חוק "שוברים שתיקה" עבר לקריאה שנייה ושלישית

ועדת החינוך של הכנסת אישרה את החוק השנוי במחלוקת שיזמה ח"כ שולי מועלם-רפאלי • בוועדה נשמעה ביקורת רבה על סתימת פיות: "מהלך אנטי-דמוקרטי. החוק מבזה את משרד החינוך"

ח"כ שולי מועלם / צילום: דור מלכה
ח"כ שולי מועלם / צילום: דור מלכה

ועדת החינוך של הכנסת אישרה היום (ג') את "חוק שוברים שתיקה", והוא יעבור לקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק, שיזמה ח"כ שולי מועלם-רפאלי (בית יהודי), היא שנויה במחלוקת וגררה ביקורת רבה בגלל טענות על סתימת פיות. ההצעה מסמיכה את שר החינוך לקבוע כללים שמטרתם למנוע מגורמים שאינם חלק ממערכת החינוך לפעול בבתי ספר, אם פעילותם עומדת בסתירה חמורה למטרות החינוך הממלכתי. עוד מוצע כי תימנע פעילות של ארגונים שפועלים באופן יזום לשם נקיטת הליכים משפטיים מחוץ לישראל נגד חיילי צה"ל.

5 חברי כנסת הצביעו נגד החוק: יוסי יונה, יעל כהן-פארן, יונס ואאל, מסעוד גנאים וחנין זועבי. מנגד, 8 חברי כנסת - יעקב מרגי, אמיר אוחנה, נורית קורן, שולי מועלם, מירב בן-ארי, מאיר כהן ועודד פורר - הצביעו בעד החוק.

בהצעת החוק תומך שר החינוך נפתלי בנט, שתקף את ארגון "שוברים שתיקה" מספר פעמים בעבר, ואסר את כניסתו למערכת החינוך. "'שוברים שתיקה' מבקשים לא רק להרעיל את העולם נגדנו בשנאה לישראל, אלא להרעיל גם את הילדים שלנו עם השקרים הדוחים הללו. לא ניתן להם. החוק הזה הוא לא נגד הוא בעד - בעד מדינת ישראל, בעד צה"ל, בעד חינוך אמיתי לערכים, לציונות ולגיוס משמעותי לצה"ל", אמר בנט בעבר.

אישור הצעת החוק מגיע על רקע סערה שהתעוררה אתמול (ב') בכנסת במפגש שהתקיים ביוזמת האופוזיציה בנושא ילדי עזה תחת הכיבוש. חברי כנסת מימין שהגיעו למפגש תקפו את את עצם קיומו, את חברי הכנסת שיזמו אותו וכן את הארגונים שהשתתפו בו. בין חברי הכנסת שביקרו את המפגש היה יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד.

ח"כ מועלם-רפאלי אמרה הבוקר בדיון כי "מציאות שבה יש דיבור נגד גיוס לצה"ל, ושבה נקראים תלמידים להתנגד לגיוס כאילו הגענו למנוחה ולנחלה - הוא טעות. ערך של שירות משמעותי הוא חשוב, וזאת אמונתי. גם שרי חינוך בעבר, שעמדתם הפוליטית לא הייתה כעמדתי, עדיין ראו בשירות בצה"ל ערך".

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) אמרה כי "החוק הזה צריך לרדת מסדר יומה של הוועדה ומסדר יומה של הכנסת. מרגע שצד פוליטי מחליט להחליט אילו גורמים לא ייכנסו לבית הספר, מתחיל המדרון החלקלק. עוד מעט תהיה החלטה ש'נשים עושות שלום' לא יוכלו להכניס לבתי הספר. אני והמחנה הציוני לא תומכים באף ארגון שמגנה את חיילי צה"ל, אבל לסתום פיות זהו מהלך אנטי-דמוקרטי ומדרון חלקלק".

ד"ר עמיר פוקס מהמכון הישראלי לדמוקרטיה אמר כי "הצעת החוק היא פתח לסתימת פיות ולמניעת דיון ציבורי. יש ארגונים שאני ממש לא מסכים איתם, אבל הייתי מעדיף שמנהל בית ספר יזמין ארגונים לנהל דיון ציבורי מבוקר בתוך תחומי בית הספר".

ד"ר ריקי טסלר מהקואליציה לדמוקרטיה בחינוך אמרה: "השאלה שלי היא ממתי שר החינוך מחליף את המשרד לביטחון פנים? למה בגלל ארגון אחד צריך לחוקק חוק מכליל? אם יש ארגון שעובר על החוק, הוא לא ייכנס ממילא למשרד החינוך. רק אתמול חוקק חוק הגיוס שמסנדל את ההצעה הזאת. האם ניתן לחנך את החרדים לחינוך משמעותי בצה"ל? ואם לא - האם מישהו יוכל לעשות מעשה נגדם? החוק זה מבזה את משרד החינוך". 

"שוברים שתיקה" מסרו בתגובה: "לא מפתיע ששר חינוך שקורא להרוג ילדים פלסטינים בני 8 לא מבין בחינוך. סתימת האוזניים לתלמידים וסתימת הפה לחיילים לא תעלים את הכיבוש - זו רק עדות נוספת לדרך שבה הכיבוש משחית אותנו. נפתלי, כדאי שתבין - גם אלף חוקים לא יעזרו. אנחנו נמשיך לשבור שתיקה על מה שעשינו בשטחים - עד שהכיבוש יסתיים".