"שעתיים לשריקה": לאן נעלם ולדימיר פוטין?

מאז משחק הפתיחה של המונדיאל, הנשיא הרוסי לא מתייצב למשחקי הנבחרת הרוסית בגלל "עומס עבודה" • גם הערב (21:00) הוא צפוי שלא להופיע באיצטדיון בסוצ'י לרבע הגמר מול קרואטיה • וממשיכים בהימורים: על מי הולכים המנכ"לים הבולטים בישראל?

פוטין מתכונן לפתיחת המונדיאל / צילום: רויטרס - Sputnik Photo Agenc
פוטין מתכונן לפתיחת המונדיאל / צילום: רויטרס - Sputnik Photo Agenc

אחרי ההעפלה של צרפת ובלגיה אתמול, ארבע נציגות אירופיות ייאבקו הערב (שבת) על שני המקומות הנותרים בחצי הגמר. המשותף לכל הרביעייה הזאת - אנגליה, קרואטיה, שבדיה ורוסיה: אף אחד לא לקח אותן ברצינות כמועמדות להגיע לגמר, אבל אחת מהן בטוח תהיה שם.

התוצאות של אתמול מבטיחות לנו כי גם במונדיאל הזה תניף את הגביע נבחרת מאירופה - וזה יקרה בפעם הרביעית ברציפות (גרמניה 2014, ספרד 2010, איטליה 2006) מה שיהפוך באופן רשמי את השליטה של אירופה בכדורגל למוחלטת. אז לאן הולכים הערב?

אנגליה - שבדיה (17:00)

משלמים כל מחיר. הניצחון על קולומביה בשמינית הגמר הקפיץ את האוהדים האנגלים בבית לסוכנויות הנסיעות, בניסיון למצוא טיסות לסמארה. מחירי הטיסות, שעמדו על כ-400 ליש"ט, המריאו ל-2,000 ליש"ט (אבל יש גם טיסות קונקשן ב-1,100 ליש"ט), ושיעור החיפושים של טיסות לרוסיה מאנגליה זינק ביממה שאחרי המשחק מול קולומביה ב-500%. ההתאחדות האנגלית שיחררה 3,000 כרטיסים לאוהדים שמעוניינים להגיע למשחק, וכל היתר יצטרכו להשיג כרטיסים ממקומיים.

המחיר, אגב, דווקא לא מאוד גבוה - נכון לאתמול נמכרו כרטיסים למקומות טובים במגרש בפחות מ-200 אירו. באנגליה מגדירים את האירוע כ"משחק הגדול ביותר של אנגליה זה 12 שנה" ומעריכים כי הממלכה תושבת - 30 מיליון איש צפויים להיות צמודים למסכים בזמן המשחק. 

מאצ'אפ. הסגל של אנגליה מוערך על הנייר משמעותית הרבה יותר מזה של השבדים - 874 מיליון אירו לעומת 119 מיליון; האנגלים מציגים סגל מוכשר וצעיר הרבה יותר - גיל ממוצע של 26.1 לעומת 28.3; הכוכב הגדול של אנגליה הוא חלוץ אדיר, הארי קיין (שווי - 150 מיליון אירו), אצל שבדיה זה כנראה הבלם ויקטור לינדלוף ממנצ'סטר יונייטד (שווי - 25 מיליון אירו).

מצד שני, שבדיה תהנה מיתרון אחד משמעותי: היא תגיע למשחק הרבה פחות עייפה, אחרי שהשלימה עלייה לרבע הגמר (מול שווייץ) ב-90 דקות, לעומת האנגלים שנדרשו להארכה ולפנדלים מול קולומביה. בסך הכול השלימו השחקנים האנגלים במשחק שמינית הגמר 131 ק"מ, לעומת 105 ק"מ של השבדים. ככל שהערב יהיה יותר ארוך (הארכה? פנדלים?), המצב של האנגלים עלול להיות פחות טוב.

היסטוריה. הדיבור על אנגליה כ"נבחרת גדולה" כמובן לא מחזיק מים, והוא נקבע בגלל הזכייה שלה במונדיאל 1966 שהתקיים אצלה בבית. גם העובדה שהאנגלים נחשבים ל"ממציאי המשחק" לא עוזרת להם. מאז וומבלי 66' חלפו לא פחות מ-25 טורנירים גדולים (יורו ומונדיאל) ואנגליה לא הצליחה לחצות את חצי הגמר.

גם שבדיה הייתה נבחרת היסטורית גדולה יותר ממה שהיא היום - וגם אצלה רגע השיא היה מזמן, 1958, בזכות מונדיאל שאותו היא אירחה בבית והיה הראשון והאחרון שבו הצליחה להעפיל לגמר. ההבדל העיקרי בין שתי הנבחרות הוא שההיסטוריה והשנים, ואיתם גם הלחץ, רודפים דווקא את אנגליה.

■ ההימור: בכי מר בלונדון בסוף הערב.

קרואטיה - רוסיה (21:00)

איפה פוטין? רוסיה עושה הכול כדי להכניס את המדינה כולה לטירוף סביב המונדיאל והנבחרות המקומית. עד כדי כך שלפני פתיחת הטורניר אפילו הוציאו שטר חדש של 100 רובל (1.6 דולר) מיוחד למונדיאל, שעליו מתנוסס הדיוקן של השוער המנוח לב יאשין.

אבל דווקא מצדו של הנשיא ולדימיר פוטין נשמר סוג של ריחוק - פוטין התקשר גם בסוף השבוע לאחל הצלחה למאמן הנבחרת ולשחקנים, אבל לא מתכוון להגיע למשחק רבע הגמר בסוצ'י. מלבד משחק הפתיחה נגד סעודיה, הנשיא הרוסי לא התייצב למשחקים בשל נימוקים של הקרמלין ל"עומס עבודה" ודאג לשלוח מחליפים - מראש הממשלה מדבדב (שהגיע עם אשתו) ועד סגן ראש הממשלה ויטלי מוטקו.

קילומטראז'. יש דיבור חזק סביב היכולת של הרוסים לשרוף קילומטראז' לא נורמלי במונדיאל הזה. השיא הגיע במשחק שמינית הגמר מול ספרד, שאותו סיימה הנבחרת הרוסית עם נתון חסר תקדים - 145 ק"מ - יותר מכל נבחרת אחרת במונדיאל ובפער עצום. עד עכשיו השלימה נבחרת רוסיה בתוך פחות משלושה שבועות 476 ק"מ. וזה קורה עם סגל מאוד מבוגר - גיל ממוצע של 28.9. לא שחלילה אנחנו רומזים משהו, סתם מציינים עובדה.

אירופה. הנוכחות של קרואטיה ברבע הגמר לא מאוד מפתיעה, של הרוסים הרבה יותר. אם לוקחים בחשבון שמההתמודדות הזאת יורכבו בסופו של דבר שני חצאי גמר כל-אירופיים, אפשר לראות שהמונדיאל הופך לסוג של טורניר יורו. זה יהיה המונדיאל השלישי ברציפות שבו ייפגשו בגמר שתי נבחרות אירופיות.

המשחק הזה מציין גם את ההבדלים בגישות בתוך היבשת: רוסיה היא מדינה שמבחינה כדורגלנית לא "משתמשת" ביבשת אירופה כדי לקדם את הכדורגל ולפתח שחקנים: 20 מ-23 שחקני הסגל משחקים במדינה, בין היתר בגלל שהמועדונים המקומיים משלמים כסף מספיק טוב כדי למנוע מעבר החוצה; בקרואטיה, לעומת זאת, התנועה היא החוצה לכסף הגדול, בעיקר זה שבליגה האנגלית והספרדית - ורק שניים משחקני הסגל משחקים בליגה הקרואטית.

 ■ ההימור: נמאס מהכדורגל העלוב של הרוסים, יאללה הביתה.

המנכ"לים והמנהלים במשק מהמרים:

איל וולדמן (נשיא ומנכ"ל מלאנוקס)

אנגליה - שבדיה 3:2 לאנגליה

קרואטיה - רוסיה 3:1 לקרואטיה

עו"ד יורי נחושתן (ראש משרד נחושתן יוגב)

שבדיה - אנגליה 1:0 לשבדיה

קרואטיה - רוסיה 2:0 לקרואטיה

אלי אגם (מנכ"ל אמפא-ישראל)

אנגליה - שבדיה 2:1 לאנגליה לאחר הארכה (הארי קיין יבקיע)

קרואטיה - רוסיה 2:1 לקרואטיה (ראקטיץ' ומודריץ' יבקיעו לקרואטיה)

אביה מזרחי-מגן (מנכ"לית רשת פתאל בישראל)

אנגליה - שבדיה: אנגליה תנצח (הארי קיין יכבוש)

קרואטיה - רוסיה: קרואטיה תנצח (שער של מודריץ')

דני שמעוני (מנכ"ל הרץ ואוטו סנטר ישראל)

אנגליה - שבדיה 1:0 לאנגליה

קרואטיה - רוסיה: 2:1 לקרואטיה (שער ניצחון של מודריץ')

רפי ולנסי (מנכ"ל אנגלו סכסון פרויקטים)

אנגליה - שבדיה 3:1 לאנגליה

קרואטיה - רוסיה 1:0 לקרואטיה

אריאל תובל (בעלים ומנכ"ל רשת רהיטי עצמל׳ה)

אנגליה - שבדיה 1:0 לאנגליה (שער ניצחון של הארי קיין)

קרואטיה - רוסיה 1:1, קרואטיה תנצח בפנדלים (רקיטיץ' יכבוש לקרואטיה, דזיובה לרוסיה)

רונן קרסו (סמנכ"ל שיווק איסתא ליינס)

אנגליה - שבדיה 2:0 לשבדיה

קרואטיה - רוסיה 1:1, רוסיה תנצח בפנדלים