ועדת המודיעין בסנאט: רוסיה בחשה בבחירות וסייעה לטראמפ

הוועדה, בשליטת הרפובליקאים, סומכת ידה על על ההערכה המקצועית של קהיליית המודיעין האמריקאית, שקבעה מסקנה זהה: "מדוייקת ולעניין" • טראמפ: "ציד מכשפות... פוטין אמר שרוסיה לא התערבה, ואני מאמין לו"

דונלד טראמפ וולדימיר פוטין / רויטרס
דונלד טראמפ וולדימיר פוטין / רויטרס

ועדת המודיעין של הסנאט בוושינגטון, שנמצאת, כמו כל ועדות הסנאט, בשליטת הרפובליקאים, הודיעה אמש (ג'), כי היא סומכת ידה על הערכה של קהיליית המודיעין האמריקאית, שלפיה בחשה רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב, ב-2016, כדי למגר את הילארי קלינטון ולסייע לדונלד טראמפ לזכות בבחירות.

מסקנת הוועדה נחשבת סטירת לחי לטראמפ ועשויה להצביע על סדקים בחומת התמיכה של מחוקקים רפובליקאים בנשיא, שעד עתה נראתה מוצקה ובלתי חדירה. טראמפ טוען, כי מדובר ב"ציד מכשפות" נגדו. "רוסיה מוסיפה לומר, שהיא לא התערבה בבחירות", הוא צייץ בשבוע שעבר. במשתמע, טראמפ מאמין לרוסיה, לא לסוכנויות המודיעין של ארה"ב. "מה קורה עם FBI ועם משרד המשפטים ועם הילארי הנוכלת ועם כל השקרים? מצב מביש!", הוא כתב ב-28 ביוני בחשבון הטוויטר שלו.

בשבועות שחלפו העצימו תומכי טראמפ בקונגרס - בעיקר בבית הנבחרים - קמפיין השמצות נגד קהיליית המודיעין ונגד FBI. מחנה טראמפ מאשים גופים אלה בהטיה נגד טראמפ ובשחיתות פוליטית. במקביל תוקפים תומכי הנשיא את החקירה בפרשת המעורבות הרוסית שעורך התובע המיוחד, רוברט מולר. הם טוענים, כי חוקרי מולר הם "13 דמוקרטים ממורמרים", שחותרים להפיל את הנשיא אף על פי שהוא נבחר בבחירות דמוקרטיות.

שתי ועדות המודיעין בקונגרס - של הסנאט ושל בית הנבחרים - חקרו במשך כשנה וחצי האם רוסיה אכן בחשה בבחירות בארה"ב והאם היא עשתה זאת כדי להניף את טראמפ לבית הלבן. שתיהן בדקו את מהימנות ההערכה של קהיליית המודיעין האמריקאית, שקבעה, ב"וודאות גבוהה", כי הרוסים אכן התערבו לטובת המועמד טראמפ.

בניגוד לוועדת המודיעין של בית הנבחרים, שלא הצליחה לתפקד בגלל סירובם של הרפובליקאים לפעול יחד עם עמיתיהם הדמוקרטים, הצטיינה ועדת המודיעין של הסנאט בשיתוף פעולה הדוק בין חברי שתי המפלגות ויו"ר המפלגה, ריצ'ארד בר, רפובליקאי מקרוליינה הצפונית, פעל יד ביד עם הדמוקרט הבכיר בוועדה, מארק וורנר, מווירג'יניה.

התוצאה היא כתב אישום נוקב נגד רוסיה, מגובה בראיות, שרואה אור כמה שבועות לפני פגישתו המתוכננת של טראמפ עם ולדימיר פוטין בפינלנד. כשנשאל טראמפ בשבוע שעבר האם ימחה באוזני פוטין על הבחישה הרוסית בבחירות לנשיאות, השיב טראמפ בשאלה: ומה עם האי-מיילים של הילארי? טראמפ מתכנן פגישה בארבע עיניים עם פוטין (כלומר רק עם מתרגם), כך שלעולם לא נדע מה באמת מה ייאמר באותה פגישה.

מסקנות קהיליית המודיעין, שרוסיה אכן התערבה בבחירות ב-2016 כדי לסייע לטראמפ הן "מדויקות ולעניין", נאמר בהודעה של יו"ר הוועדה. "... הוועדה הקדישה את 16 החודשים שחלפו לבדיקת המקורות, העבודה המקצועית והתשומה האנליטית שביסוד ההערכה המודיעינית; הוועדה אינה מוצאת שום סיבה לחלוק על המסקנות המודיעיניות". ועדת המודיעין של הסנאט מותירה פתוחה את ההשאלה האם הניסיונות הרוסיים צלחו, או, במילים אחרות, האם רוסיה אכן הושיבה את טראמפ בלשכה הסגלגלה.

ועדת המודיעין של בית הנבחרים התפלגה, כאמור, אחרי כמה חודשי חקירה וגביית עדויות. במארס פרסם הרוב הרפובליקאי בוועדה זו דו"ח שהודה כי הייתה מעורבות רוסית בבחירות, אך לא קיבל את הטענות שההתערבות נועדה לסייע לטראמפ.