוא נמנע מלחתום על התייקרותם כפי שהמליצה ועדת המחירים, התייחס השר באופן רחב יותר לנושא התמיכה בחקלאים ופירט את היקפי התמיכה בהם. לסוגיה שמסעירה את ענף החלב בימים אלה, השר בחר שלא להתייחס.

רק לפני כשבועיים ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני הביעה תמיכה מקצה לקצה בהעלאת מחירי מוצרי החלב המפוקחים, ואף איימה להטיל סנקציות על משרד האוצר במקרה שלא יתקבל מענה לסוגיה, או להעביר הוראת שעה שמשמעותה חקיקה זמנית שתחייב את ייקור מוצרי החלב המפוקחים. ואולם, היום הסתפקו חברי הכנסת בתשובות שנתן השר כחלון בדיון.

ואלה הן השאלות שהפנו חברי הכנסת אל השר. ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) בירך את השר כחלון על היותו "השר החברתי ביותר במדינה", כשהוא מפנה אליו את השאלה הבאה: "בנושא חקלאות - אני יודע שלא פשוט לחתום על העלאת מחירי החלב, אך הסכם צריך לכבד, כי אם המדינה לא תכבד, מי יכבד? אם זה היה במצב ההפוך, לא היית חותם?". השר השיב: "על הורדה הייתי חותם, ברור", ואילו וקנין המשיך: "אם תעדכן את מחירי הדלק, זה ישפר בעשרת מונים את יוקר המחיה".

גם ח"כ איתן ברושי התייחס לסוגיית מחירי החלב: "לפני שבוע היה דיון על התשלום למחלבות, והייתה פה הסכמה פה-אחד. אמרתם שתוך שעה תהיה תשובה, אנחנו בסוף יולי, והמחיר לא עולה. המחיר לא תלוי באף אחד, הוא כפוף לוועדות מקצועיות. כמעט תמיד אנחנו נענים לבקשות שלכם, אבל האוצר לא סופר את הוועדות בצורה מסוימת. אני מברך על ההישגים שלצערי לא כוללים את ענף החקלאות, אני מבקש להעלות פה את ההדדיות. עם כל הכבוד, אתה לא יכול לשחק במחיר המטרה ובתשלום למחלבות. תבצע את ההחלטות".

נציין כי הדברים נאמרו במסגרת יום תוכניות עבודת הממשלה בכנסת, במסגרתו מציג שר האוצר משה כחלון מדווח על תוכניות העבודה של משרדו בוועדת הכספים.