אחרי תנובה וטרה: גם הרפתנים מאיימים לעתור לבג"ץ

הרפתנים המשתייכים למגזר המשפחתי הכולל כ-600 רפתות, טוענים בניגוד לשתי המחלבות כי מחיר החלב הגולמי חייב לעלות • שלחו מכתב חריף לשר האוצר ולשר החקלאות ובו הם מאיימים לפעול "בכל אמצעי חוקי העומד לרשותם" מה שהם מגדירים כ"קיפוח ודריסת זכויותיהם הבסיסיות והחוקתיות"

רפת / צילום: איל יצהר
רפת / צילום: איל יצהר

הסערה במשק החלב נמשכת: אחרי תנובה וטרה, גם הרפתנים נערכים לעתירה לבג"ץ. הטענות של הרפתנים מתייחסות להורדת מחיר החלב הגולמי (או אי-עלייתו), כשבמקביל נמשכים ניסיונות להגיע להסדרה בענף.

הרפתנים המשתייכים למגזר המשפחתי (רפתות פרטיות במושבים) הכולל כ-600 רפתות, שלחו מכתב חריף באמצעות משרד עורכי הדין יניב גבע ושות', במסגרתו הם מאיימים לפעול "בכל אמצעי חוקי העומד לרשותם" נגד מה שהם מגדירים כ"קיפוח ודריסת זכויותיהם הבסיסיות והחוקתיות". המכתב, שהגיע לידי "גלובס", מופנה לשר האוצר, משה כחלון, ולשר החקלאות, אורי אריאל, והוא מהווה עבורם פנייה אחרונה לקראת עתירה לבג"ץ.

המגזר המשפחתי מהווה כ-40% מהיקף ייצור החלב במשק. בבסיסו של המכתב, החתום על-ידי עו"ד יניב גבע ושירי מלכי, מפורטות שלוש טענות מרכזיות לגביהן צפויים הרפתנים לעתור: דרישה למנוע את פתיחת השוק המקומי לייבוא מוצרי חלב, הפסקת ה"חתירה תחת מכסות החלב", ודרישה לקבוע מנגנוני הגנה על המכסות בשיתוף פעולה עם הרפתנים. בפועל, מדובר באיום לקראת עתירה לבג"ץ על מניעת עלייתו של מחיר החלב הגולמי, זאת בעקבות העתירה של המחלבות טרה ולאחר מכן תנובה, נגד ההימנעות של שר האוצר מלחתום על התייקרות מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4%.

"מחיר המטרה נשחק בצורה דרמטית" 

ראשית - מכסות החלב. בימים האחרונים הועלו תוכניות (דוגמת זו של פרופ' אבי שמחון מטעם משרד ראש הממשלה) לבטל את משטר המכסות במסגרת ביטול התכנון בענף החלב והפיכתו לשוק חופשי עד 2025. הרפתנים מדגישים במכתב כי למכסות החלב שחולקו או נמכרו על-ידי המדינה, "מעמד קנייני אישי וכלכלי", וכי הן מהוות עבורם מקור הכנסה שתורם גם ל"עצמאות צרכנית וביטחון תזונתי" למדינת ישראל. הם מפרטים כי לאורך שנים המדינה עודדה אותם להרחיב את פעילותם באמצעות הקניית מכסות חלב כאמצעי ליצירת מקורות פרנסה, ולא ייתכן שכעת היא מבקשת לבטל אותן בהינף יד.

סוגיה נוספת שאליה מתייחסים הרפתנים היא העלאת מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי). הם מזכירים כי מטרתו של מחיר המטרה הוא "להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו, תוך הבטחת מחירים נאותים ליצרנים, למחלבות ולציבור, ותנאים הולמים לפעילות היצרנים והמחלבות". לטענתם, לאורך השנים האחרונות "מחיר המטרה נשחק בצורה דרסטית והרסנית ביותר ללא כל צידוק".

עוד הם טוענים, כי באופן המנוגד לחוק החלב, "מחיר המטרה הקבוע כיום אינו מבטיח להם בשום צורה מחיר נאות או תנאים הולמים לפעילותם - אלא רחוק מכך", וכי "צורך זה בהעלאת מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי - ש.מ) הינו צו השעה, נוכח השחיקה התלולה בשכר עבודתם של הרפתנים במהלך השנים מחד ועליית מחירי חומרי הגלם וגורמי הייצור השונים".

הסוגיה השלישית שאותה תוקפים הרפתנים היא פתיחת השוק לייבוא ולתחרות, כפי שעולה מהתוכניות העתידיות למתווה במשק החלב. "כיום מתבצע יבוא חלב מתגבר החותר תחת בסיס קיומן של מכסות החלב ואשר יביא בסופו של דבר, גם אם אין כוונה לכך וגם בהיעדר החלטה פוזיטיבית בעניין, לידי ביטול מכסות החלב בפועל", נכתב במסמך.

בתוך כך נזכיר כי שתי מהמחלבות הגדולות בישראל - תנובה וטרה - הגישו כאמור כל אחת בנפרד עתירה לבג"ץ. בהחלטה שניתנה על-ידי השופט נועם סולברג נקבע כי תגובה לבקשת טרה למתן צו ביניים שיעצור את עליית מחיר החלב הגולמי ללא חתימה על התייקרות מוצרי החלב המפוקחים, תינתן עד יום ראשון הקרוב.