דיסקונט מצטרף למירוץ על רכישת השליטה בדקסיה ישראל

בכך מצטרף דיסקונט לבנק ירושלים שהביע התעניינות ברכישת הבנק • על רקע הדיווחים, מניית דקסיה טיפסה • מדוע הבנקים לוטשים עיניים לדקסיה, והאם רשות ההגבלים תאשר עסקה כזו?

לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט / תמר מצפי
לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט / תמר מצפי

בנק דיסקונט  לוטש עיניים לרכישת דקסיה ישראל. לאחר מספר חודשים בהם בחנו בדיסקונט את רכישת דקסיה ישראל, המתמחה באשראי לרשויות המקומיות, הבנק שלח אתמול (א') מכתב רשמי בנושא ליו"ר דקסיה ישראל לבנה שיפמן. "דירקטוריון דיסקונט פונה בוחן את האפשרות למיזוג בין דקסיה למרכנתיל, והסמיך את הנהלת דיסקונט לפנות אליכם בבקשה להיכלל בכל תהליך שיתבצע בעניין", כותבת מנכ"לית דיסקונט לילך אשר-טופילסקי. עוד היא כותבת: "אנו סבורים כי מאפייני הפעילות של קבוצת דיסקונט, גודלה ויכולותיה, מאפשרים שילוב מיטבי בין פעילותו הייחודית של דקסיה לדיסקונט". בתגובה להצעה עלתה היום (ב') מניית דקסיה ישראל  בכ-5% (הנתונים נכונים לשעות הצהריים).

בכך מצטרף דיסקונט להצעה ברוח דומה שהציג בנק ירושלים, שבשליטת משפחת שובל. הבנק שלח לפני מספר חודשים גם כן הצעה לדקסיה ישראל להיפגש ולקדם אפשרות של מיזוג בין הבנקים. בשני המקרים הבנקים לא הציעו הצעה ספציפית - לא במבנה העסקה (מזומן או מניות) ולא במחיר, אלא רק הצעה רשמית לקדם מהלך שכזה.

ככל הידוע מאז ששלח בנק ירושלים את הצעתו, לא חלה התקדמות לקידום עסקה שכזו. בדקסיה ישראל הקימו ועדת אסטרטגיה, שאמורה לבחון בין היתר את עתיד הבנק - האם עדיף לו להישאר גוף עצמאי ולהתפתח לתחומים אחרים, או לחלופין לקדם עסקה למיזוג עם אחד הבנקים. כעת, כאשר גם דיסקונט הביע רשמית את התעניינותו, סביר כי בדקסיה ישראל יחלו בשיחות, וסיכוי נמוך כי יבחרו לסרב להצעות מבלי להיפגש עם הבנקים המתעניינים.

הטריגר: אשראי לרשויות המקומיות

נזכיר כי דקסיה ישראל הייתה עד לפני מספר חודשים בשליטת דקסיה העולמית. במארס האחרון החליטה דקסיה העולמית ליישם סוף סוף את התוכנית להיפטר מהחזקות הפעילות בישראל, ומכרה את המניות בבורסה, כך שהבנק הפך לבנק ללא גרעין שליטה. בבנק הובילו תוכנית אסטרטגית, שכללה ייעול של מבנה ההון בין היתר באמצעות חלוקת דיבידנד ומכירת חלק מתיק האשראי, וכניסה לפעילות בתחומים אחרים כגון תשתיות ותחבורה.

רכישת דקסיה ישראל תאפשר לבנק הרוכש כניסה לתחום פעילות מעניין - אשראי לרשויות מקומיות, הנחשב לבעל רמת סיכון נמוכה יחסית. כמו כן, גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי רמת המרווחים בתיק האשראי של דקסיה נחשבת נמוכה יחסית, כך שלבנק הרוכש עשוי להיות פוטנציאל אפסייד אם יחליט להעלות מרווחים. כמו כן דקסיה מבצעת הפרשות חשבונאיות מעבר לנדרש באשראי רגיל, וזאת בשל חשיפתה הגבוהה לסקטור אחר. אם דקסיה ייבלע באחד הבנקים (ובמיוחד בדיסקונט), סביר כי ההפרשה הגבוהה תוכל להתמתן, מה שישפר גם כן את רווחיות הפעילות הזו.

החלטת דיסקונט להתמודד על דקסיה אינה טריוויאלית. רק באחרונה נכווה מזרחי טפחות כשניסה לרכוש את בנק אגוד: אחרי חודשים של משא-ומתן וגיבוש הסכם, המיזוג נפסל בסופו של דבר ע"י רשות הגבלים עסקיים מחשש שהיעלמות אגוד תפגע בתחרות במערכת הבנקאית.

הפעם המיזוג יאושר?

המקרה הנוכחי שונה מפרשת בנק אגוד. במקרה של בנק אגוד, הפסילה נעשתה בעיקר מחשש לפגיעה בתחרות במגזר משקי הבית, שסובל גם כך מרמת תחרות נמוכה. דקסיה לעומת זאת כלל לא פעיל במגזר זה. ועדיין באווירה הציבורית הנוכחית אישור מיזוג בין בנקים אינו תהליך פשוט.

זאת ועוד, דיסקונט זכו בהקלה בועדת שטרום, שכן הם הבנק היחיד שיוכל להחזיק לפחות בשנים הקרובות בשליטה בחברת כרטיסי אשראי - כאל, בעוד הבנקים הגדולים חויבו למכור את החברות שבשליטתן. החלטה זו זכתה גם כך לביקורת, על כן מתן "בונוס" נוסף בדמות אישור לרכישת בנק עלול להיתקל במחסום או להאיץ את הביקורת כי על הבנק למכור את כאל.

מיזוג דקסיה ישראל עם בנק ירושלים עשוי לעבור חלק יותר אצל הרגולטורים. מצד שני היכולת של בנק ירושלים להרים עסקה שכזו היא מורכבת ומאתגרת יותר לעומת המשאבים שיש לדיסקונט: שווי השוק של דקסיה ישראל לשם השוואה: שווי השוק של דקסיה הוא כ-560 מיליון שקל, של בנק ירושלים 420 מיליון שקל ושל דיסקונט 12.5 מיליארד שקל. בעבר שקלו בבנק ירושלים אף לצרף משקיע שיבצע עימם את הרכישה.

דיסקונט עבר בשנים האחרונות תהליך מאסיבי של התייעלות ושיפור רווחיות. אחרי שנים של שחיקה בנתח השוק הוא חזר לצמוח, ונראה כי הוא רעב כעת לצמיחה נוספת. בבנק אף בחנו בעבר את רכישת בנק אגוד, אולם החליטו בסוף שלא להתמודד מכיוון שמדובר במיזוג מורכב. לעומת זאת במקרה של דקסיה מדובר בעסקה פשוטה הרבה יותר ליישום ומיזוג (לבנק אין סניפים ויש כ-40 עובדים). היא לא תשנה דרמטית את נתח השוק של הבנק, אך תגוון את הסקטורים בהם הוא פעיל. זאת ועוד נראה כי זו כנראה ההזדמנות האחרונה לצמוח במערכת הבנקאית באמצעות רכישה, ולכן נראה שלפחות שני בנקים לוטשים עיניים לדקסיה.