מנכ"ל שטראוס גדי לסין מסיים את תפקידו מסיבות רפואיות

לסין מסיים את תפקידו אחרי 9 שנים כמנכ"ל ויוחלף ע"י גיורא בר-דעה, עד שדירקטוריון החברה יחליט על מינוי קבוע • יו"ר הקבוצה, עפרה שטראוס: "בתקופת כהונתו של לסין שווי הקבוצה יותר מהוכפל, ביצענו קפיצת מדרגה משמעותית ברווח וביססנו את פעילותנו הבינלאומית; זהו רגע לא קל עבורנו בקבוצת שטראוס"

קבוצת שטראוס  הודיעה היום (ב') על סיום בלתי מתוכנן של כהונתו של גדי לסין כמנכ"ל הקבוצה, וזאת בשל מצבו הרפואי שמונע ממנו להמשיך בתפקידו. זאת לאחר תקופה של חודשיים במהלכם המתינה הקבוצה לשיפור במצבו הרפואי באופן שיאפשר את חזרתו לתפקיד, אך זה לא קרה. עתה נאלצה החברה להביא למינוי קבוע של מנכ"ל אחר.

מי שיכנס לנעליו של לסין (51), לפחות באופן זמני, הוא גיורא בר-דעה. בר-דעה מכהן בתפקידים בכירים בקבוצה מזה 21 שנה, והוא ימשיך לכהן בתפקיד זה עד שדירקטוריון הקבוצה ימנה מנכ"ל קבוע. בר-דעה כיהן הן כמנכ"ל סברה אובלה, והן כמנכ"ל שטראוס-עלית בתקופת המיזוג, אך נדגיש כי מדובר במינוי זמני עד להחלטת הדירקטוריון על מינוי חדש, כאשר ישנם מנהלים נוספים בחברה שהם מועמדים רלוונטיים.

זה גם המקום לציין כי רק לאחרונה התבצע סבב מינויי הנהלה בכירה לשטראוס, במסגרתו חלק גדול מהמנהלים הבכירים רק נכנסו לתפקיד ניהול חדש בימים האחרונים, בהם ציון בלס, תומר הרפז ואייל דרור.

המצב מציב דילמה בפני הדירקטוריון ובפני ועדת משאבי אנוש אשר בראשה עומדת כיום דליה נרקיס, יו"ר מנפאואר. את ההחלטה הסופית יקבל הדירקטוריון בהובלתה של עפרה שטראוס.

מדובר למעשה בסיום קדנציה עבור לסין, שמסכם היום כהונה של 9 שנים כמנכ"ל הקבוצה. לסין ימשיך להיות מועסק בחברה, כשבחודשים הקרובים יתמקד בטיפול הבריאותי.  

מניית שטראוס
 מניית שטראוס

"רגע לא קל"

עפרה שטראוס יו"ר דירקטוריון הקבוצה, מסרה היום: "גדי כיהן כמנכ"ל קבוצת שטראוס ב-9 השנים האחרונות והנהיג את הקבוצה בהצלחה רבה בעידן של שינויים כלכליים, גלובליים וחברתיים משמעותיים. גדי ביסס את החוסן של הקבוצה והוביל לקפיצות מדרגה בהון האנושי, בביצועים ובחדשנות. בתקופת כהונתו שווי הקבוצה יותר מהוכפל, ביצענו קפיצת מדרגה משמעותית ברווח וביססנו את פעילותנו הבינלאומית.

"אבל מעל הכול, גדי מהווה עבור כולנו בשטראוס מודל למנהיגות אנושית. דרכו המנהיגותית היא מצפן לדרכה של שטראוס. השאיפה שלו למצוינות ולסטנדרטים גבוהים מבלי לאבד לרגע את הרגישות לאנשים, יכולתו לראות רחוק, להעז ולפעול תוך שמירה על ערכיות ואתיות, הפכו את גדי ממנכ"ל החברה למנהיג ומודל לחיקוי. לכל אורך הדרך, צורת המנהיגות של גדי שמה את צורכיהם של מחזיקי העניין השונים של הקבוצה במרכז וזכתה לאמונם.

"זהו רגע לא קל עבורנו בקבוצת שטראוס. אנו לצדו של גדי ואיתו ומאחלים לו מעומק הלב החלמה מהירה". 

כהונה של 25 שנה

כהונתו של לסין בשטראוס החלה כבר לפני 25 שנה, כשבתפקידיו הקודמים כיהן לסין כמנכ"ל שטראוס ישראל, מנכ"ל סברה, מנכ"ל מחלבות שטראוס ומנכ"ל חטיבת המכירות וההפצה - שטראוס מזון טרי. לסין מסכם היום קדנציה מרשימה בהובלת הקבוצה, כשיש כמה תהליכים מרכזיים שהוא חתום עליהם, ובראשם העובדה ששווי החברה יותר מהוכפל בתקופת כהונתו.

לסין נכנס לתפקיד מנכ"ל שטראוס באפריל 2009 והוביל את ביסוס שטראוס כקבוצה בינלאומית. הזרעים למהלך אמנם נזרעו כמה שנים קודם לכן על-ידי קודמו בתפקיד, ארז ויגודמן, אבל לסין הוא מי שחתום בפועל על הפיכת סברה ואובלה, חברות הסלטים של שטראוס שפועלות בארה"ב ובאירופה, לדומיננטיות בשווקים בהם הן פועלות. בכך הצליחה שטראוס להפוך לחברה עם נוכחות בינלאומית משמעותית גם ללא מנוף של חברה בינלאומית חיצונית חזקה שאינה ישראלית, דוגמת אסם-נסטלה או תנובה-ברייט פוד.

לצד זאת, תמי 4, פעילות המים של הקבוצה, הפכה להיות השחקנית המרכזית, או למעשה היחידה, בפעילות ברי המים בישראל, כשגם חברת הקפה של שטראוס עשתה קפיצה משמעותית בתקופת כהונתו של לסין - תוך חיזוק מעמדה המוביל בשוק הקפה בברזיל. בתקופתו החברה גם התמקדה ב"חדשנות", במסגרת "חזון הפודטק".

שני אירועים בלתי נשכחים שהתרחשו בשוק הישראלי במהלך כהונתו של לסין הם המחאה החברתית בקיץ 2011, שיצרה טלטלה עבור שוק המזון כולו, כשרשתות ויצרניות המזון עלו לכותרות בהקשרים שליליים והואשמו בגביית מחירים מופקעים. שטראוס גם חוותה מתקפה ספציפית, כשבספטמבר 2014 החלה מחאה ברשתות החברתיות נגד המחיר של אחד ממותגי הדגל של הקבוצה - המילקי - ועוררה סערה תקשורתית על רקע פערים משמעותיים בין מחירו בישראל לבין מוצר דומה לו בברלין. אל הגל הזה הצטרפו גם פוליטיקאים כמו שר האוצר דאז יאיר לפיד, שהצטרף למתקפה.

אירוע נוסף שהשפיע רבות והיווה טראומה לשוק המקומי בתקופת כהונתו הוא הקריסה של מי שהייתה אז הקמעונאית השנייה בגודלה, רשת מגה, מה שפגע באופן מהותי בפוטנציאל המכירות של הקבוצה ונענע את השוק כולו.

נעליים גדולות

ומה הם האתגרים של מי שייכנס לנעליים הגדולות שמשאיר אחריו לסין? ראשית כל, היכולת להתאים את החברה לשינויים שמתרחשים בשוק הקמעונאי החל מהמעבר לאונליין והצורך להתאים את עצמן ל'מדפי האונליין' שהם זירה חדשה עבור חברות המזון, התחזקות השוק הפרטי (מכולות וקיוסקים), השלכות חוק המזון, והשלכות השינויים הללו על מערכת היחסים עם הקמעונאים.

בנוסף, מחליפו של לסין יצטרך להתמודד עם ההעדפות המשתנות של הצרכן. האתגר הוא דהעביר חברה יצרנית של מסה כמותית לפתרונות נישה של קצוות עם מוצרים לקהלי יעד כמו מופחתי סוכר, גלוטן, לקטוז ואחרים.

אתגר נוסף עבור המנכ"ל הנכנס יהיה לקחת את הפורטפוליו הגלובלי של שטראוס לקפיצת המדרגה הבאה. רק ברבעונים האחרונים שטראוס התאוששה מריקול רחב בהיקפו וחזרה לצמוח גם בארה"ב, וצריך לוודא שיהיה מי שידע לנצל את המומנטום הזה.

ובכלל, אחרי שנים בהם כל רבעון וכל שנה החברה דיווחה על שיפור ברבים מהפרמטרים, יהיה לא פשוט לשמר את המגמה הזו. ואם לא די בכך, גם מערכת היחסים עם יו"ר הדירקטוריון, עפרה שטראוס, תאתגר את המנכ"ל הנכנס מבחינת הדדיות ואמון, והוא יצטרך לזכות במקום הגדול שלסין זכה לקבל מהיו"ר, וזאת תוך הקשבה לצורכי בעלי המניות ותוך תכנון מהלכים ארוכי-טווח.